HUMP I SALGET: Etterspørselen etter de dyreste Mercedes-modellene faller.
Foto: MERCEDES-BENZ AG
Luksusvalget koster dyrt:
Salget stuper, Mercedes bremser
Mercedes-strategien om blytung satsing på luksussegmentet blir stadig mer problematisk for selskapet. Nå stanses den ene produksjonslinjen på S-klasse-fabrikken.
Det skriver tyske Automobilwoche.
Den svenske Mercedes-sjefen Ola Källenius tok i 2021 beslutningen om å prioritere de dyreste bilene – og helst de elektriske. Men i en verden der lysten på å betale hva som helst for en toppspekket elbil for lengst har avtatt, begynner det å se ut som et dårlig veivalg.
Mercedes har riktignok reversert elbil-prioriteringen, men følger fortsatt luksussporet.
Nå kommer rapportene om at det er en strategisk beslutning som kan få dramatiske konsekvenser.
For mens Porsche og flere andre av merkene som satser på det ekstremt luksuriøse har rekordresultater, lugger det kraftig hos Mercedes.
25 prosent ned
Automobilwoche refererer til en forhandler i Stuttgart-regionen som solgte sin forrige S-klassemodell høsten 2023, mens en annen brenner inne med en demomodell av EQS selv om prisen er satt ned over 500.000 kroner.
Nettstedet skriver at salget av merkets fire toppmodeller (S-klasse, EQS, EQS SUV og GLS) var ned 25 prosent i andre kvartal, målt mot samme periode i 2023.
Også i Norge er tallene betydelig ned for de fire modellene samlet, mens den noe rimeligere EQE holder godt stand, særlig SUV-versjonen.
For S-klasse spesielt er det nedgang også i Kina og USA, to av markedene som er helt avgjørende for at Mercedes skal lykkes hos de mest kjøpesterke kundene.
Må flyttes
Bortsett fra fallende salgstall som strengt tatt kan være en midlertidig trend, begynner situasjonen å få alvorlige følger for leverandørleddet.
Overfor Automobilwoche beskriver en av underleverandørene til interiør i S-klasse-modellene de nye kuttene som «en katastrofe».
Når det for første gang bare blir ett S-skift i hall 56 ved Mercedes-fabrikken i Sindelfingen, betyr det imidlertid ikke at Mercedes må gå til oppsigelser.
I første omgang skal de ansatte flyttes over til E-klasse og GLC, som fortsatt produseres i tre skift, heter det.
Les alle Motors biltester: