DISKRÈ: Med tillegsbetegnelsen AMG 43 ,er dette en av de heftigste versjonene av EQE SUV.

Prøvekjørt: Mercedes EQE SUV AMG 43

Av alle gode versjoner, er dette den minst vellykkede

Vi skriver jevnlig om biler som har «mest rekkevidde for pengene». Her kommer en av dem som har minst. 

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Komfort, lys, bakakselstyring

MINUS:

Rekkevidde, pris, stiv

Denne litt heftigere versjonen av EQE SUV, har luksus i millionklassen, men rekkevidde i småbilklassen: 43 mil.

Man betaler altså nærmere 35.000 kroner per mil rekkevidde. 

For moro skyld, og i motsatt ende: En MG 4 Trophy Extended Range koster drøye 7000 kroner per mil rekkevidde.

Mercedes EQE SUV AMG 43

  • Pris fra: 1.216.000 kroner (ekskl. omkostninger).
  • Pris testbil: 1.496.000 kroner (inkl. omkostninger).
  • Batteri/effekt/drivlinje: 90,6 kWt (netto), 476 hk/858 Nm, ettrinns automat, firehjulsdrift.
  • Rekkevidde (WLTP) testet versjon: 430 km.
  • Ladefart: 170 kW.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde: 194/214/167 cm.
  • Vekt/nyttelast: 2626/595 kg.
  • 0-100/toppfart: 4,5 sek/210 km/t.
  • Hengervekt/taklast: 1800/100 kg.
  • Konkurrenter: BMW iX M60, Audi SQ8 e-tron

Nedskalert verdens beste

Mercedes har satt standarden for komfort i denne prestisjetunge klassen av million-SUV-er.

EQE SUV er i stor grad en nedskalert versjon av EQS SUV, som etter Motors oppfatning kanskje er verdens beste bil. 

Da har Mercedes bare seg selv å takke når de ikke klarer å leve opp til egne krav – representert av den litt mer siviliserte og rimeligere utgaven av EQE SUV (les test her).

Feil fokus

Et helt basalt krav til komfort i en elbil, er at du kan kjøre langt nok uten å tenke på rekkevidden. I en bil til halvannen million skal det ikke være nødvendig å ofre tematikken en tanke før man likevel skal stoppe og lufte seg.

I denne versjonen av EQE SUV blir det fokus – altså feil fokus – ganske kjapt. Og da kommer bilens andre opplagte styrker litt i bakgrunnen. 

Med et gjennomsnittsforbruk på 30,9 kWt/1oo km på fornuftig langkjøring på E6 fra Oslo og oppover Gudbdrandsdalen en normal vinterdag, har du altså litt under 30 mil tilgjengelig. 

I praksis mindre, fordi man ikke kjører ned til null prosent. 

Uansett for lite.

VINTERBIL: 43-tallet på bakdøren røper at dette er en litt heftigere versjon. Men vinterstid er det firehjulsdriften – ikke kreftene – man kan glede seg over. Stigtrinnene på siden oppleves verken funksjonelle eller elegante.

Imponerende presisjon

Fordelen er at bilen beregner forbruk og rekkevidde med en imponerende presisjon. Legger du inn destinasjonen på navigasjonen – inkludert  eventuelle ladestopp – så er du ved målet omtrent på kilometeren bilen oppga et par timer tidligere.

AMG 43 har en mer muskuløs bror, med tileggsbetegnelsen 53 4MATIC. Da kan vi plusse på 150 hester og 100 Nm – og 220.000 kroner. 

Men legger vi de samme utstyrs- og vektkriteriene til grunn som vi har på den litt rimeligere versjonen vi har kjørt, så havner rekkevidden nede på 413 km. Det er for eksempel åtte kilometer mer enn en Opel Corsa.

Fenomenal styring

Skal du ha en av verstingversjonene av EQE SUV, så er det for å posere i urbane omgivelser eller på ladestasjonen. Litt flåsete sagt, selvsagt.

Men det blir noe selvmotsigende med en millionbil som er skapt for deilig langtransport, men som ikke takler mer enn drøye 20 mil på en litt streng vinterdag.

I AMG-versjon med blant annet 22 toms hjul, blir bilen merkbart stivere, samtidig som hjulstøyen øker. Fortsatt er komforten høy, ikke minst med  den fenomenale bakakselstyringen som standard. 

Men totalt sett er den ikke lenger klasseledende. 

LUKSUS: Den brede og tredelte skjermen (Hyperscreen) er ekstrautstyr selv på denne dyrere versjonen, men gir høyere luksusfølelse. Deilig ratt med varierende funksjonalitet og satelitter til ulike kjøreprogram. Plastpreget i midtkonsollen trekker ned.
STANDARD: Dette skjermoppsettet får du i rimeligere versjonen av EQE SUV. Smak og behag, men vi ville avgjort plusset på med Hyperscreen i denne prisklassen. Felles for begge: For store instrumentklokker og blinklyslamper som delvis blir borte bak rattet.

Bak BMW iX

476 hester og 858 Nm er et merkbart hakk opp fra rimeligere versjoner,  men fortsatt bak en ganske standard BMW iX 50 – og langt bak BMW iX M60. 

Både i krefter og i rekkevidde. Og delvis i pris.

Skulle vi kjøpt en EQE SUV, ville vi prioritert komfort. 

Altså ikke AMG 43. 

Og skulle vi først kjøpt en EQE SUV med mest mulig krefter, ville vi valgt den heftigste versjonen. 

Altså ikke AMG 43.