UT PÅ TUR: EQS SUV tar kombinasjonen av komfort og ekte SUV-kvaliteter til et nytt nivå. Foto: MERCEDES-BENZ AG
UT PÅ TUR: EQS SUV tar kombinasjonen av komfort og ekte SUV-kvaliteter til et nytt nivå. Foto: MERCEDES-BENZ AG
UT PÅ TUR: EQS SUV tar kombinasjonen av komfort og ekte SUV-kvaliteter til et nytt nivå. Foto: MERCEDES-BENZ AG
UT PÅ TUR: EQS SUV tar kombinasjonen av komfort og ekte SUV-kvaliteter til et nytt nivå. Foto: MERCEDES-BENZ AG
UT PÅ TUR: EQS SUV tar kombinasjonen av komfort og ekte SUV-kvaliteter til et nytt nivå. Foto: MERCEDES-BENZ AG
UT PÅ TUR: EQS SUV tar kombinasjonen av komfort og ekte SUV-kvaliteter til et nytt nivå. Foto: MERCEDES-BENZ AG

Prøvekjørt: Mercedes-Benz EQS SUV (elbil)

Helt ekstrem luksus

Hvis du har en liste med argumenter for hvorfor elbil ikke passer for deg, så er det er tid for å sette en tjukk strek over «kan ikke ha elbil fordi det er så dårlig vei til hytta».

Publisert

PLUSS:

Komfort, plass, terrengegenskaper.

MINUS:

Prisklasse.

DENVER (Motor): For når Mercedes-Benz nå lanserer EQS SUV som den definitive toppmodellen i sin elbilflåte, kommer de med en bil som på mange måter redefinerer hva elbiler kan og ikke kan.

Det er ikke lenger slik at elbiler mangler egenskaper bilister flest trenger i hverdagen, hvis ikke du skal trekke mange tonn på kula eller kjøre i meterdype elveløp. Og ingen steder er utvalget bedre enn i de stadig mer dominerende SUV-segmentene.

Ikke desto mindre: Hvis øvelsen «elektrisk SUV» hadde vært et hopprenn, så hadde ikke Arne Scheie behøvd å sjekke reprisen for å konstatere bakkerekord og tre ganger 20.

Han hadde heller ikke trengt å pusse brillene for å melde at prisen starter en avsats eller tre høyere enn familiebudsjetter kan tåle uten å tryne lenge før overgangen.

STILFULL: EQS SUV er en av de mest formfullendte bilene i EQ-serien til Mercedes. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
STILFULL: EQS SUV er en av de mest formfullendte bilene i EQ-serien til Mercedes. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
STILFULL: EQS SUV er en av de mest formfullendte bilene i EQ-serien til Mercedes. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
STILFULL: EQS SUV er en av de mest formfullendte bilene i EQ-serien til Mercedes. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
STILFULL: EQS SUV er en av de mest formfullendte bilene i EQ-serien til Mercedes. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
STILFULL: EQS SUV er en av de mest formfullendte bilene i EQ-serien til Mercedes. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
STILFULL: EQS SUV er en av de mest formfullendte bilene i EQ-serien til Mercedes. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
STILFULL: EQS SUV er en av de mest formfullendte bilene i EQ-serien til Mercedes. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
STILFULL: EQS SUV er en av de mest formfullendte bilene i EQ-serien til Mercedes. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
STILFULL: EQS SUV er en av de mest formfullendte bilene i EQ-serien til Mercedes. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
STILFULL: EQS SUV er en av de mest formfullendte bilene i EQ-serien til Mercedes. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
STILFULL: EQS SUV er en av de mest formfullendte bilene i EQ-serien til Mercedes. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG

