Det er slett ikke politisk korrekt. Og det er heller ikke spesielt fornuftig. Sånn sett skiller ikke det å kjøre en Mercedes-AMG CLA 45 S seg fra mye annen moro.
Og det føles litt rart å skrive det: Her kommer altså en bensinbil som kan kjøre fra de fleste elektriske biler på markedet.
Råeste versjonen
Mercedes-AMG CLA 45 S
Pris fra: 920.000
Effekt: 421 hk./500 nm.
0–100 km/t: 4 sek.
Firehjulsdrift
8-trinns automat
Lengde/bredde/høyde: 469/183/144 cm.
Bagasjevolum: 460 liter.
CLA er i utgangspunktet en variant av litt mer kjente A-klasse, og en modellserie vi liker svært godt. Ja, så godt at vi stilte følgende spørsmål da vi testet Shooting Brake, altså stasjonsvognen: Er dette den beste Mercedesen?
AMG 45 S er den råeste versjonen du kan få.
Et allerede svært elegant og sportslig utseende er dekorert med den karakteristiske AMG-grillen med de vertikale ribbene og noen svarte finner og en spoiler på bakluka.
Bilen blir kanskje ikke penere av den svarte dekoren, men enda mer synlig i trafikkbildet. Og definitivt mer hørbar.
Lyden er en viktig del av den klassiske definisjonen av kjøreglede.
Annonse
Hinsides med krefter
Og her blir du sugd inn i en symfoni, der gassfoten din dirigerer strykerne som ligger finstemte på det høyeste turtallet, mens slagverket markerer smellene fra eksosanlegget.
Mercedes opplyser at bilen er utstyrt med verdens kraftigste serieproduserte turboladede firesylindrede motor.
Uten at vi kan verifisere dette, så kan vi enkelt fastslå at den leverer krefter hinsides det meste man kan få bestilt og registrert i Norge som ikke går på strøm.
421 hester, 500 Nm., åttetrinns automat og firehjulsdrift er stikkordene som i sum utgjør hovedsetningen om en av markedets mest inspirerende biler.
Råeste modus
Klassikeren 0–100 km/t. går unna på fire sekunder. Det betyr at du kjører fra det meste, enten det er batterielektrisk eller fossilt.
Du kan ikke kjøre fra inkassokravene om du blakker deg på en bil som dette. Men du kan smile mens du forsøker. Og spesielt i det råeste av seks ulike kjøremoduser: Race.
Annonse
Eminente seter
Sammenlikningen med et heftig fyrverkeri ligger langt framme i fantasien: Samme voldsomme akselerasjon fra bunnen, og samme skarpe smell når farta avtar på det høyeste punktet.
Men uansett kjøremodus, blir du hele tiden minnet om at du kjører en ekstraordinær utgave av Mercedes.
Selv med moderat gasspådrag kvitterer bilen med kvikke girskift, sportslige undertoner fra motoren og en temmelig ufiltrert kontakt med underlaget.
Sportssetene er eminente, med utallige innstillingsmuligheter. Lysteknologien er er også av ypperste klasse.
Berøringsplate
Instrumenteringen kjenner vi igjen fra øvrige Mercedes-modeller, med unntak av to ekstra satelittknapper på rattet, som styrer blant annet valget av kjøremodus.
Det meste føles fortsatt moderne. Men som alltid i en Mercedes, er det irriterende fort gjort å ufrivillig skifte radiokanal eller annen viktig info når du tar opp kaffekoppen eller skal hente noe i midtkonsollen – og streifer den sensitive berøringsplaten foran girspaken.
Vi liker heller ikke all den svartlakkerte interiørplasten som også de rimeligere modellene har.
På minussiden har vi ellers notert et par saker som kanskje kan virke litt opplagte så lenge dette handler om en tilnærmet racerbil fra en såkalt premiumprodusent: Hjulstøy og pris.
De som kjøper en bil som dette, bryr seg trolig ikke om noen av delene.
Men kvalitetsfølelse er viktig for en Mercedes-eier. En bil til over en million skal ikke ha ujevne tilpasninger i dørene og knitrelyder fra høyttalerdeksler.