VINKE FARVEL? Mia Hundvin er glad i sin Tesla, men sliter stadig mer med Elon Musk.

10-punktsjekken med Mia Hundvin:

Vurderer å selge Teslaen på grunn av «Nutty professor» Musk

Forræder-aktuelle Mia Hundvin (47) følte at hun satt i en stolheis i alpinbakken da varmeapparatet vinter-sviktet i hennes første elbil. Nå kan Teslaen ryke på grunn av Elon Musks «utvikling».

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Mia Hundvin, TV-profil og tidligere håndballspiller.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Bilholdet mitt ligger på rundt 5000 til 6000 kroner per måned. Billånet utgjør den største summen, men Fjellinjen kan yppe seg når min sønn (Teo) har brukt bilen mye. I tillegg kommer parkering i Oslo sentrum og forsikring.

Mia Hundvin (47)

  • TV-produsent og programleder, samt tidligere håndballspiller med 72 landskamper (1998–2006). Hun har også vært ekspertkommentator på TV under internasjonale håndballmesterskap og medvirket i en rekke TV-serier, blant andre «71 grader nord», «Ikke lov å le på hytta», «Kongen befaler» og «Til fjells med Folle».
  • Aktuell som deltager i fjerde sesong av TV 2s «Forræder», med premiere i høst.
  • Samboer med Jørgen Høst. To barn, Teo (20) og Nemi (17), to bonusbarn (9 og 12).

Å snakke om tall, det er det som er så kjedelig med bil. Uansett, la meg prøve før jeg sovner. Jeg har Tesla 3, en 2019-modell. Kjører cirka 12.000 kilometer i året. Det blir noen turer til fjellet. Forsikring rundt 1000 kroner i måneden. Jeg har brukt mye bil til jobb og barnas aktiviteter, men nå jobber jeg i sentrum, og barna klarer seg som oftest selv. Eller låner bilen. Tror det blir mindre og mindre bil herfra og ut. Men jeg elsker å kjøre langturer helt alene. Da flyr tre timer lett av gårde. Tror jeg ville blitt en god pendler. Den moderne familie, med mine egne barn og bonusbarn, medfører ellers at to biler er nødvending.

TROFAST: Mia Hundvin har kjørt Tesla siden 2013, nå en Model 3.

Dobbelt smart

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Jeg har kjørt elbil siden 2010. Vi kjørte elbil av hensyn til miljøet, men også fordi det var mange fordeler med det. Den gang var det veldig besparende. Ingen bompenger eller betaling av parkering i byen, taxi- og bussfil for oss selv. Those were the days! Akkurat nå holder jeg bilkostnadene nede ved å ta bussen til jobb. Sikkert ikke det tipset bilentusiaster vil ha, men for meg er det mest effektivt her i Oslo.

Fra 2013 har jeg også kjørt Tesla. Jeg ser på denne 10-punktsjekken at Tom Stiansen også fikk sin første elbil (Tesla) da. Men Frederic Hauge i Bellona slår vel de fleste med ganske mange år. Jeg ble fortalt den gang i 2013 at vi hadde Tesla nummer tre i Norge. (Så vidt Motor har brakt på det rene, er den tidlige, norske Tesla-historien omtrent slik: Petter Stordalen var først ute, med en amerikansklaget Roadster. Mens Hauge på sin side ikke eide bilen – han leide. Hauges bil var laget i Europa og ifølge Bellona-sjefen 0,3 sekunder raskere fra 0 til 100 enn Stordalens bil. Rema-arving Ole Robert Reitan skal også ha vært svært tidlig ute med bestilling).

6000 for polering

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling? 

– Jeg vasker den garantert for sjeldent. Prøver å få til håndvask, men ender ofte opp i en vaskehall for å spare tid. Ja da, jeg vet det ikke er bra for lakken. Sist jeg tok håndvask, ville de polere bilen min for 6000 kroner. Den var visstnok veldig ripete. Jeg sa «kanskje neste gang» og byttet vaskested. Nå nylig fikk jeg imidlertid min sønn til å ta bilen på vask, inn- og utsiden. 

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Som oftest klarer jeg å skifte dekk mellom årstidene, men joda - jeg kjører på vinterdekkene mine nå. Sønn eller kjæreste skifter dekk for meg. Ikke fordi jeg ikke evner, men fordi jeg har nok maskuline sider. Jeg trenger ikke å skifte dekk i tillegg. Dekkene oppbevarer jeg i garasjen.

Stolheisen Buddy

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Jeg får alltid hjelp av noen jeg kjenner som kan bil. Jeg får kortslutning av slike oppgaver. Det er litt tilfeldig hvem det har vært, foreløpig har det aldri vært noen i nærmeste familie eller gode venner. En gang helt tilfeldig en far i klassen til min datter. En annen gang en tilknyttet klubben jeg spilte i. Nå vurderer jeg å selge min Tesla 3. Ikke fordi jeg har hatt masse trøbbel med Tesla, tror jeg er en av de heldige, men mer fordi Elon Musk ser ut til å utvikle seg til en slags «Nutty professor». 

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute? 

– Bilen står ute hele året, og den har ikke trekk.

HEY, BUDDY: Vinterturer med Buddy lærte Mia Hundvin å sette pris på varmeapparat.

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ... hva hører du på i bilen?) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Jeg kjørte elektrisk Buddy i mange år og ble vant til ikke å ha noe ekstra. Da varmeapparatet ikke virket på vinteren, var den som å kjøre stolheis i alpinbakken på vei til jobb. Jeg er fortsatt takknemlig for alt en vanlig bil har å tilby: God lyd, varmeapparat som virker hele tiden og varme i setet. Luksus! Det ville vært vanskelig å gå tilbake til en bil uten app-system. Hva jeg hører på når jeg kjører, kommer an på hva jeg skal. Om morgen er det alltid P2 og nyhetsmorgen. På vei hjem fra jobb kan det være podkaster. På vei til trening er det ofte musikk. Er jeg forbanna på trafikken, setter jeg på jazz for å kjøre mindre hissig.

Mye pick-up

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha? 

– Bilen min er svart. Alle bilene mine har vært svarte. Med unntak av en gul Mini Morris. Men kjæresten min nektet å kjøre gul bil, så han folierte den mørkegrå. Solgte den innen årets utgang. Det er mange farger bilen min ikke kunne hatt. Rød og hvit ville sittet langt inne. Jeg har ingen røde og hvite bukser, kanskje er det en sammenheng?

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Det må nesten være den gule Mini-en som ble foliert.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå, om pengene ikke var en begrensning?

– Det hadde vært litt gøy med en Porsche Taycan. Men samtidig, hvem prøver jeg å lure? Jeg har kjørt mye pickup i USA (Toyota Tacoma), og må innrømme at det liker jeg litt for mye. Men av praktiske årsaker og hensyn til miljøet, er det en bil jeg ikke ville blitt sett i her hjemme.

PICK ME UP: Mia Hundvin foran hennes Toyota Tacoma i USA.