LIK UTVENDIG: Mazda MX-30 R-EV har mindre elektrisk rekkevidde, men en bensindrevet hjelpemotor.

Ny teknologi i Mazda MX-30:

Nå har de klart å fjerne rekkevidde­problemet – men ...

Mazda lanserer sin helelektriske MX-30 med bensindrevet rekkeviddeforlenger. Men resultatet blir nok ikke slik mange håpet på.

Publisert Sist oppdatert

Mazda MX-30 er vellykket på mange vis. Kvalitetstfølelsen og komforten er på nivå med langt dyrere biler. Ja faktisk ble vi så begeistret at vi hentet fram biler i millionklassen til sammenlikning. (les testen vår her).

Men rekkevidden er det store minuset. I den store rekkeviddetesten til NAF og Motor gikk MX-30 16,5 mil på vinteren og 22 mil på sommeren innen batteriet var helt tomt. Det gjør den uaktuell til annet enn nærkjøring.

Bilhistorien

Et batteri med større kapasitet er naturligvis den mest nærliggende løsningen på bilens største problem. Men som mange vet – og husker fra bilhistorien:

Mazda er ikke en produsent som nødvendigvis griper det mest nærliggende.

STORBILKOMFORT: Interiøret i rimelige MX-30 føles mer påkostet enn på mange langt dyrere biler. Også kjørekomforten er høy. Men dessverre bare i korte etapper.

Rundt 84 mil

Nå har derimot Mazda lansert en rekkeviddeforlenger til MX-30, i form av en nyutviklet rotasjonsmotor på 0,83 liter og 74 hk. Koblet til en generator forsyner denne elmotoren med energi. Dermed skal MX-30 få en rekkevidde på over 80 mil innen den må tankes med enten strøm eller bensin.

Rekkevidde

Det triste her er at den elektriske rekkevidden blir enda dårligere. Batteripakken på 17,8 kWt er bare halvparten av dagens. Og rekkevidden har vært gjennom samme krympeprosess:

85 km (WLTP) er lite å skryte av.

Mazda MX-30 R-EV, som er den nye modellens hele navn, vil selges parallellt med elektriske MX-30 og med samme utstyrsnivåer. De første bilene forventes å komme for salg i Norge tidlig på sommeren 2023.