Modellen som ble lansert i 2012, etablerte seg fort som en favoritt blant kompakt-SUV-ene. Med firehjulsdrift og en 150 hesters diesel som både var sterk og gjerrig, ble den Norges fjerde mest solgte bil allerede året etter.
Men uten noen form for elektrifisering har det blitt stadig færre kunder her i Norge. Nå får den gamle favoritten noen oppgraderinger på tampen av livsløpet på det norske markedet.
Spesialversjoner
Du skal tilhøre den lojale velgermassen for å se endringene på versjonen som nå kommer som 2022-modell.
Men både grill og støtfangere er blitt en smule redesignet. Det samme er de nye LED-lyktene både foran og bak.
Modellen kommer i tre nye spesialversjoner: Newground, Homura og Signature, som fortsatt er toppmodellen. Fortsatt heter innstegsmodellen Sky, og den neste Cosmo.
– Vi åpner nå for langt flere valgmuligheter enn tidligere og gir dermed våre kunder muligheten til å individualisere sin CX-5 i større grad enn før. Den blir tilgjengelig i 32 ulike motor- og utstyrskonfigurasjoner, mot 11 ulike varianter tidligere, sier Petter Chr. Grüner Brinch, PR & produktsjef i Mazda Motor Norge.
Motorprogrammet forblir uendret fra dagens utvalg. Det betyr to bensinmotorer på enten 165 eller 194 hester, og en diesel på 184 hester. Alle har automatgir.
Dieselen og den minste bensinmotoren kan leveres både med forhjulstrekk og firehjulsdrift.
Finmasket lys
På sikkerhetsfronten lanseres en køassistent, som hjelper sjåføren med å kontrollere akselerasjon, brems og styring i kjøring i hastigheter under 60 km/t. I tillegg er det adaptive fjernlyssystemet oppdatert for å gi en enda mer finmasket lysfiltrering.