Prøvekjørt: Citroën E-C3 Aircross

Gjør det fristende å være fornuftig

Det er ikke opplagt at en småbil blir bedre av å bli større. Men her ser vi flest fordeler.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Pris, plass, komfort

Minus:

Rekkevidde, krefter, sikkerhet?

BARCELONA (Motor): Lille Citroën E-C3 har sjarmert oss (her kan du lese Motors test), men også gjort oss litt mer fornuftige i tankesettet. Såpass mye at Motor kåret nykommeren til årets beste bilkjøp i småbilklassen.

En ærlig og redelig småbil, bygget for å være rimelig.

460 liter bagasje

Citroën E-C3 Aircross

  • Pris: ikke avklart, trolig fra 250.000
  • Pris med Motor-pakka*: 300.000
  • Motor/drivlinje: 44 kWt batteri, 113 hk/125 Nm, forhjulstrekk, ett-trinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 300 km/18,4 kWt/100 km.
  • Ladefart: 20-80 prosent på 26 min.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 440/202/166/19,2
  • Vekt/nyttelast: 1579/451
  • Bagasjevolum: 460 liter.
  • Hengervekt/taklast: 550/80 kg.
  • 0-100 (sek)/toppfart (km/t): 12,9/132
  • Hjul: 215/50-17
  • Konkurrenter: Byd Dolphin, Opel Frontera, Honda e:Ny1, MG4.
  • * Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om dette.

Som du allerede ser av bildene, er den ikke så liten lenger. Den har vokst 38 centimeter. Og da vet vi at det som regel handler om bagasjeplass. Faktisk hele 150 liter mer.

Totalt 460 liter bagasjevolum, er for eksempel litt mer enn i 30 cm lengre Toyota bZ4X (452 liter), det samme som i nye Ford Explorer, og mye mer enn i 17 cm kortere Volvo EX30 (318 liter). 

Alle tre godt selgende modeller i Norge, som langt på vei definerer E-C3 Aircross størrelsesmessig.

Prisen styrer

Men alle som produserer biler for folk flest, og spesielt i de rimeligere klassene, vet at prislappen styrer mye. 

I stor grad alt.

Prisen på E-C3 Aircross er ikke klar når dette publiseres. Men slik det ser ut, vil man få en bil med Motor-pakka – altså en godt utstyrt versjon med vinterhjul – som akkurat ikke bikker den litt symbolske grensen på 300.000 kroner.

NY STANDARD: Til 300.000 får du en E-C3 Aircross ferdig på veien, på vinterhjul. Skal du ha denne grønnfargen, må du legge på 6000 kroner.

Da har vi for en gang skyld latt være å inkludere valgfri metallic lakk i utregningen. 

Førstevalget

Litt fordi prisen da passerer 300.000, men mest fordi fargekombinasjonen som er inkludert i prisen – lyseblå med hvitt tak – likevel vil være førstevalget for svært mange.

Uansett en svært interessant pakke. Og de to mest relevante spørsmålene her, har samme tematikk – men to ulike innfallsvinkler:

Er den stor nok til å være familiens eneste bil? 

MODEN: De snaue 40 centimetrene ekstra, har gjort den litt butte E-C3 til en langt med voksen bil.

Er den liten nok til være familiens bil nummer to? 

Vi kan svare ja på begge – selvsagt med noen opplagte forbehold. 

Den økte lengden, og litt kosmetiske detaljer her og der for kjennere, har gjort Aircross mer moden. 

Rekkevidden

Også for de lengre etappene, med folk og bagasje. 

Setene er svært gode, Citroëns spesielle støtdemperløsning føles bedre jo større og tyngre bilene er, stripen med instrumenter langt der framme under vinduet, gir litt storbilfølelse – og bilen ligger stabilt og relativt støysvak på veien.

KOMFORT: Setene er utmerkede, rattet lite og behagelig, og det er mye lys og luft. Den simple og skinnende plasten i midtkonsoll og lufteventiler er som på langt dyrere biler, uten at det bør være en unnskyldning.
STORBIL: Instrumentene langt der framme gir litt storbilfølelse. Plasseringen nærmer seg et head-up-display, men er mer leservennlig for eksempel i motlys. Eksemplarisk.
GAMMELDAGS: Tenningsnøkkel som må vris om, har vi ikke sett siden trillingene VW -Up/Skoda Citigo/Seat Mii fra VAG-konsernet, men det fungerer upåklagelig. Og du lurer aldri på hvor nøkkelen er ...

Men ikke så lenge av gangen. Og her er vi ved et minus som heldigvis nevnes stadig sjeldnere:

Rekkevidden på 300 kilometer harmonerer ikke med langtur­egenskapene. 

PRAKTISK: Til hverdags er det mer enn nok plass i bagasjerommet. Vi savner selvsagt en gjennomlastingsluke.
MAKS: Skal du ha 460 liter, må du ta ut gulvet. Og dette er en bil som hadde blitt enda mer praktisk med skyvbart baksete.

Ikke langturer

På denne tiden av året er rekkeviddetapet fort rundt 30 prosent. Og så skal det lades i trygg tid før krefter og varme reduseres. Da ender vi godt under 20 effektive mil. 

Skal Aircross være familiens eneste bil, er det en forutsetning at man enten ikke har det store langturbehovet eller at man har god tid.

«GRATIS»: NB– dette er den mindre E-C3, men poenget her er fargen: Dette blir «gratisfargen» også på den større Aircross.

Og da tenker vi på tid til lading, ikke det faktum at bilen bare har 113 hester. I høyere hastigheter blir Aircross temmelig daff til elbil å være. I mer passende omgivelser er den mer enn sprek nok.

Vokser i bevisstheten

Skal Aircross derimot være familiebil nummer to, risikerer man at familiebil én blir stående stille, mens verdien synker. 

For med dette perspektivet vokser Aircross også i bevisstheten.

Enkel og lys

Selv med nærmere en halvmeter mer i hekken, har den ikke mistet det sjarmerende og praktiske småbilpreget som gjør at du heller setter nøklene i den gammeldagse tenningslåsen og vrir om, enn å aktivere lys- og lydshowet fra en større og mer uhåndterlig koloss. 

Den er enkel å håndtere, oversiktlig og lys. Du sitter høyt, du svinger krapt – og du varmes opp raskt. 

I tillegg har du altså den rause bagasjeplassen til sekker og bager, eller en vogn eller et hundebur. 

Konkurransen øker

Den største konkurrenten til E-C3 Aircross – og tvillingen Opel Frontera (les prøvekjøring her), som snart kommer – finnes allerede på markedet: 

BYD Dolphin (les Motors test her). Komplett utstyrt med todelt metallic, panorama glasstak (ikke tilgjengelig på Aircross) og vinterhjul, blir den cirka 35.000 kroner dyrere.

I denne prisen får du nærmere 13 mil bedre rekkevidde og nærmere 100 hestekrefter mer, men også over 100 liter mindre bagasjeplass.

Plutselig blir det konkurranse i en klasse som inntil ganske nylig knapt eksisterte.

E-C3 Aircross gjør det i hvert fall fristende å være fornuftig.