Mercedes-Benz EQS SUV

  • Pris: Kr. 1.108.800 (450 4MATIC) og kr. 1.283.800 (580 4MATIC). Med elbilmoms er startprisene hhv. kr. 1.271.000 og kr. 1.479.750 (inkl. levering Oslo).
  • Drivlinje: 108,4 kWt batterielektrisk, 360/544 hk (800/880 Nm). Firehjulsdrift.
  • Rekkevidde (WLTP): 611/610 km. Forbruk: 20,2-24,3 kWt/100 km. Maks ladeeffekt: 200 kW. Hurtiglading 10-80 prosent: 31 minutter.
  • 0–100 km/t: 6,0/4,6 sek. Toppfart: 210 km/t.
  • Vekt/maks nyttelast: 2810/2805 og 490/495 kg. Dekkdimensjon: 275/45 R21.
  • Bagasjerom liter/hengervekt: 815-2020 liter som 5-seter, 245-2020 liter som 7-seter (ikke frunk)/1800 kg.
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 512,5/195,9/171,8/22 (kan heves 2,5 cm).

Feil spørsmål

Men den som skal vurdere et virkelig flaggskip i Mercedes-porteføljen, kan ikke starte med å klage på prisen.

Ja, denne vil ha en innstegspris på 1.271.000 kroner, allerede før vinterhjul og leveringskostnader utenfor Oslo, når (og hvis) Stortinget vedtar den nye elbilmomsen før jul.

Om den er verdt pengene? Spørsmålet er feil stilt, som salige Kåre Willoch gjerne konstaterte. La oss si det slik: Den blir helt sikkert ikke kåret til årets beste bilkjøp i Motor, for i den kåringen veier prislappen tungt.

Men om det er årets fineste bil? Ganske sikkert, ja.

Denne kombinasjonen av komfort, vellykket design, plass, kjøreegenskaper og grunnleggende elbilkvaliteter som rekkevidde og ladekapasitet kan ingen konkurrenter matche.

Vi er fristet til å påstå at ingen engang er i nærheten.

Ut i det fri

Bildene øverst i artikkelen er fra en kjøretur gjennom en terrengsløyfe, med klatring og helling på over 30 grader, halvmeterdype hull og ekstremt krappe svinger (bilen har bakhjulsstyring med 4,5 graders radius som standard og 10 grader som tilvalg). Det var en småkuriøs ferd som ikke likner noen hyttetur, men som ble rigget for å demonstrere at bilen har egenskaper som en virkelig terrengtraver.

Det er ikke en øvelse for hverdags-SUV-en. Men heller ingen utfordring for EQS-en.

KREVENDE FORHOLD: Kombinasjonen av klatring og komfort er uten like i den nyeste Mercedes-modellen, med automatiusk luftfjæring, bakhjulsstyring som kan leveres med 10 graders svingradius og kameraløsning som gir full oversikt over hindringene i veibanen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
KREVENDE FORHOLD: Kombinasjonen av klatring og komfort er uten like i den nyeste Mercedes-modellen, med automatiusk luftfjæring, bakhjulsstyring som kan leveres med 10 graders svingradius og kameraløsning som gir full oversikt over hindringene i veibanen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
KREVENDE FORHOLD: Kombinasjonen av klatring og komfort er uten like i den nyeste Mercedes-modellen, med automatiusk luftfjæring, bakhjulsstyring som kan leveres med 10 graders svingradius og kameraløsning som gir full oversikt over hindringene i veibanen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
KREVENDE FORHOLD: Kombinasjonen av klatring og komfort er uten like i den nyeste Mercedes-modellen, med automatiusk luftfjæring, bakhjulsstyring som kan leveres med 10 graders svingradius og kameraløsning som gir full oversikt over hindringene i veibanen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
KREVENDE FORHOLD: Kombinasjonen av klatring og komfort er uten like i den nyeste Mercedes-modellen, med automatiusk luftfjæring, bakhjulsstyring som kan leveres med 10 graders svingradius og kameraløsning som gir full oversikt over hindringene i veibanen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
KREVENDE FORHOLD: Kombinasjonen av klatring og komfort er uten like i den nyeste Mercedes-modellen, med automatiusk luftfjæring, bakhjulsstyring som kan leveres med 10 graders svingradius og kameraløsning som gir full oversikt over hindringene i veibanen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
KREVENDE FORHOLD: Kombinasjonen av klatring og komfort er uten like i den nyeste Mercedes-modellen, med automatiusk luftfjæring, bakhjulsstyring som kan leveres med 10 graders svingradius og kameraløsning som gir full oversikt over hindringene i veibanen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
KREVENDE FORHOLD: Kombinasjonen av klatring og komfort er uten like i den nyeste Mercedes-modellen, med automatiusk luftfjæring, bakhjulsstyring som kan leveres med 10 graders svingradius og kameraløsning som gir full oversikt over hindringene i veibanen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
KREVENDE FORHOLD: Kombinasjonen av klatring og komfort er uten like i den nyeste Mercedes-modellen, med automatiusk luftfjæring, bakhjulsstyring som kan leveres med 10 graders svingradius og kameraløsning som gir full oversikt over hindringene i veibanen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
KREVENDE FORHOLD: Kombinasjonen av klatring og komfort er uten like i den nyeste Mercedes-modellen, med automatiusk luftfjæring, bakhjulsstyring som kan leveres med 10 graders svingradius og kameraløsning som gir full oversikt over hindringene i veibanen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
KREVENDE FORHOLD: Kombinasjonen av klatring og komfort er uten like i den nyeste Mercedes-modellen, med automatiusk luftfjæring, bakhjulsstyring som kan leveres med 10 graders svingradius og kameraløsning som gir full oversikt over hindringene i veibanen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
KREVENDE FORHOLD: Kombinasjonen av klatring og komfort er uten like i den nyeste Mercedes-modellen, med automatiusk luftfjæring, bakhjulsstyring som kan leveres med 10 graders svingradius og kameraløsning som gir full oversikt over hindringene i veibanen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG

