BLIKKONTAKT: Aceman (til høyre) er siste modell ut i Mini-familien. Du skiller dem på lyktedesignet. Countryman (t.v), Cooper i midten.

Aceman lansert:

Slik kjenner du igjen en Mini på et blunk

Med Aceman blir Mini-trioen komplett. Lyktedesignet forteller noe om en modellserie som ikke vil gi slipp på entusiasten. 

Publisert

Mini Aceman

  • Pris fra: 335.000 (E)/364.000 (ES), inkl. omkostninger.
  • Drivlinje: Batteri på 38,5 kWt (E) eller 49 kWt (ES),184 hk/290 Nm (E)/218 hk/330 Nm (ES), forhjulstrekk, ettrinns automat.
  • Lengde/bredde med speil/høyde (cm): 408/199/151
  • Rekkevidde/forbruk: 14,1 kWt/100 km/309 km (E). 14 kWt/100 km/405 km (ES).
  • Lading: 75 kW (E)/95 kW (ES), 10-80 prosent på 30 min.
  • Bagasjevolum: 300 liter.
  • Vekt/nyttelast (kg): 1645/450 (E), 1710/450 (ES).
  • 0–100 (sek): 7,9 (E), 7,1 (ES).
  • Konkurrenter: Jeep Avenger, Alfa Romeo Junior, Fiat 600e, Renault 5.

KØBENHAVN (Motor): Det er noen gode grunner til at Mini er litt dyrere og har et høyere kvalitetspreg enn biler flest – og spesielt sammenliket med de få konkurrentene det er mulig å finne. 

Det er bare å se på fronten til de tre ulike Mini-modellene i bildet over: 

Mini Countryman (blå), Mini Cooper (gul) og siste modell ut i trioen, Mini Aceman (rød).

Store endringer

De har ulikt lyktedesign, ulike overganger mellom panser og skjerm, og ulike profileringer på panseret. 

Der andre produsenter skiller familiemedlemmer fra hverandre med ulike ettermonterte plastflater og listverk til lave kostnader, gjør Mini grunnleggende endringer både i karosserideler og lyktedesign.

SMÅBIL: Med fem dører og stasjonsvognpreg virker Aceman større enn lengden på drøye fire meter tilsier.
SUV-PREG: Beskyttelsesplater og svarte hjulbuer gir Aceman et røffere utseende enn mer mini-malistiske Cooper. Men den leveres kun med forhjulstrekk.

Høyt kvalitetsnivå

Det sier oss noe om at Mini legger en høyere grad av omtanke og entusiasme i utviklingen av en ny generasjon modeller. Det er like opplagt at dette koster penger. Samtidig registrerer vi tydelige resultater av investeringen. Om det også gjenspeiles i salgstall, vil tiden vise.

I forbindelse med den første prøvekjøringen av Mini Aceman i København – modellen mellom lille Cooper (les prøvekjøring her) og ganske store Countryman (les prøvekjøring her) – legger vi umiddelbart merke til det høye kvalitetsnivået på innredning, instrumenter og betjening. 

SÆRPREG: Mini har fortsatt en del av trekkene til originalen fra 1959, selv om modellene har vokst i alle retninger.
MINI TIL MAXI: Fra denne vinkelen ser vi godt forskjellene på Cooper (386 cm), Aceman (408 cm) og Countryman (444 cm) fra forsetene og bakover.

Ikonisk skjerm

Inntrykket er gjennomgående for alle de tre Mini-modellene. Instrument­panelet har også det samme grunndesignet, konsentrert rundt den ikoniske, runde midtstilte skjermen. 

Men også her vil entusiastene registrere forskjeller på både luftekanaler og de større linjene i dashbordet.

SE, SÅ STOR: Aceman blir en gigant mot denne sjarmerende versjonen av den første VW-bussen som pryder inngangen til et lite bilverksted utenfor København. Men den originale VW-bussen i full størrelse var faktisk bare 20 cm lengre (428 cm) enn dagens Mini Aceman.

Masse sjarm

Generelt er det gjort en stor jobb med å rydde opp i alt av unødvendig staffasje, spesielt alt som er drapert i krom – slik dagens mote krever. Både utvendig og innvendig framstår den nye Mini-generasjonen som renere og enklere enn før.

Men fortsatt har modellene masse sjarm. Mens Countryman oppfører seg som den større (444 cm) og tyngre bilen den er, ikke minst med firehjulsdrift (2000 kg), så er Aceman mer lik Cooper – selv om den er drøye 20 cm lengre.

Varmt og solid

Felles for alle tre er den fastmonterte startnøkkelen på midtkonsollen. Du vrir på den, akkurat som i fossil-Miniens tid. Også materialene innvendig gir et varmt og solid inntrykk. 

IKONISK: Den runde midtstilte skjermen er ikonisk. Legg også merke til den fastmonterte tenningsnøkkelen under.

Aceman er den eneste av de tre Mini-modellene som utelukkende kommer til Norge i helelektrisk versjon – og med to ulike batteripakker. Både Cooper og Countryman leveres også med bensinmotorer.  

PS! Kjøreinntrykkene av Aceman er vi pålagt å vente med til 30. oktober, av hensyn til medier fra øvrige nasjoner som også skal kjøre Aceman de neste ukene.