KLIPPEFAST: Mazda CX-5 har hatt mange tilhengere i Norge. Som 2022-modell har den fått noen nye farger.
KLIPPEFAST: Mazda CX-5 har hatt mange tilhengere i Norge. Som 2022-modell har den fått noen nye farger.

Oppgradert Mazda CX-5:

Denne var på topp sist Ap regjerte

Mazda CX-5 har hatt en synkende velgermasse siden toppåret i 2013. Nå gjør den et siste forsøk på å stanse kumuleringen av elbilene.

Publisert Sist oppdatert

Modellen som ble lansert i 2012, etablerte seg fort som en favoritt blant kompakt-SUV-ene. Med firehjulsdrift og en 150 hesters diesel som både var sterk og gjerrig, ble den Norges fjerde mest solgte bil allerede året etter.

Men uten noen form for elektrifisering har det blitt stadig færre kunder her i Norge. Nå får den gamle favoritten noen oppgraderinger på tampen av livsløpet på det norske markedet.

Spesialversjoner

Du skal tilhøre den lojale velgermassen for å se endringene på versjonen som nå kommer som 2022-modell.

Men både grill og støtfangere er blitt en smule redesignet. Det samme er de nye LED-lyktene både foran og bak.

Modellen kommer i tre nye spesialversjoner: Newground, Homura og Signature, som fortsatt er toppmodellen. Fortsatt heter innstegsmodellen Sky, og den neste Cosmo.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MERKETYPISK: </span>Du skal være svært Mazda-interessert for å se oppgraderingene av CX-5. Men både grill og støtfangere har fått et lite designløft.
MERKETYPISK: Du skal være svært Mazda-interessert for å se oppgraderingene av CX-5. Men både grill og støtfangere har fått et lite designløft.

32 varianter

– Vi åpner nå for langt flere valgmuligheter enn tidligere og gir dermed våre kunder muligheten til å individualisere sin CX-5 i større grad enn før. Den blir tilgjengelig i 32 ulike motor- og utstyrskonfigurasjoner, mot 11 ulike varianter tidligere, sier Petter Chr. Grüner Brinch, PR & produktsjef i Mazda Motor Norge.

Motorprogrammet forblir uendret fra dagens utvalg. Det betyr to bensinmotorer på enten 165 eller 194 hester, og en diesel på 184 hester. Alle har automatgir.

Dieselen og den minste bensinmotoren kan leveres både med forhjulstrekk og firehjulsdrift.

Finmasket lys

På sikkerhetsfronten lanseres en køassistent, som hjelper sjåføren med å kontrollere akselerasjon, brems og styring i kjøring i hastigheter under 60 km/t. I tillegg er det adaptive fjernlyssystemet oppdatert for å gi en enda mer finmasket lysfiltrering.

  • Priser er foreløpig ikke klare.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KJENT</span>: Interiøret har konservative linjer med høy kvalitet og brukervennlighet.
KJENT: Interiøret har konservative linjer med høy kvalitet og brukervennlighet.