I ulike forum kan man registrere at MG-eierne klager på at de ikke får ladet på de såkalte superchargerne – altså ladestasjonene som er spesiallaget for Tesla, men som i løpet av fjoråret ble åpent for alle.
En Motor-leser rapporterer at han forsøkte å lade en MG ZS EV på fem ulike superladere på vei fra Oslo og nordover. Ingen fungerte. Han registrerte også at en MG Marvel R måtte gi tapt, mens modeller som Volvo XC40, Audi e-tron og VW ID.4 ladet ved siden av.
Kommersiell direktør for MG, Dag Asbjørnsen, skriver i en epost til Motor at det ikke er snakk om en utestengelse.
Asbjørnsen henviser til produktavdelingen til MG, som blant annet har testet en Marvel R på en 150 kW-Tesla-lader på Eidsvoll Verk – uten problemer.
Men han legger også inn et forbehold om at «riktignok var dette for noen måneder siden.»
Han skriver videre:
«Siden det er Tesla som eier disse stasjonene, har de følgelig utviklet disse til å fungere best mot sine modeller. Tesla kjører proprietær programvare (produsenteid programvare) som fører til inkompatibilitet opp mot enkelte bilmerker. Programvaren fører dessverre også til kompatibilitetsproblem opp mot enkelte av våre modeller. De mest utsatte modellene er Marvel R, ZS EV og MG5 Electric. Vår nyeste modell, MG4 Electric, fungerer så langt utmerket opp mot Tesla sine hurtigladere.»
– Betyr dette at dere fraråder MG-eiere å bruke Tesla ladere?
– Vi ønsker ikke å være så kategoriske, men det tyder på at enkelte av våre modeller er avhengig av at Tesla laderne har kompatibel stasjonssoftware. Det er Tesla, tilbyder av ladetjenesten, som bør akkomodere for hundre prosent kompabilitet opp mot ladekundene sine, sier Asbjørnsen.
Motor har gjort Tesla kjent med problemstillingen og bedt om en forklaring. Det har vi foreløpig ikke fått.