RØDDIG TYPE: Opel GTs intense rødfarge finner nesten bare sitt like i eieren Gerrit Mosebachs uforskammet fargesterke antrekk.

Vi som dyrker røde (bil)detaljer:

Rød bil gir mange fordeler

Vi er en nasjon av grå og sorte biler. Men rød-dige unntak finnes. Møt fire med egenrådig fokus på rødt.

Publisert

Rød bilkultur

  • 1970-tallet: Rødt blant de tre mest populære lakknyansene.
  • 2024: Rødt blant de sjeldneste lakkvalgene.
  • Rød lakk tiltrekker fugler som gjør sitt fornødne.
  • Rødt er tregere å få solgt igjen enn grått og sort.
  • En lakk man ofte må betale ca. 5000 ekstra for.

Folk i røde biler får flere fordeler enn andre. 

Signalfargen gjør at de havner i langt færre ulykker enn folk i grå og sorte kjøretøy. 

De får oppmerksomhet og synes i landskapet. 

Teoretisk lever de gjennomsnittlig ikke bare lenger. De lever også mer intenst. Hvis du i tillegg kler deg i rødt, viser du at du har humør.

La gå at enkelte mener rødt er tacky og pinlig, enten det er lakk på sko eller bilkarosserier. Ordboka sier at rødt signaliserer lidenskap og villskap. 

Heng på Motors utvalgte sjeler som får mest mulig ut av én bestemt farge – som av uforståelige grunner blir stadig sjeldnere på norske veier.

Japansk forelskelse

Tom-André Stenstad i Skien hadde en brennende Porsche-interesse, men skiftet tidlig fil. Allerede i tenårene ble han etter eget utsagn «forelsket i alt japansk» – og siden har Japan-feberen stabilisert seg på et høyt turtall.

Første ønske var en rakker av en Nissan 200SX S13, men en sort Mazda MX-5 med rødlakkerte pop-up frontlys kledde budsjettet bedre.

– Jeg har lekt med ideen om å bytte kun ett av frontlys-lokkene til sort, slik at bare venstre lykt har et rødt lokk – en referanse til et gammelt Need for Speed-spill, Prostreet, som betyr mye for meg, filosoferer han.

14 tidligere eiere har slitt Mazdaen. De har dessverre overlevert lite eller ingen dokumentasjon om bilens tidligere liv, men Stenstad har forlengst lært japaneren å kjenne. 

På biltreff får han en kø av positive reaksjoner, spesielt om vippelyktene.

RØDE ØYNE: Mazda MX-5 med røde detaljer har vært Tom-André Stenstads åk en stund, og nå planlegger han å gi den ny grafisk design.

Mer enn farge

– På nett derimot, får jeg ymse kommentarer slengt etter meg. Alt ifra påstander om at den er håpløst treg og stygg, til fordommer rundt denne biltypen som går langt tilbake.

Stenstad tar et dypt innpust før han ramser opp:

– Bilen er senket 3 cm, har fått montert Borla cat-back eksos og 15x8 +20 Work CR-felger med 205/50/15 dekk. Den har også Vertex ratt, ducktail vinge og IL Motorsport lavprofil-lys. 

Neste prosjekt blir å designe hele bilen som i det nevnte Prostreet-spillet:

– Da får jeg en enda mer spesiell bil som speiler denne stilen som har inspirert meg mye, oppsummerer han.

RØDHETTE OG ULVEN: Robin Heika og Maria Lien Bjørnsen stiller på treff med leppestiftrød Nissan 370Z, røde sko, rød veske og mer.

 Kledd for kjøring

Maria Lien Bjørnsen og Robin Heika lyser opp veiene i Skien-traktene med sterke virkemidler:

En ille rød Nissan 370Z med frekke detaljer i sort karbon er visuell dynamitt uten like. Parets antrekk med røde detaljer virker utspekulert orkestrert.

