FRANKFURT (Motor): Ofte stiller vi det første spørsmålet. Fordi vi lar oss imponere over de mindre og rimeligere bilene som gjør den samme nytten for svært mange av oss, året rundt.
Bortsett fra de gangene den skal fylles til randen.
De er i tillegg rimeligere i drift og vedlikehold, enklere å parkere – og ofte får du minst like mye rekkevidde.
Hyundai har ambisjon om å presse den nevnte problemstillingen til ytterpunket med lanseringen av Inster. Motor er blant de første mediene som har fått kjøre bilen på vanlig vei – i og utenfor Frankfurt.
Testbilen er en såkalt prototype, altså en bil som ikke er helt produksjonsklar. Det merkes best på at det mangler litt interiørmaterialer her og der. Men ellers får vi et godt inntrykk av bilen.
Dette er altså en bil på litt over 3,8 meter, hele 11 centimeter kortere enn en tradisjonell småbil som Toyota Yaris. Den er fire centimeter kortere enn en tradisjonell knøtt som en tredørs Mini.
Annonse
Hyundai Inster
Pris: Kommer nærmere lansering.
Motor/drivlinje: Batteri på 42 kWt/97 hk/147 Nm (Standard Range) eller 49 kWt/115 hk/147 Nm (Long Range), forhjulstrekk, ettrinns automat.
Rekkevidde (WLTP): 327 km (SR), 370 (LR) med 15-toms hjul.
Vi snakker altså om en bitteliten bil. Og da skal det kanskje ikke så mye mer til enn litt ekstra plass her og der, før vi lar oss begeistre. Men det handler om mer denne gangen.
Godkjent på langtur
Inster er rett og slett imponerende romslig. Den er etterlengtet praktisk med sitt skyvbare baksete. Og den har absolutt godkjente langturegenskaper. I det siste ligger det naturligvis implisitt at den er like snerten og pratisk i bykjøring som dimensjonene og det firkantede designet indikerer.
Førermiljøet er oversiktlig, med en miks av analoge og digitale funksjoner, som Hyundai er flinke til. Og forsetene passer godt til de to litt ulike kroppene som bytter på å kjøre.
Annonse
Bedre enn i EX30
Inster leveres i første omgang som fireseter. Senere også som femseter. Fordelen med fireseteren er at de to baksetene kan skyves fram og tilbake, uavhengig av hverandre.
Som lesere av Motor vet, så er skyvbare bakseter noe vi ofte etterlyser – og som de færreste bilene har. Større Hyundai Ioniq 5 er ett av få unntak.
I Insters tilfelle betyr at baksetepassasjerene sitter komfortabelt til daglig, med bra beinplass og 280 liter bagasjevolum. Eller vesentlig trangere de gangene behovet er der – og med solide 351 liter bagasjevolum. Det er 33 liter mer enn i Norges nest mest solgte bil i år, 40 cm lengre Volvo EX30.
Stabil på veien
Opptil 370 km rekkevidde betyr at man i teorien kan kjøre flere timer i strekk. Basert på våre fartsetapper rundt Frankfurt, konkluderer vi med at dette også vil fungere i praksis.
Inster ligger tungt og stabilt på veien, selv i hastigheter godt over det norske myndigheter tillater. Testbilens 97 hester er tilstrekkelig, men den mangler litt av spensten og den spontane akselerasjonen som andre elbiler har. Ulike typer ujevnheter takles på uproblematisk vis. Vindstøyen er lav, og hjulstøyen er absolutt godkjent for en så liten bil.
Annonse
Passer konseptet
Og apropos hjul: Skal man ha maks rekkevidde, så må man også velge 15-toms hjul, ikke 17-toms – som på alle bildene. Vi tror det snodige designet - her har nok en gammel Volvo PV stått modell da fronten ble tegnet – bare blir enda mer morsomt og funksjonalistisk med 15-toms hjul.
Og, ikke minst, de mindre hjulene passer enda bedre til konseptet Inster. Altså «hvor liten bil kan du klare deg med?»
Småbiler er mer populære sørover i Europa. Skal Inster klare å gjøre noe med nordmenns oppfatning om denne bilklassen, så må den også gjøre seg bemerket.
Utseendet er langt på vei en garantist for at dette skjer. Inster er et 3,8 meter langt blikkfang.
Resten handler om pris. Citroën ë-C3 har en startpris på 219.000. Med relevant utstyr, metallic og vinterhjul, havner den på snaue 270.000. Det bør være en god indikator for Inster.