Talspersonene i Mercedes strør ikke akkurat om seg med detaljene om den forestående presentasjonen.
Men det er på det rene at dette i første omgang er en konseptbil.
Samtidig er det en indikasjon på at Mercedes er ganske nær å endre spillereglene for elbiler og rekkevidde.
Markus Schäfer, en av toppsjefene i Mercedes, sier EQXX vil komme med battericeller som har 20 prosent høyere energitetthet enn på EQS.
Kompakt-klasse
– Som dere kanskje vet, har vi arbeidet med å legemliggjøre vår strategiske ambisjon i form av en bil av sin tid. Nå er VISION EQXX i ferd med å bli den mest energieffektive elbilen vi noen gang har laget – med en reell rekkevidde på mer enn 1000 km. Og jeg er ekstremt begeistret over å kunne bekrefte at den blir presentert for offentligheten 3. januar, sier Schäfer.
– Vi har ønsket å utvikle en elbil i kompaktklassen som kan gå mer enn 1000 km på én lading med et forbruk på under 10 kWt/100 km på vanlige motorveistrekninger, legger han til.
Blant dagens elbiler er et forbruk under 15 kWt/100 km regnet som absolutt godkjent.