EKTE VARE: Dark Horse er så langt unna en typisk Norgesbil som det er mulig å komme i 2024. Og det er poenget.
Foto: FORD MOTOR
Prøvekjørt: Ford Mustang Dark Horse
Alle gampers mor
Det er mange måter å markere 60-årsdagen på. Ford gjør det med en ekstremversjon av sin Mustang.
Alle burde få kjøre Mustang en gang i livet, men er du blant dem som fortsatt har det til gode er kanskje ikke Dark Horse stedet å starte.
Ford Mustang Dark Horse
- Pris: Kr. 1.619.051 (6-veis manuell), kr. 1.648.500 (10-trinns automat).
- Motor/drivlinje/forbruk: 5.0-liter V8, bakhjulsdrift. 334 kW/453 hk/540 Nm. Forbruk (bensin): 10,5 l/100 km. Utslipp: 279 g/km kombinert.
- Lengde/bredde/høyde/akselavstand (mm): 4819/2097/1403/2719.
- Vekt: 1837 kg. Bagasjevolum: 313 liter.
- Akselerasjon 0-100/toppfart: 5,2 sek/263 km/t.
- Hjuldimensjon: 255/40 R19 (foran), 275/40 R19 (bak).
- Konkurrenter: Ingen.
Den inngår i sjuende og nyeste generasjon av Fords mest kjente modell-serie.
Og det er en type Mustang-utgave som Ford har sluppet før – «street legal», men med kvaliteter optimalisert for banekjøring.
Noen dagers testkjøring på vei yter således slett ikke denne bilen rettferdighet, aller minst hvis du pønsker på vogna for den bruken bilen strengt tatt er tiltenkt. Men her er den altså, med V8-er, manuell girkasse og bakhjulsdrift.
Sagt på en annen måte:
Dark Horse er så langt unna en typisk Norgesbil som det er mulig å komme i 2024. Kanskje er det nettopp det som gjør den til selve drømmen.
Høres og føles
For at den i det hele tatt skulle komme i salg her i Europa, er de opprinnelige 500 hestekreftene bilen ble utstyrt med på fabrikkgulvet hjemme i Michigan, redusert til en effekt på 453 hester i Europa – og et nytt partikkelfilter er kommet på plass.
Ikke det at den reduserte effekten ett eneste øyeblikk er et savn.
Her er selvfølgelig ikke elbilens umiddelbare moment, til gjengjeld en følelse av at du henter bunnløst av kraft så raskt en sekstrinns manuell girkasse gjør det tilgjengelig fra en 5.0-liter V8-er. Ford oppgir 5,2 sekunder på 0-100 med manuelt gir, om du fortsatt behersker kunsten, versjonen med 10-trinns automat gjør det på 4,4 sekunder.
Men det er selvfølgelig manuelt som gjelder. Med mindre du er en av de få med evner til å stille bilen på reell prøve på en lukket bane, er beholdningen først og fremst lyden som får hoder til å snu seg, og den hjerteknusende opplevelsen av vekslingen i en perfekt girkasse.
En bil som både skal høres og føles.
Hei, fremtid
Dette er den første modellen i Mustangs performanceserie på over 20 år, den leveres med en Performance-pakke som standard – og forbedringer i form av adaptive dempere og oppgradert kjøling som ifølge Ford skal optimalisere bilens opptreden på bane.
I det ytre kommer forbedringer i samme gate til syne i form av en fastmontert bakspoiler, som skal forbedre veigrepet og redusere luftmotstanden.
Men om bilen spiller på klassiske tradisjoner i det ytre, så har interiøret fått et mer moderne preg.
De klassiske runde elementene i instrumentpanelet har måtte vike for moderne skjermer; 12,4-tommers kjøreinformasjon bak rattet henger visuelt sammen med 13,5-tommer over midtkonsollen. På den største er det valg av kjøremodus – Normal, Sport, Glatt, Drag og Track-modus (pluss muligheten for manuell konfigurasjon)
Og ikke minst lydinnstillinger.
Her er forøvrig også muligheten for et valg som ikke garantert vekker naboer når du starter opp, men det skal du bare blåse i. En Mustang uten lyd er en julaften uten nisse.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Baneklar
I menyen finner du Track Apps, som du også kommer med å trykke på Pony-logoen på de seks fysiske knappene som finnes mellom start-stopp-bryter og volumkontroll nederst på midtkonsollen.
Her er hjelpemidler for baneaktivteter – enten det er line-lock for å låse forhjulene og få maks spinn bak, tidtaker for tre ulike banetraséer eller Drift Brake hvor du kan bruke den elektriske parkeringsbremsen til en kontrollert sladd.
Slik har den digitale tidsalderen kommet til Mustang, skjønt det er lett å stusse litt over hvor husvarm den moderne teknologien egentlig er i dette førermiljøet.
Det kimer i varslinger bare du tenker på å la denne Mustangen være en Mustang, slik er det EU-definerte sikkerhetsregimet i nye biler, men fart- og filholdervarsling kan strengt tatt kobles ut – selv om det krever flere tastetrykk enn på nye biler flest.
Unik attraksjon
Ford viste denne generasjonen første gang hjemme på Detroit-utstillingen høsten 2022, med en egen «Dark Horse»-serie som et hemmelig kort i ermet.
I 1964 trillet den første modellen av samlebåndet i Michigan, og den ble straks en suksess som overgikk Fords villeste forventninger. Høsten 1962 hadde Ford-sjefen Lee Iacocca gitt kjøreordre om utvikling av ny «liten bil» – med instruks om plass til fire, bøtteseter, lengde under 180 tommer (ca. fem meter) og prislapp på under 2500 dollar (tilsvarende godt og vel 25.300 dollar i dag).
18 kjappe måneder senere fikk han presentert en modell som straks ga opphav til en egen bilkategori i USA, «pony cars»; og disse kompakte, rimelige og sportslige bilene tok verden med storm. Ingen mer enn nettopp Mustang.
Siden har det kommet utallige versjoner av denne bilmodellen.
I jubileumsåret 2024 har Ford sentralt 14 ulike varianter av Mustang, intet mindre, hvis man teller stort og smått – med elektriske Mustang Mach-E og jubileumsmodellen Mustang Dark Horse i hver sin ende av skalaen.
Ford Norge har begge ytterlighetene på butikkgulvet, med den første som en bestselger og den siste som en ganske unik attraksjon.
Møt disse glade entusiastene: