PENGER SPART: Partnerskapet med PSA og Carlos Tavares (t.v.) sparer mye penger for FCA-sjef Mike Manley.

FCA-merker reddes av partnerskap:

Med dette grepet går Tesla glipp av milliarder

Tesla har tjent milliarder av kroner på å selge utslippskvoter til Fiat Chrysler (FCA), men med Stellantis-fusjonen klarer FCA kravene på egenhånd.

Publisert

Som produsent av utelukkende helelektriske biler har Tesla kunnet omsette såkalte utslippskreditter. Det har sikret selskapet gode penger når konkurrenter har slitt med å komme seg under stadig strengere utslippskrav.

Tesla har solgt kredittene rimeligere enn bøtene som vanker for å produsere biler som slipper ut mer enn tillatt.

Og Fiat Chrysler har stadig vært «på kjøperen».

Men tidligere i år ble bilkonsernene PSA og FCA offisielt slått sammen i kjempegrupperingen Stellantis. Og den fusjonen gjør at FCA klarer seg uten Tesla-kreditter, men fikser EUs utslippskrav som del en felles flåte med PSA .

Da sammenslåingen av FCA og PSA ble formalisert i januar ble det skapt en gigant som inkluderer 13 merker (14 hvis man regner Opel og Vauxhall som to forskjellige merker).

PSA, som i hovedsak består av Peugeot, Citroën og Opel, har et relativt lavt snittforbruk på bilene sine, og klarer dermed greit å komme under grensen for CO2-utslipp som er fastsatt av EU. Dette forsterkes i år som elbilene utgjør en betydelig større andel av modellspekteret.

Altfor høye utslipp

FCA var verre stilt – med merker som Fiat, Chrysler, Jeep og RAM. På egen hånd har de ikke hatt noen sjanse til å nå utslippsmålene. Løsningen var å kjøpe såkalte utslippskreditter.

Slike utslippskreditter har bragt Tesla en betydelig andel av inntektene til selskapet de seneste årene. Det er i stor grad takket være disse inntektene Tesla har kunnet annonsere sine kvartalsoverskudd den siste tiden, skriver Automotive News.

Robert Palmer, finansdirektør i FCA, sier fusjonen på dette punktet vil spare dem for tre milliarder kroner.

REDDET AV ANDRES UTSLIPP: Grafen viser i gult Teslas inntekter fra utslippssertifikater, og i lysegrått kvartalsoverskuddet. Den viser at, uten kredittene, ville Tesla tapt penger i stedet for å gå med overskudd i de fleste av periodene.

VW vil fortsatt trenge CO2-sertifikater

Alt er kanskje ikke tapt for Tesla likevel.

Ifølge nettstedet Teslarati har konsernsjef Herbert Diess i Volkswagen uttalt at de vil bli nødt til å kjøpe utslippssertifikater i andre markeder enn det europeiske.

I USA og særlig Kina er salget fortsatt i veldig stor grad dominert av bensinbiler – og spesielt i Kina er utslippskravene er blitt svært strenge.

Ifølge Teslarati kommer Tesla til å skaffe en ikke ubetydelig andel av disse nødvendige sertifikatene for VW.