– Vi innrømmer glatt at røde sko og ditto veske er tilfeldig bekledning for dagen, forklarer Robin halvveis lattermildt.

De kjøpte den fargesterke japaneren så sent som i høst.

– Tidligere eier har tatt godt vare på bilen. Og kostet på den en del ting som såkalt snap off ratt, girveksler av typåen shortshifter, spoiler, karbon framskjermer, skjørtepakke, såkalt underglow og foliering. Det minst man kan si at stilen er gjennomført, mener han.

RØD LØPER: Skien-paret Robin Heika og Maria Lien Bjørnsen skiller seg ut med sjelden bil og karosseri-kulør.

Vellykket blingsing

Frontspoileren, eller på bedre norsk: frontleppa, har en sprekk.

– Vi ønsker å foliere den på nytt, men er usikre på om vi går for samme rødfarge eller skifter nyanse på hele bilen.

Robin mener blingsing gjorde at paret landet på en 370Z.

– Men det hjelper at nær sagt hele vennegjengen kjører japansk.

Et grundig besøk på arrangementet Japdays i Mantorp i Sverige i august ga mersmak.

– Uavhengig av rødfargen oppfyller vår 370Z ønsket om en japaner utenom det vanlige.

RØD DAG: På tampen av 1960-tallet slapp Opel en kompakt sportsbil. Gerrit Mosebach er den største Opel GT-ambassadøren vi har her i landet.

Evig GT

Gerrit Mosebach i Oslo lette etter en Opel GT han fritt kunne pelle og plukke fra hverandre og bruke som donorbil. Ene og alene for å restaurere sin gule GT som han nå har eid i snart 40 år.

– Isteden fant jeg denne røde. Og endret planene. Den er i topp stand, helt original og har få kilometer på telleren. Det var bare å sette seg bak rattet og kjøre.

To år har gått siden kjøpet av den røde inntrengeren. Mosebachs gule GT venter fortsatt på restaurering.

– Isteden har jeg brukt tid på lett vedlikehold og små utbedringer på den røde, vedgår han.

Rød er sammen med oransje og gul blant fargene som kler GTn best, i følge Mosebach.

– GT bør uansett ha en ildfarge, typisk for 1960- og 70-tallets palett.

BAKTANKER: Opel GT er en sjokkerende slank utgave av Chevrolet Corvette.

God match

Den knallrøde Adidas-drakten – som han kaller «tracksuit» (les: kjøredress for baneløp) handlet han i Tyskland sammen med fottøy og caps av samme merke.

– Alt ble kjøpt samme dag. Jeg vil kalle det «gjennomført retrodesign», men hadde overhodet ikke min GT i tankene. Først vel hjemme konstaterte jeg at klærne matcher bilen.

Antrekket får selv noen av de mest innbitte grinebitere til å trekke på smilebåndet:

– Men jeg har også opplevd at folk få latterkrampe. Det er del av leken. Litt moro må være lov, uten videre forklaring.

Selv om han tar det røde temaet ut til fingerspissene, mener han rød neglelakk ikke passer hans stil.

– Nå er jeg til gjengjeld på jakt etter røde kjørehansker.

Kjærlighet ved første blikk

Opel GT, som ble bygget i Tyskland i rundt 100.000 enheter fra 1968 til 1973, hadde design som var inspirert av den større, amerikanske søstermodellen Chevrolet Corvette.

Folk som mener GT er en budsjett-Corvette, får svar:

– GT ble jo kalt baby-Corvette. Dette er en tysk bil, noe jeg setter pris på. GTs linjer er penere enn Corvettes. Kompakt linjeføring er uansett mer elegant enn svær, slik mindre sko også er penere enn store sko. Så får storesøster Corvette få lov å ha større V8-motor, fastslår Mosebach.

Første gang han så en GT for mye mer enn 40 år siden, sa det «pang».

– Den er en atypisk Opel, men den kuleste. Det sier jo litt.