Bilen har 22 cm bakkeklaring, men heves ytterligere 2,5 cm i offroad-modus – en kjøremodus hvor du forøvrig får både bakkekamera og et digitalt gyroskop som viser helling, stigning og sidevinkling.

Trolig er det likevel ikke terrengkvalitetene til EQS SUV som smelter hjerter. Skal du på liv og død kjøre over stubber og stein i en Mercedes, så ender du helst i en G-klasse.

Se heller på denne el-SUV-en som en mulighet til å ta humpene med stil. Det blinker varsellamper når en bilprodusent lokker med at de har løftet luksusbegrepet til et nytt nivå, men i dette tilfellet kan Mercedes meget vel ha ordene i behold.

Fullendt modell

Med EQS SUV, og den litt mindre EQE SUV som presenteres om en snau måned, begynner modellutvalget i tyskernes første elbilgenerasjon å kompletteres. En elektrisk G-klasse er antydet i 2024, før de neste store nyhetene rulles ut på det som p.t. er tre planlagte plattformer i 2025/2026.

Mercedes vever stadig med samme designtråd som da EQC ble lansert i 2018. EQS SUV er en av de mest fullendte modellene. Den er hele 20 cm høyere (171 cm) og 9 cm kortere (512 cm) enn sedan-utgaven, men med samme akselavstand på 321 cm.

Høyden betyr at den kommer med en ualminnelig romslig kupé, med en tredje seterad som tilvalg. Plassen er brukbar også på tredje seterad, men med godt bygde på bakerste rekke er det nyttig at andre rad kan skyves frem inntil 13 cm, i tillegg til at setevinkelen kan reguleres i et 17 graders intervall.

NEDFELLBART: Tredje seterad kommer som tilvalg, med en prislapp på vel 36.000 kroner. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
NEDFELLBART: Tredje seterad kommer som tilvalg, med en prislapp på vel 36.000 kroner. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
NEDFELLBART: Tredje seterad kommer som tilvalg, med en prislapp på vel 36.000 kroner. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
NEDFELLBART: Tredje seterad kommer som tilvalg, med en prislapp på vel 36.000 kroner. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
NEDFELLBART: Tredje seterad kommer som tilvalg, med en prislapp på vel 36.000 kroner. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
NEDFELLBART: Tredje seterad kommer som tilvalg, med en prislapp på vel 36.000 kroner. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
NEDFELLBART: Tredje seterad kommer som tilvalg, med en prislapp på vel 36.000 kroner. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG

Den fleksibiliteten innebærer også at størrelsen på bagasjerommet varierer. I utgangspunktet er bagasjerommet på 645 liter målt til vinduskarmen (evt. 880 liter fylt til taket), men når andre seterad skyves helt frem, øker det til 880 liter, målt til vinduskarmen. I 7-seterutgaven er bagasjerommet på 780 liter med bakerste rad nedfelt, og marginale 195 liter med seteraden oppreist.

