Konkurrenter: BMW iX, Audi Q6 e-tron, Xpeng G9, Nio EL7.
* Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
Special Edition er rimeligste billett inn til luksustilværelsen i en EQE SUV.
Da får du blant annet kunstskinn, varme i seter og ratt, elektrisk justerbart ratt, hengerfeste og åtte ulike metallicvalg – i tillegg til firehjulsdrift og alt av standard sikkerhetsutstyr.
Spørsmålet er om du klarer deg med en EQE SUV som er godt – men ikke overdådig – utstyrt.
Og i neste omgang, om du synes den er verdt 845.000 med vinterhjul.
Altså rundt en kvart million mer enn for eksempel en fullutstyrt Skoda Enyaq, eller 100.000 mer enn en fullutstyrt Xpeng G9.
Av overdådig utstyr, mener vi først og fremst luftfjæring, bakakselstyring og den store dør-til-dør-skjermen (hyperscreen).
Hva vi savner mest? Skjermen, faktisk. Det sier oss noe om at det ikke er så mye å savne her.
Vi måtte svinge maksimalt og dobbeltsjekke i sidespeilet om bilen virkelig ikke hadde bakakselstyring. Såpassbra er svingradiusen. Joda, vi elsker bakakselstyringen når vi først opplever den. Men vi klarer oss uten.
Luftfjæring er naturligvis også et pluss. Men i store deler av tiden ikke merkbart i en så grunnleggende komfortabel bil som dette.
Det litt enklere og mer tradisjonelle fjæringsoppsettet fungerer utmerket. Rimeligere å vedlikeholde er det også.
Bortkastet?
Den store skjermen derimot, den forholder du deg til absolutt hele tiden. Den er både fascinerende og eksklusiv – og langt mer elegant enn standardoppsettet, som du finner i langt rimeligere biler, som for eksempel C-klasse, som ikke lenger selges i Norge.
I en EQE SUV blir luksusfølelsen begrenset med denne ganske standardiserte løsningen, selv om skjermkvaliteten er på høyt nivå.
Men vi har møtt flere som mener Hyperscreen er bortkastede penger.
Annonse
Lite elegant
Uansett skjermdesign, så finner vi et par instrumentmisser.
Blinklysene forsvinner bak rattkransen for alle med noenlunde alminnelig kropp og sittestilling.
Det samme med ytterkantene av de altfor store instrumentklokkene. Her forsvinner det riktig nok ikke viktig informasjon, det er bare så lite elegant på en bil i denne klassen.
De litt mindre instrumentklokkene vi så i den første seriøse elbilen fra Mercedes, EQC, hadde passet bedre også i jevnstore EQE.
Og mens vi er inne på minuspunktene:
Den burde vært mer praktisk. 520 liter bagasjevolum er ikke imponerende i en så stor bil. En frunk hadde hjulpet litt. Et skyvbart baksete hadde hjulpet mye. Og en opplagt konkurrent som BMW iX har vesentlig høyere hengervekt.
Svakhetene med EQE SUV er altså koblet til grunnkontruksjon og design – ikke til utstyr eller pris, som jo er poenget med akkurat denne versjonen.
Observante lesere vil registrere at Motor-pakka er dyrere enn denne utstyrsversjonen med vinterhjul inkludert skulle tilsi.
Forklaringen er at vi alltid vil prioritere det beste lyset på biler i denne prisklassen – og legger dermed på 13.000 kroner for digital light.
Vi ville også vurdert å legge på 9000 for kjøling i forsetene. Kanskje også 4000 for varme i baksetene – hvis de brukes ofte.
Og apropos: Et eventuelt panoramatak til 18.000 er også mest for baksetepassasjerene.
Head-up-display derimot, er for sjåføren. Viktig for noen, uvesentlig for andre: 13.000.
Annonse
Separat klima
Det er naturligvis også fristende med elektrisk ladeluke og separat klimabetjening til baksetepassasjerene. Det siste punktet er det eneste som avslører at vi sitter i en rimeligere utstyrsversjon.
Men nå er vi faktisk i ferd med å gå i fella som undergraver posisjonen til denne utstyrsversjonen av EQE SUV.
Du er nødt til å være disiplinert og velge det du må ha – ikke det du gjerne skulle hatt – hvis du ønsker å strekke deg økonomisk mot en Mercedes-Benz.
Bedre enn konkurrentene
I så fall får du først og fremst en enestående kjørekomfort, med klasseledende støynivå – altså bedre enn konkurrentene på den andre siden av milliongrensen.
For mange av oss vil dette – pluss den attraktive stjerna i grillen – være verdt en høyere pris.