I forbindelse med Kia EV Day 2023 har det kommet litt mer fakta om et par kommende modeller fra Kia. EV3 er en av dem.
Den blir – som tallet antyder – en nedskalert versjon av mellomklasse-SUV-en EV5, som igjen er en mindre versjon av stor-SUV-en EV9.
Da er vi nede på størrelse med Kia e-Niro, som sammen med Kia e-Soul og Hyundai Kona, ble de første elbilene med solid rekkevidde for rundt fem år siden.
e-Niro ble senere oppgradert, og fikk navnet Niro EV. Men en 37. plass på registreringsstatisikken så langt i 2023, viser at prisen etter hvert er blitt for høy, noe Motor antydet i vår første test av bilen.
Kia sier foreløpig ikke så mye annet om nykommeren enn at den skal bli praktisk og kjøreglad – og trolig klar for norske veier allerede i løpet av 2024.
Annonse
Rekkevidde
Trolig får vi se EV5 innen den tid. Selv om den er 13 cm kortere enn bestselgeren Tesla Model Y, så er det i denne klassen den skal konkurrere. I kinesiske papirer står EV5 oppført med 65 mil antatt rekkevidde i versjonen med firehjulsdrift og 72 mil antatt rekkevidde med bakhjulsdrift.
Men: Dette er etter en kinesisk målestandard, kalt CLTC – som regnes for å være enda mer optimistisk enn den kasserte europeiske målemetoden NEDC.
Omdefinering
Det er naturlig å trekke fra nærmere 15 prosent for å komme ned på den gjeldende europeiske standarden, WLTP. Men selv da vil nykommeren hevde seg svært godt – i hvert fall på papiret. Her kan du lese mer om EV5.
Kia viste også fram Concept EV4, som defineres som intet mindre enn «en omdefinering av den elektriske sedanen».
Annonse
Kia er kult
Kommunikasjonssjef i Kia i Norge, Christian Lagaard, sier følgende etter nyhetsslippet:
- Hver dag snakker vi med folk som sier at Kia har blitt kult, at Kia virkelig har beveget seg både med tanke på premiumfølelse, kjøreopplevelse og design. Det er lett å se at dette vil fortsette inn i fremtiden.