Mazda MX-30 er vellykket på mange vis. Kvalitetstfølelsen og komforten er på nivå med langt dyrere biler. Ja faktisk ble vi så begeistret at vi hentet fram biler i millionklassen til sammenlikning. (les testen vår her).
Men rekkevidden er det store minuset. I den store rekkeviddetesten til NAF og Motor gikk MX-30 16,5 mil på vinteren og 22 mil på sommeren innen batteriet var helt tomt. Det gjør den uaktuell til annet enn nærkjøring.
Et batteri med større kapasitet er naturligvis den mest nærliggende løsningen på bilens største problem. Men som mange vet – og husker fra bilhistorien:
Mazda er ikke en produsent som nødvendigvis griper det mest nærliggende.
Annonse
Rundt 84 mil
Nå har derimot Mazda lansert en rekkeviddeforlenger til MX-30, i form av en nyutviklet rotasjonsmotor på 0,83 liter og 74 hk. Koblet til en generator forsyner denne elmotoren med energi. Dermed skal MX-30 få en rekkevidde på over 80 mil innen den må tankes med enten strøm eller bensin.
Det triste her er at den elektriske rekkevidden blir enda dårligere. Batteripakken på 17,8 kWt er bare halvparten av dagens. Og rekkevidden har vært gjennom samme krympeprosess:
85 km (WLTP) er lite å skryte av.
Mazda MX-30 R-EV, som er den nye modellens hele navn, vil selges parallellt med elektriske MX-30 og med samme utstyrsnivåer. De første bilene forventes å komme for salg i Norge tidlig på sommeren 2023.