SISTE BRIKKE: Med EQE SUV har Mercedes gjort EQ-serien komplett.

Lanserer Mercedes-Benz EQE SUV:

Kostbar lillebror gjør EQ-rekka komplett

EQE SUV kompletter den elektriske flåten for Mercedes. Men det gjenstår å se hvordan bilen skal unngå å bli like kostbar og luksuriøs som lanseringen i Paris søndag kveld.

Publisert Sist oppdatert

PARIS (Motor): Billanseringer pleier skje med pauker og basuner, med mest mulig oppmerksomhet for minst mulig penger. Mercedes valgte motsatt: en lukket tilstelning på Rodin-museet i Paris, så eksklusivt som det bare kan gjøres, kvelden før høstens viktigste bilutstilling åpner i den franske hovedstaden.

Mercedes-Benz EQE SUV

  • Pris: Ikke klar.
  • 350 4MATIC: Effekt 215 kW, dreiemoment 765 Nm, rekkevidde 459–558 km, forbruk 22,5–18,5 kWt/100 km.
  • 500 4MATIC: Effekt 300 kW, dreiemoment 858 Nm, rekkevidde 460–548 km, forbruk 22,7–19,0 kWt/100 km.
  • Batteri: 90,6 kWt. Maks ladeeffekt: 170 kW.
  • Lengde/bredde/høyde (mm): 4863/1940/1686.
  • Akselavstand (mm): 3030.
  • Bagasjeplass: 520/580 liter (1675 liter nedfelt). 40-20-40-konfigurasjon.
  • Hengervekt: 1800 kg. Maks taklast: 100 kg.
  • Produksjonsstart: Desember 2022 (i USA).
  • Leveringsstart Norge: Tidlig sommer 2023.

Det står i stil med bilen, på så mange måter.

For visst er den lekker:

Kanskje den mest formfullendte av alle de fem modellene i EQ-serien, tungt inspirert av storebror EQS SUV, men med litt skarpere linjer og en litt mer sporty look. 26 cm kortere enn EQS SUV er den også mer håndterlig i trafikken.

Men ennå er det uklart hvor mye mer håndterlig den blir rent prismessig (EQS SUV vil starte nær 1,3 millioner). Det skyldes ikke bare at det skal forhandles om nye bilavgifter i forbindelse med statsbudsjettet. Men vel så mye at importøren heller ikke har regnet ferdig.

Mercedes-Benz EQE SUV.
Mercedes-Benz EQE SUV.
Mercedes-Benz EQE SUV.
Mercedes-Benz EQE SUV.

Mer og mindre

Mercedes-Benz Norge åpnet en interesseliste – uten krav til betaling – samtidig som bilen ble presentert i Paris. Endelig pris og salgsstart er lovet på nyåret.

  • EQE SUV kommer til å koste mindre og selge mer enn flaggskipet EQS.

  • Og den vil koste mer og selge mindre enn storselgeren EQC.

Hver fjerde Mercedes som er solgt i Norge de siste fire årene, er nevnte EQS. EQE skal ta den elektriske plassen etter GLE, som har nest flest registreringer av ikke-elektriske Mercedeser siden 2018, og SUV-modellen kommer trolig bare til Norge i utgavene med firehjulstrekk – 350 4MATIC og 500 4MATIC, ikke 350+.

Bilen kom i sedan-utgave tidligere i år, men ble da først og fremst levert i en AMG-variant som ikke gir så veldig klare signaler om hvordan SUV-ene vil bli tatt imot.

Men bare som et regneeksempel:

Med en innstegspris på 800.000 kroner, ryker det på ytterligere 100.000 i nye avgifter – allerede før vi snakker tilvalg og utstyrspakker.

Lillebror

I utgangspunktet kommer EQE SUV som en mindre versjon av ekstremt luksuriøse EQS SUV, mindre i alle betydninger:

  • EQS har en batteripakke på 108,2 kWt (netto), EQE kommer med 90,6.

  • Rekkevidde-anslaget er på 558 km som best (endelige WLTP-tall mangler), mens EQS SUV ligger på 610 km.

  • 512 cm lange EQS kan fås som 7-seter, det gjør ikke EQE – som er 26 cm kortere og et par små centimeter smalere og lavere.

På plussiden er EQE SUV den første EQ-modellen som kommer med varmepumpe, hvilket vil lette batteribruken når du vil ha varme i kupéen en hustrig vintermorgen.

Bilen kommer også med mulighet for å koble ut elmotoren på den fremre akslingen, noe som i prinsippet skal kunne påvirke rekkevidde-kapasiteten positivt.

Tilvalg i fleng

Forøvrig er bilens data ganske lik de vi fikk presentert på EQS SUV, inkludert en luftmotstandskoeffisient på 0,26. Men der en fullspekket EQS har bokstavelig talt alt, er det mye som krever ekstra penger for å komme på plass i en EQE SUV.

  • Den automatiske luftfjæringen er tilvalg.

  • Bakhjulsstyring med 10 graders svingradius koster ekstra.

  • Panoramatak er tilvalg.

  • Hengerfeste likeså.

  • Samme med stigbrett.

  • Og selvfølgelig er det heller ikke standardlevering av den 141 cm brede hyperscreen-skjermen som har blitt et lite varemerke på de mest luksuriøse EQ-utgavene. Den alene har en pris nær 70.000 kroner.

Mercedes-Benz Norge har i stadig større grad anstrengt seg for å sette sammen utstyrspakker som gjør tilvalgsfellene færre. De kommer på EQE SUV, men blir ikke klare før prisene er klare.

Mercedes-AMG EQE SUV 53, den første elektriske SUVen fra AMG.
Mercedes-AMG EQE SUV 53, den første elektriske SUVen fra AMG.
Mercedes-AMG EQE SUV 53, den første elektriske SUVen fra AMG.
Mercedes-AMG EQE SUV 53, den første elektriske SUVen fra AMG.
Mercedes-AMG EQE SUV 53, den første elektriske SUVen fra AMG.
Mercedes-AMG EQE SUV 53, den første elektriske SUVen fra AMG.

AMG-debut

EQE SUV kommer også til Norge i to AMG-utgaver, først en 43 for levering fra mai, så toppvarianten 53 noen måneder senere.

Dette blir første elektriske SUV fra Mercedes-AMG.

Og gir forhåpninger om at AMG for første gang sniker seg over fem prosents andel av salget. Det skal i så fall skje takket være detaljer som disse:

AMG-design med vertikale striper i grillen, (for første gang), AMG-logo i stedet for den klassiske stjerna på panseret, 22 tommers hjul, sportsseter, tre rattvarianter, egen performance-fane for den som velger Hyperscreen-skjermen, og kraft i massevis, selvfølgelig: Med Dynamic Plus-pakken antydes et dreiemoment nær 1000 Nm, akselerasjon 0–100 km/t på 3,5 sekunder og toppfart på 249 km/t. I Sport+ (ett av fem kjøremodus) er det maks motoreffekt på 687 hk.

Pris på AMG-variantene er heller ikke klar.

Her er flere stilstudier fra lanseringen: