NY SUV: BYD kommer med nok en SUV, nå i den aller viktigste klassen.

Prøvekjørt: BYD Seal U

Må bli enda rimeligere enn Tesla Model Y

BYD har virkelig begynt å markere seg i ulike klasser, men den viktigste gjenstår. I konkurranse mot Norges mest populære bil handler alt om pris. 

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Pris, seter, plass

Minus:

Forhjulstrekk, lading, kjørefølelse

CASCAIS (Motor): 423.000 kroner. Der ligger lista i klassen for romslige familie-SUV-er med tohjulstrekk. Vi snakker med andre ord om dagsprisen på en bakhjulsdrevet versjon av Norges mest solgte bil, inkludert hengerfeste. Og BYD må et godt stykke under Tesla Model Y for å bli konkurransedyktig i denne klassen. 

Det er i høyeste grad kjøpers marked om dagen. Og i motsetning til hos Tesla, kan du få til dels svimlende rabatter hos konkurrentene. En fullutstyrt Seal U kan neppe koste mer enn 420.000 kroner, inkludert metallic og omkostninger.

BYD SEAL U

  • Pris: Ikke klar.
  • Batteri/motor/drivlinje: 87 kWt, 218 hk, forhjulstrekk, ettrinns automat (kommer også i en rimeligere versjon med batteri på 71,8 kWt og rekkevidde på 420 km).
  • Rekkevidde (WLTP): 500 km.
  • Ladefart: 140 kW, 10-80 prosent på 43 min.
  • Lengde/bredde/høyde (cm): 478/189/167.
  • Vekt/nyttelast (kg): 2147/410.
  • Bagasjevolum femseter (liter): 552.
  • Hengervekt (kg): 1300.
  • Hjul: 235/50-19.
  • Konkurrenter: Tesla Model Y, Toyota bZ4X, Nissan Ariya, Hyundai Kona.

Roterende skjerm ...

Selv om Seal U er en ny modell, så er den representativ for de BYD-modellene vi allerede kjenner. 

Rundt instrument­panelet må du gjøre omtrent som kinesiske spioner fra landets bilindustri gjorde på bil­utstillinger før i tiden – bruke målebånd og forstørrelsesglass – for å oppdage forskjeller fra den mer etablerte sjuseteren BYD Tang.

Førermiljøet er tilnærmet identisk. Og selvsagt er den midtstilte skjermen, som kan roteres fra liggende til stående, på plass. Vi lurer på når BYD innser at de kan fjerne et symbol på skjermen og spare bittelitt strøm på å droppe denne funksjonen. Eller mer seriøst: Vi tipper ingen bruker denne funksjonen.

Klassens beste baksete?

Men kvalitetsfølelsen i materialene man ser og tar på, er høy. Og forsetene opplever vi som særdeles gode, selv om mange vil savne flere justeringsmuligheter – spesielt i korsryggen.

Vinkelen på bakseteryggen kan justeres manuelt i flere trinn. Sitte­posisjonen er god, og beinplassen er raus for de aller fleste av oss. Dette er nok et av klassens beste bakseter. Dessverre har det ingen delingsmulighet for to personer med for eksempel en skipose mellom seg.

LYST? Materialkvaliteten er alltid på et høyt nivå i BYD. Designet kjenner vi igjen fra sjuseteren Tang.
ELLER MØRKT? Den mørkere varianten får ikke fram det elegante i interiøret i like stor grad, men blir trolig førstevalget for oss nordmenn.

Bare tohjulstrekk

På jevn og fin asfalt langs kysten noen mil vest for Lisboa, ruller Seal U trygt og komfortabelt. Over ujevnheter og i skarpere svinger oppleves den litt stivere og mindre dynamisk enn de beste i klassen, uten at vi får muligheter til å fastslå noe.

Forhjulstrekk – som er det dårligste av tre alternativer på en moderne elbil – vil trolig være en umerkelig faktor de fleste av årets dager, hvis man bor i Portugal. I Norge, derimot, bør det være et potensielt minus man i det minste har med i vurderingen.

Siden dette er en BYD uten de store programvarenyhetene, så antar vi at førerstøttesystemene fungerer som på Tang og Han, altså ikke på nivå med de beste på norske veier. 

KOMFORT: Mye beinplass og behagelig beinvinkel, et av SUV-klassens beste bakseter.
BEGRENSNING: Koppholderen i midten er bra når det er to i baksetet, men her er det mange som heller vil se en skipose i vinterhalvåret. Et skyvbart baksete hadde også vært ønskelig.

Sjuseter

Basert på erfaring, og inntil vi får kjørt bilen i Norge, stiller vi også spørsmål ved varme/ventilasjon og lysteknologi.

Med Seal U er BYD i ferd med få det bredeste utvalget av SUV-er i Norge, i den grad vi skal kalle litt forhøyede stasjonsvogner med tohjulstrekk for SUV-er. Mange gjør det. 

I så fall har vi  sjuseteren Tang, som forøvrig er den eneste med firehjulsdrift – og som var første modell fra BYD. Deretter kom Atto 3 (les test her), som er litt større en for eksempel VW ID.3.

KLASSENIVÅ: 552 liter er omtrent middels for denne klassen. Hengervekt på 1300 kilo er et opplagt pluss for en tohjulstrekker.

Fem «SUV-er»

I disse dager er også den litt mindre Dolphin på plass i landet (les prøvekjøring her). Heller ikke her er prisen klar, men Motor tipper importøren klarer å lirke startprisen så langt ned at den starter med et 2-tall. Altså at man får en godt utstyrt versjon til 350.000.

Så kommer altså Seal U. Og snart også lille Seagull. Denne er 3,78 cm lang, det vil si 16 cm kortere enn Toyota Yaris. Dette er en bil som trolig vil få en startpris et godt stykke under 200.000.

Det betyr at BYD i løpet av året kan tilby fem mer eller mindre SUV-aktige modeller i fem klasser – fra mikro til den største sjuseteren. 

Ulike biler

I tillegg kommer den store sedanen Han, som har vært på markedet en stund (les test her). Og definitivt den litt mindre sedanen Seal, som faktisk kommer før SUV-en til Norge. 

Til tross for navnelikheten er dette to helt ulike biler. Seal er en superrask konkurrent til Tesla Model 3, med firehjulsdrift og over 500 hester.

Hestene trenger den ikke, men firehjulsdriften hadde gjort Seal U mer konkurransedyktig på den moderne SUV-ens premisser. I stedet blir det  utelukkende et spørsmål om pris.