Den ser litt skitten og forskremt ut etter sine første timer ute i bytrafikken en kald februardag.
Det er nesten så man vil ta den med seg hjem, gi den en varm børstevask, og innbille seg at det gløder litt ekstra takknemlighet fra LED-lampene.
Lovende
Men det er ingen grunn til å la seg lure. Er det en bilprodusent som strutter av selvtillit, så er det Hyundai. Bittelille Inster er ikke noe unntak. Og med god grunn.
Hyundai Inster
Pris: Fra 244.900
Pris med motor-pakka*: 305.000
Motor/drivlinje: Batteri på 42 kWt/97 hk/147 Nm (Standard Range) eller 49 kWt/115 hk/147 Nm (Long Range), forhjulstrekk, ettrinns automat.
Rekkevidde (WLTP): 327 km (SR), 370 (LR med 15-toms), 360 (17-toms)
*Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er med fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Hvis prisene gjelder en begrenset periode (kampanjer), opplyser vi om dette.
Vi har tidligere kjørt en maskert prototype på tyske sommerveier. Nå har vi kjørt den på møkkete norske vinterveier. Inntrykket er det samme:
Bra. Spennende. Lovende.
Spørsmålet er naturligvis om norske par, småbarnsforeldre, eller de med økonomi til to biler, er moden for et knøtt som dette - uansett hvor stor den gjør seg.
Annonse
Tidsånden
Inster har kommet til Norge for å få oss til å tenke nytt. Som den hittil minste – og kanskje mest spennende – representanten for en bølge av mindre og rimeligere biler, bedre tilpasset både tidsånden og folks reelle behov.
Volkswagen-konsernet hadde ok suksess med trillingene VW e-Up, Skoda Citigo og Seat Mii her i Norge. Men de ble plutselig veldig umoderne – og er ute av produksjon.
Honda forsøkte seg også med det lille sjarmtrollet Honda e. «Storskjermøren» som vi kalte den av opplagte grunner (les testen her). Men den var for moderne, og traff ingen andre målgrupper enn en smal krets av samlere – og også den er ute av produksjon.
Ser du for deg lille Honda e? Den var sju cm lengre og 14 cm bredere enn Inster ...
SMAL: Bare 161 cm bred er Inster enkel å manøvrere og parkere.
Nå spår mange at småbilenes tid er kommet også her i Norge. Da blir ikke spørsmålet hvor stor bil du egentlig trenger, men hvor liten bil du faktisk kan leve med.
Annonse
Rekkevidde
Småbilenes fordeler er opplagte: De er rimeligere i innkjøp, drift og vedlikehold, og de er enklere å parkere og manøvrere i byen.
Og så er det de nyere og mindre opplagte fordelene, som gjør biler som Inster enda mer interessante:
HØYVERDIG: Instrumentpanelet har en rekke elementer fra større og dyrere Huyndai-modeller, blant annet rattet.
KNAPPER: I motsetning til mange andre produsenter, legger Hyundai mange funksjoner til knapper og hjul, i stedet for skjerm. Bra!
De har fått rekkevidde og ladeegenskaper som fint takler de langturene du ellers ville gruet deg til.
Og – ikke minst: De har komforten og sikkerhetstutstyret som gjør at disse etappene også går behagelig og trygt.
Vi må innrømme at nettopp langturegenskapene var noe av det vi var mest spent på før turen med Inster på norske veier. At det er en ypperlig bybil, er det ingen tvil om, liten og firkantet og oversiktlig som den er.
ROMSLIG: Selv med baksetene i bakerste posisjon, som her, er det ok bagasjeplass til alle daglige gjøremål.
MAKS: Under bagasjegulvet finner du et rom med plass til for eksempel ladekabel. Skyves setene fram, er totalt bagasjevolum på solide 351 liter.
Retningsstabil
En bil på litt over 3,8 meter, 11 cm kortere og 14 cm smalere enn en tradisjonell småbil som Toyota Yaris, er naturligvis en smule malplassert på en firefelts motorvei med 110-sone.
Men Inster takler dette utmerket. Den er retningstabil, og støynivået fra vind og dekk er lavere enn hos tradisjonelle småbiler.
SE, SÅ STOR: Ved siden av en klassisk Fiat, som er blitt pizzareklame på sine eldre dager, blir Inster en koloss.
Ulike typer ujevnheter og hjulspor i asfalten håndteres på uproblematisk vis. Og de 115 hestene holder fint følge med all trafikk, selv om du må ned i lave hastigheter for å få følelsen av litt kraftoverskudd.
Varmeapparatet fungerer raskt og effektivt i fem–seks minusgrader, med fin varmefordeling og lav støy – som på de større Hyundai-modellene.
Annonse
Ikke så mye moro
Det er helt uproblematisk å legge ut på den 30-milsturen batteriet tillater på passe fine sommerdager.
De beskjedne dimensjonene, spesielt i bredden, merkes best innvendig.
SKYVBART: Med baksete i fremste posisjon, er det fortsatt beinplass igjen hvis forsetepassasjeren er litt hyggelig. Men først og fremst øker bagasjevolumet.
17-TOMS: Større hjul koster bare en mil rekkevidde, men trolig også litt støy. Den antatt mest solgte versjonen kommer med 15-toms hjul.
To ikke påfallende røslige karer dulter fort litt borti hverandre når det kommer en litt rask manøver.
Og apropos: Inster inviterer ikke til så mye moro på svingete veier som andre småbiler – i den grad det er viktig for målgruppen.
Vi konkluderer ikke før vinterhjulene er tatt av, men er du på jakt etter litt klassisk kjøreglede, så finnes det bredere og lavere kandidater, som eksisterende Mini og kommende Renault 5.
Inster leveres i første omgang som fireseter. Senere også som femseter. Fordelen med fireseteren er at de to baksetene kan skyves fram og tilbake, uavhengig av hverandre.
Annonse
Bedre enn Volvo EX30
Som lesere av Motor vet, så er dette noe vi ofte etterlyser – og som de færreste biler har. Større Ioniq 5 fra samme konsern er ett av få unntak.
I Insters tilfelle betyr det at baksetepassasjerene sitter komfortabelt til daglig, med bra beinplass og 280 liter bagasjevolum. Eller vesentlig trangere de gangene behovet er der – og med solide 351 liter bagasjevolum.
Det er 33 liter mer enn i en av Norges mest solgte biler, 40 cm lengre Volvo EX30.
Vi ser ikke én fornuftig grunn til å kjøpe denne uten noe annet enn fire seter – der alle kan skyves fram og tilbake, og til og med legges ned.
Symbolsk grense
Den mest attraktive versjonen av Inster, er etter Motors mening Exclusive, med startpris på 284.900. Skal du ha en annen metallic lakk enn den ganske fine kremgule, så koster det 6900. Så kommer vinterhjul i tillegg.
Vi tipper importøren klarer å fikse denne pakken til strategiske 299.900. Det er mye bil for pengene, enda så liten den er.