Forskjellige valg

EQS SUV kommer i første omgang i to varianter, begge med firehjulstrekk, netto batteri på 108,4 kWt, maks ladeeffekt på 200 kW og hurtiglading på 31 minutter fra 10 til 80 prosent:

  • 450 4MATIC har motoreffekt på 265 kW/360 hk, dreiemoment på 800 Nm og akselerasjon 0–100 på 6 sekunder, mens toppmodellen 580 4MATIC har tilsvarende 400 kW/544 hk, 858 Nm og 4,6 sekunder. Forskjellen oppleves større i trafikken enn i brosjyren. WLTP-rekkevidde er henholdsvis 611 og 610 km, forbruket i intervallet mellom 20,2 og 24,3 kWt/100 km. Vi målte godt ned på 20-tallet under langkjøring i USA. Luftmotstandskoeffisienten er på 0,26.

STORSKJERM: Den digre Hyperscreen-skjermen dominerer i førermiljøene, der den spenner fra A-stolpe til A-stolpe. De litt mindre volumiøse skjermene på 450-varianten er på det siste bildet i karusellen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
STORSKJERM: Den digre Hyperscreen-skjermen dominerer i førermiljøene, der den spenner fra A-stolpe til A-stolpe. De litt mindre volumiøse skjermene på 450-varianten er på det siste bildet i karusellen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
STORSKJERM: Den digre Hyperscreen-skjermen dominerer i førermiljøene, der den spenner fra A-stolpe til A-stolpe. De litt mindre volumiøse skjermene på 450-varianten er på det siste bildet i karusellen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
STORSKJERM: Den digre Hyperscreen-skjermen dominerer i førermiljøene, der den spenner fra A-stolpe til A-stolpe. De litt mindre volumiøse skjermene på 450-varianten er på det siste bildet i karusellen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
STORSKJERM: Den digre Hyperscreen-skjermen dominerer i førermiljøene, der den spenner fra A-stolpe til A-stolpe. De litt mindre volumiøse skjermene på 450-varianten er på det siste bildet i karusellen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
STORSKJERM: Den digre Hyperscreen-skjermen dominerer i førermiljøene, der den spenner fra A-stolpe til A-stolpe. De litt mindre volumiøse skjermene på 450-varianten er på det siste bildet i karusellen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
STORSKJERM: Den digre Hyperscreen-skjermen dominerer i førermiljøene, der den spenner fra A-stolpe til A-stolpe. De litt mindre volumiøse skjermene på 450-varianten er på det siste bildet i karusellen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
STORSKJERM: Den digre Hyperscreen-skjermen dominerer i førermiljøene, der den spenner fra A-stolpe til A-stolpe. De litt mindre volumiøse skjermene på 450-varianten er på det siste bildet i karusellen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
STORSKJERM: Den digre Hyperscreen-skjermen dominerer i førermiljøene, der den spenner fra A-stolpe til A-stolpe. De litt mindre volumiøse skjermene på 450-varianten er på det siste bildet i karusellen. Alle foto: MERCEDES-BENZ AG

Nå vrimler det ikke av reelle konkurrenter å sammenlikne med for biler i denne klassen. Blant tysk premium med elektrisk drivlinje er BMW iX M60 kanskje den mest nærliggende (450 og M60 starter omtrent likt i pris), selv om fabrikkene har prioritert svært forskjellige egenskaper:

Komfort og eleganse hos Mercedes, kraft og kjøreglede hos BMW.

