SJEKK DENNE: Toyota-konsernets Europa-sjef Yoshihiro Nakata presenterer et historisk ratt på nye Lexus RZ.

Tre nye Lexus-elbiler:

Nå kommer rattet bil­verdenen har ventet på

Lexus slipper tre nye elbiler i løpet av de neste 12 månedene. Her er toppversjonen av den første, RZ 550e F Sport.

Publisert

BRUSSEL (Motor): To teknologiske nyvinninger spenner forventningene til bristepunktet hos Toyota-konsernets premiumbrand – med ett pek mot fremtiden og et blikk tilbake til gode, gamle dager:

  • RZ 550e kommer med den ferdigutviklede versjonen av «steer-by-wire»-løsningen som selskapet mener løfter kjørekomforten til et nytt nivå – med færre vibrasjoner, og en jevnere, mer intuitiv styring. Dette rattet blir standard på RZ.

  • Den får også virtuell girkasse. Med «Lexus Interactive Manual Drive»-systemet kan sjåføren styre kraftoverføringen via girhendler bak rattet – som med en manuell, åttetrinns girkasse, med lyd og gassrespons.

Den får også et løft på egenskaper som virkelig betyr noe i elbil-racet.

Med forbedringer i elmotoren kombinert med en større batteripakke (77 kWt lithium-ion) venter Lexus en rekkeviddeforbedring på opptil 100 km.

TOPPUTGAVE: 550e F Sport er den mest spektakulære versjonen av den nyeste elbilen fra Lexus.

«Enorm tro»

Det nye rattet er utvilsomt teknologien det knytter seg størst forventninger til.

Flere bilfabrikanter har prøvd seg med «yoke-ratt», men Lexus har vist frem den suverent beste utgaven blant de som Motor har prøvekjørt.

To år etter vår test lover Lexus at det er en ytterligere forbedret versjon som nå kommer. Rattet kan beveges 200 grader i hver retning, mot 150 grader i forrige versjon, selv om du holder begge hendene på rattet. Hovedprinsippet forblir uendret: styringen er skarpere, vibrasjonene mindre følbare, og stabiliteten høyere.

Kritikere mener teknologien går på bekostning av kjøregleden, når all kontakt mellom ratt og hjul skjer elektronisk. Rattstangen er borte, og på forakselen sitter det nå en liten, elektrisk motor som tar imot elektroniske signaler fra utslagene på rattet og videreformidler disse til hjulene. To back-up-løsninger er i reserve, i tilfelle det oppstår problemet med det elektriske systemet.

– Jeg har enorm tro på denne rattløsningen, sier Dimitris Tripospitis til Motor. 

Grekeren var toppsjef for Toyota Norge før han tiltrådte som leder av Lexus i Europa.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:

Tre alternativer

Samme Tripospitis regner på harde livet for å finne ut hva herligheten skal koste. Bilen lanseres i Norge mot slutten av året, men vi venter at prisleiet er noenlunde avklart når det skal være internasjonal testkjøring av bilen før sommerferien.

Lexus slapp første helelektriske RZ-versjon tilbake i 2023, men det var knapt en modell med elbilkvaliteter som matchet Lexus sine ambisjoner i premium-markedet.

Som på de nye Toyota-modellene har japanerne omsider tatt rekkevidde på alvor – med løfte om rekkeviddetall nær par for dette segmentet.

Alle detaljer er på ingen måte klare, men Lexus sier det i første omgang kommer tre motoralternativer.

  • RZ 350e: 224 hk/165 kW

  • RZ 500e: 380 hk/280 kW

  • RZ 550e F SPORT: 408 hk/300 kW

Versjonene med firehjulsdrift skal kunne trekke 1500 kg.

Forbedringer

Batteriforbedringene er de samme som for Toyota-merket, med et nytt forvarmingssystem og AC-lading med 22 kW ombordlader.

Justeringer i cellestrukturen betyr en høyere effekt fra batteriet – som igjen betyr raskere akselerasjon og høyere toppfart.

Samtidig skal forbedringer i Lexus sitt eget AWD-system merkes i stabilitet og veigrep, først og fremst gjennom den fleksible kraftfordelingen: Ved akselerasjon fordeles kraften mellom 60/40 og 0/100, mens den i svinger justeres i intervallene 80/20 og 0/100 for bedre kjøredynamikk.

Lexus lover forbedringer også når det gjelder støy, gjennom ekstra lyddemping under baksetene, i bagasjerommet og dørpanelene.

Bilen har et panoramatak med dimmefunksjon som skal hindre eventuelt ubehag fra kraftig sollys. Den vil også få elektronisk bakspeil.