ENDELIG FIREHJULSDRIFT: Bestselgeren MG4 kan nå leveres med trekk på alle fire hjul. Det tror vi mange norske kunder vil like.Alle foto: BENNY CHRISTENSEN
MG 4:
Nå får bestselgeren nyheter mange vil sette pris på
Det handler både om rekkevidde og framkommelighet når MG lanserer to nye modeller – begge til en hyggelig pris.
Britiske Morris Garages, bedre kjent som MG, er historisk mest
kjent for sine snertne og klassiske sportsbiler.
Modellbetegnelser som MGA,
Midget, MGB og TF er alle gode eksempler på det. MG lagde også andre og langt
mer praktiske familiebiler. Sistnevnte har havnet litt i skyggen av sine sporty
bil-søsken.
Siden MG gjenoppstod som kinesisk bilmerke for noen år siden, har fokuset vært nettopp fornuftige familiebiler. Fram til nå.
MG tilbyr fem ulike modeller på det norske markedet. Alle
kjent som mye bil for en rimelig penge. Det siste året er det den kompakte
SUV-en MG4 som har overtatt bestselger-tronen, etter ZS EV, som var modellen som
startet suksessen i Norge.
MG4 står for over 50 prosent av det totale MG-salget her hjemme. MG er også Norges mest solgte kinesiske merke.
Nå lanserer de ytterligere to varianter av bestselgeren.
Begge egnet til å løfte allerede hyggelige salgstall ytterligere.
X-Power heter en helt ny variant av bestselgeren MG4. Den
får en nyhet vi vet mange nordmenn vil sette stor pris på. Nemlig
firehjulsdrift.
I kjent elbil-stil blir det én motor på hver aksel. Dette vil
sikre god framkommelighet på rufsete føre og alle underlag.
Ikke bare det. Denne bilen kommer til å kjøre fletta av det
meste. Også fossile biler med en null til bak nybilprisen.
Den er kjappere enn
for eksempel Audi e-tron GT, Porsche Taycan 4S og Lamborghini Gallardo.
Takket
være 435 hk hestekrefter, den nevnte firehjulsdriften og det faktum
at bilen er ganske lett.
X-Power har et nytt understell for å takle superkreftene, forbedrede
bremser og 18-toms smidde felger, for å nevne noe. Interiøret er i sporty, sort
alcantara.
Dessuten har den launch-kontroll for den som virkelig har det travelt
ut av lyskrysset. Den gjør unna sprinten fra stillestående til 100 km/t på kun
3,8 sekunder.
Annonse
Lettstyrt
Vi har fått anledning til å teste nykommeren i en
bilslalåm-løype.
Den oppleves som responsiv både på styring, hjuloppheng og på
gasspedalen. Den er lettstyrt og lett å kontrollere, selv under øvelser som de
færreste eiere kommer til å utsette den for.
Ved bruk av launch-kontrollen spinner forhjulene en
halvmeter, før hele bilen «setter» seg et par centimeter på fjærene og bilen virkelig
skyter fart såpass mye man presses bakover i setet. Det hele virker nesten litt
surrealistisk.
Her gjør MGs sportsbil-DNA virkelig et skikkelig og verdig comeback.
Modellen kombinerer både det sporty og det fornuftige.
Høy effekt og sylskarpe prestasjoner til tross – vi tipper
likevel at de fleste kommer til å kjøpe X-Power-modellen, på grunn av
firehjulsdriften. Så blir det andre mer en morsom bonus – og noe man skryte av
i sosiale lag.
MG4 dukker også opp i en versjon med det lange navnet Trophy
Extended Range.
Det er ikke bare modellbetegnelsen som er lang. Bilen går langt, også.
Nærmere bestemt 520 kilometer, er den oppgitt til fra fabrikk. Dette takket
være et nytt batteri på 77 kWt, som fortsatt er markedets tynneste.
Elmotoren yter 180 kW, eller 245 gammeldagse hestekrefter,
om du vil. Dreiemomentet er på 350 Nm. MG lover også klasseledende
ladehastighet ved hurtiglading, med 144 kW.
Den kan trekke tilhenger på 500 kilo, og ha taklast på 60
kilo. Dessuten leveres den med varmepumpe.
Denne utgaven fås kun med drift på bakhjulene. Prisen på
denne Longe Range-modellen er satt til 379.000 kroner. Du skal slite med å
finne en elbil som byr på mer rekkevidde for mindre penger …
Annonse
Rask levering
Begge modellene levers nå med app-styring, samt mulighet
for å forvarme batteriet før lading.
Det er åpnet for bestilling av begge de to nye MG4-modellene
nå. De første demobilene er på plass hos forhandlerne i løpet av november, mens
de første kundene vil motta sine biler i løpet av desember.
De som venter på en MG som bare er sportsbil, må vente litt
til.
Men bare litt. For neste år fyller MG 100 år. Det skal feires blant annet
med en vaskekte sportsbil.
● Benny Christensen er i det daglige teknisk konsulent i NAF, men skriver her for Motor, som jobber uavhengig av NAF.