Vi har ikke testet modellene side om side, men konstaterer bare at den spensten som en iX M60 med Launch Control tilbyr, den finner du ikke i en EQS. Maks dreiemoment er da også nesten 40 prosent høyere og akselerasjonen godt under fire sekunder, oppsettet er stivere og svinggrepet i høy fart helt uovertruffent.

I motsatt retning lokker Mercedes med et komfortelement som støydemping: 120 km/t på grov asfalt krever oftest at du må heve røsten for å holde en samtale gående. I EQS merkes det underlaget bare som lett sus.

Bakhjulstrekk

EQS SUV produseres også i en versjon med bakhjulstrekk, 450+, men det er ennå usikkert om den tas inn til Norge. Denne har inntil 671 km rekkevidde og forbruk ned mot 18,2 kWt/100 km. Interiør og eksteriør er ganske identisk med 4MATIC-modellene, samlet motoreffekt noe lavere, og den er naturlig nok ikke konstruert for kjøring i skog og hei.

450+ vil derimot være prismessig gunstigere, uten at Mercedes-Benz Norge vil antyde nivået.

Mercedes har registrert drøyt 320 nye EQS-utgaver siden sedanmodellen kom på markedet sent i 2020. Alle tradisjonelle mekanismer i det norske bilmarkedet tilsier et vesentlig høyere salg for SUV-modellen.

Norske bilkjøpere har ikke vist seg så lettskremte når det kommer til pris (over 18 prosent av alle bilmodeller som tilbys i Norge har faktisk en høyere pris enn EQS SUV 450 4MATIC), og vi har en hang til å dytte på med utstyr.

For EQS SUV er det to elementer som særlig kan påvirke startprisen:

  • Instrumentpanelet (Hyperscreen), i form av en gigantisk skjerm på 141 cm i hele bilens bredde, er tilvalg på 450-varianten, men standard på 580. Prisen er 74.880 kroner.

  • Begge 4MATIC-modellene er tilgjengelige som 7-setere, med overraskende god plass på bakerste seterad. Prisen er 36.504 kroner.

I tillegg er hengerfeste, oppvarmet ratt og multimediepakke i baksetet blant tilvalgene.

PS: De første leveringene skjer på nyåret. Kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge melder om «flere hundre» bestillinger, ganske jevnt fordelt mellom 450 og 580.

STØRRE OG MINDRE: EQS SUV er 9 cm kortere og 17 cm høyere enn EQS sedan (det siste bildet), men akselavstanden er den samme. Foto: MERCEDES-BENZ/TOMM W. CHRISTIANSEN
STØRRE OG MINDRE: EQS SUV er 9 cm kortere og 17 cm høyere enn EQS sedan (det siste bildet), men akselavstanden er den samme. Foto: MERCEDES-BENZ/TOMM W. CHRISTIANSEN
STØRRE OG MINDRE: EQS SUV er 9 cm kortere og 17 cm høyere enn EQS sedan (det siste bildet), men akselavstanden er den samme. Foto: MERCEDES-BENZ/TOMM W. CHRISTIANSEN
STØRRE OG MINDRE: EQS SUV er 9 cm kortere og 17 cm høyere enn EQS sedan (det siste bildet), men akselavstanden er den samme. Foto: MERCEDES-BENZ/TOMM W. CHRISTIANSEN
STØRRE OG MINDRE: EQS SUV er 9 cm kortere og 17 cm høyere enn EQS sedan (det siste bildet), men akselavstanden er den samme. Foto: MERCEDES-BENZ/TOMM W. CHRISTIANSEN
STØRRE OG MINDRE: EQS SUV er 9 cm kortere og 17 cm høyere enn EQS sedan (det siste bildet), men akselavstanden er den samme. Foto: MERCEDES-BENZ/TOMM W. CHRISTIANSEN
STØRRE OG MINDRE: EQS SUV er 9 cm kortere og 17 cm høyere enn EQS sedan (det siste bildet), men akselavstanden er den samme. Foto: MERCEDES-BENZ/TOMM W. CHRISTIANSEN