LEASER TOYOTA: Marit Breivik, en av de mest suksessrike trenere i norsk lagidrett, er trofast i bilvalget.

10-punktsjekken med Marit Breivik:

«En god bil som ikke er for dyr. Det liker jeg»

Marit Breiviks leasede elbil fra Toyota piper som om den var et helt orkester, så hun trekker for sikkerhets skyld inn sidespeilene når hun skal parkere den i sin trange garasje hjemme.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Marit Breivik, tidligere trener for håndballjentene.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Jeg har en leasingavtale med Toyota. Nå har jeg en elbil, Toyotas bZ4X, som jeg fikk i mars i fjor. Jeg er ganske dårlig på bil. Bittelitt interessert i den forstand at den må ha fire hjul og ratt. Sikkerhet er viktig. Og litt romslighet, slik at det er plass til unger, venner og bagasje. Med en avtale som denne, vet jeg at bilen holder seg i tre år, og at jeg årlig blir innkalt til service og sjekk av den.

Marit Breivik (69)

  • Norges kanskje mest suksessrike landslagstrener. Fra hun startet i 1994 og frem til hun overlot sjefsjobben til Thorir Hergeirsson i 2009, ledet hun håndballjentene til 13 medaljer i internasjonale mesterskap – de to siste i 2008: OL- og EM-gull.
  • Marit Breivik er fire ganger kåret til Årets trener under Idrettsgallaen, der hun i fjor ble tildelt gallaens Hederspris. I 2009 ble hun av kongen utnevnt til Ridder av 1. klasse av St. Olavs orden.
  • Gikk av som Olympiatoppens sjef for sommeridrettene i september for to år siden. Etter å ha vært til stede under ni sommer-OL på rad, skal hun nå se sommerlekene på TV hjemme i Norge. Hun har imidlertid takket ja til å være til stede som ekspert et par ganger under rettighetshaver Discoverys håndballsendinger fra OL i Frankrike, der Norge deltar med kvinne- og herrelandslaget.
  • Ellers er Marit Breivik som «pensjonist» opptatt med foredragsvirksomhet (10–12 i året) og som gjestetrener på «håndballskoler», i sommer for tidligere landslagsspiller Linn-Kristin «Linka» Riegelhuth Koren i Lofoten.

Dette er min tredje leasing-bil etter at jeg ble alene (ekte­mannen Niels Hertzberg døde for 11 år siden), de to forrige var Prius. Denne ligger noe høyere opp fra veien og gir bedre oversikt. Det liker jeg. Det er en god bil, og ikke for dyr. Niels og jeg hadde to forskjellige Toyotaer privat, og jeg har hatt Toyota de siste 20 årene. Det har aldri vært noe tull med dem.

Min første bil, som nyutdannet lærer, var en brukt Saab. Den jeg har nå, er min ellevte bil. Jeg betaler startleie for den, og med forsikring, bompenger og lading, koster den meg i overkant av 10.000 kroner per måned.

Bil er bil

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Å gå over til elbil i stedet for å ha bensinbil, må – når jeg ser bensinprisene – ha vært smart. Og det er godt å kunne foreta ladingen i garasjen hjemme. Jeg har ikke vært så aktiv i forhandlingene med Toyota, men regner med å få en rimeligere avtale neste gang. Da jeg leaset denne, kostet den rundt 500.000 ved kjøp. Nå har jeg sett at den går for 450.000. En venninne som leaset et halvt år etter meg, fikk en bedre avtale. Men bil er bil. Jeg trenger den, og jeg tar meg råd til det.

Jeg bruker den til korte og lengre turer. Til hytta, og så hender det jeg tar en ferietur til Trøndelag. I august skal jeg kjøre til Lofoten sammen med noen venninner. I september til Hitra. I byen bruker jeg bilen lite (Breivik bor på vestkanten av Oslo). Da går det stort sett i t-bane, og tog til Gardermoen.

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Jeg kjører bilen inn i vaskemaskin. Noen ganger velger jeg programmet for vask av understellet, og noen ganger polering. En gang iblant full pakke. Jeg synes det er ålreit å ha en ren bil. Vask og renhold skjer imidlertid etter behov. Støvsuging innvendig gjør jeg selv. 

Påminnelse og invitasjon

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Det er en del av leasingavtalen. Jeg får en påminnelse og invitasjon fra Toyota-forhandleren på Oppsal, og så tar det dem fem minutter å bytte hjulene. 

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Vi har egentlig ikke foretatt noen spesiell sjekk med tanke på historikken til bilene Niels og jeg har hatt. Ikke annet enn å diskutere litt med forhandleren, som vi har hatt full tillit til. Vi hadde en Toyota Avensis fra 2003 til 2014, en litt større bil for å få bedre plass til barnesete. Den var godt kjørbar i 11 år. Da byttet vi til Prius. Hvis jeg skulle kjøpt bil, ville jeg tenke at den burde holde i 10 år. Jeg vet ikke hvor lang levetid en elbil har. Men den krever vel ikke så mye vedlikehold som en bil på vanlig drivstoff. 

Piper og uler

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Jeg har garasje og parkerer bilen i den. Den er ganske trang, det er akkurat plass til bilen. Det piper fra alle kanter når jeg kjører den inn. Det er som om et helt orkester setter i gang. Jeg trekker inn sidespeilene. Det er tryggest for å unngå å skrape dem borti veggene. Nei da, det har aldri skjedd. Jeg er glad for at jeg har garasje. Ladeboksen er også montert inne i den. Da Niels og jeg hadde hver vår bil, måtte en bil stå parkert utendørs. Det er litt tungvint når du vil raskt av gårde, men må skrape is av rutene først.

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Varme i rattet er flott på vinteren. Det er første gang jeg har det nå, og det er utrolig fint. Så er det godt å ha et skikkelig musikkanlegg. Jeg liker å høre musikk, lytte til radio og lydbok når jeg er ute og kjører alene. Det er bare å koble telefonen rett på «Apple Music» og «Bibliotek».

Jeg har venninner som har el-sykler. Dermed er det greit å ha tilhengerfeste til sykkelholder. Eller tilhenger når noen i familien har behov for å frakte større ting bort eller hjem. Jeg vil sikkert fortsette å ha tilhengerfeste på bilene min.

Guri malla!

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Den er grå og litt svart; grå med noen svarte felter. Jeg er ikke så opptatt av farger. Sølvgrå eller hvit, det spiller ingen stor rolle. Bare den ikke er for øyenfallende, slik at folk tenker «guri malla, går det virkelig an å ha en sånn farge på bilen!?».

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Jeg har egentlig ikke gjort noen dårlige bilinvesteringer. I alle fall ingen jeg har angret eller som har falt negativt ut.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Jeg har heller ingen typiske bildrømmer. Jeg har imidlertid lagt merke til elbilen fra Jaguar. Det er en del av dem som har kjørt forbi meg, og de ser snertne ut. Den er antakelig mye dyrere enn min. Jeg er veldig praktisk orientert når det gjelder bil. Så lenge de fungerer godt, er jeg fornøyd. Og er det ikke slik at alle bilene nå er omtrent like? Jeg mener at jeg leste det i NAF-magasinet. Jaguaren er den eneste andre typen bil jeg vet navnet på. Og så har broren min Ford Mustang Mach-E. Han skryter av den!