I likhet med japanske produsenter flest, er det såvidt Mazda biter seg fast i halen av køen av bilprodusenter som satser på elbiler.
En liten elbil fra Honda (Honda e, les Motors test her) og en litt større elbil fra Mazda (MX-30, les Motors test her) er vel stort beholdningen fra Japan – selvsagt i tillegg til nærmest udødelige Nissan Leaf.
I år har vi derimot sett nye interessante elbiler fra Toyota, Subaru og Nissan. Men fortsatt ingen fra Mazda. Electrek skriver at det nå er store strategiendringer på gang fra produsenten som alltid har likt å stake ut sine egne veier.
Motor har vært begeistret for de siste årenes Mazda-modeller, men nye CX-60 er en skuffelse (les test her).
Nå er det kun hovedveien mot nullutslippspunktet som gjelder for Mazda.
Fram mot 203o skal det investeres 11 milliarder dollar i utvikling og produksjon av elbiler. Målet er elbilene skal utgjøre 25 til 40 prosent av totalsalget innen 2030.
Annonse
Astronomiske summer
I ambisjonen ligger det også et mål om å finne en samarbeidspartner, samt en tretrinnsstrategi som blant annet inkluderer en ny hybrid for det kinesiske markedet.
Vi snakker altså om astronomiske summer og nye tanker. Men ser vi på farten i elbilutviklingen, så burde kanskje Mazda satt opp tempoet enda mer?