Mercedes har satt standarden for komfort i denne prestisjetunge klassen av million-SUV-er.
EQE SUV er i stor grad en nedskalert versjon av EQS SUV, som etter Motors oppfatning kanskje er verdens beste bil.
Da har Mercedes bare seg selv å takke når de ikke klarer å leve opp til egne krav – representert av den litt mer siviliserte og rimeligere utgaven av EQE SUV (les test her).
Annonse
Feil fokus
Et helt basalt krav til komfort i en elbil, er at du kan kjøre langt nok uten å tenke på rekkevidden. I en bil til halvannen million skal det ikke være nødvendig å ofre tematikken en tanke før man likevel skal stoppe og lufte seg.
I denne versjonen av EQE SUV blir det fokus – altså feil fokus – ganske kjapt. Og da kommer bilens andre opplagte styrker litt i bakgrunnen.
Med et gjennomsnittsforbruk på 30,9 kWt/1oo km på fornuftig langkjøring på E6 fra Oslo og oppover Gudbdrandsdalen en normal vinterdag, har du altså litt under 30 mil tilgjengelig.
I praksis mindre, fordi man ikke kjører ned til null prosent.
Fordelen er at bilen beregner forbruk og rekkevidde med en imponerende presisjon. Legger du inn destinasjonen på navigasjonen – inkludert eventuelle ladestopp – så er du ved målet omtrent på kilometeren bilen oppga et par timer tidligere.
AMG 43 har en mer muskuløs bror, med tileggsbetegnelsen 53 4MATIC. Da kan vi plusse på 150 hester og 100 Nm – og 220.000 kroner.
Men legger vi de samme utstyrs- og vektkriteriene til grunn som vi har på den litt rimeligere versjonen vi har kjørt, så havner rekkevidden nede på 413 km. Det er for eksempel åtte kilometer mer enn en Opel Corsa.
Annonse
Fenomenal styring
Skal du ha en av verstingversjonene av EQE SUV, så er det for å posere i urbane omgivelser eller på ladestasjonen. Litt flåsete sagt, selvsagt.
Men det blir noe selvmotsigende med en millionbil som er skapt for deilig langtransport, men som ikke takler mer enn drøye 20 mil på en litt streng vinterdag.
I AMG-versjon med blant annet 22 toms hjul, blir bilen merkbart stivere, samtidig som hjulstøyen øker. Fortsatt er komforten høy, ikke minst med den fenomenale bakakselstyringen som standard.