DET VAR TIDER: Dagens Polestar-sjef Michael Lohscheller (t.v.) i passiar med en tysk fotballtrener for noen år tilbake, den gang alt var fryd og gammen med Lohscheller bak rattet i Opel.

Ny Polestar-sjef snur opp-ned:

Legger om planene etter nytt krise­kvartal

Michael Lohscheller, Polestars nye sjef, legger brått om bilmerkets salgsstrategi etter et fall i leveringene på 15 prosent i tredje kvartal.

Publisert

Polestar har med de nye modellene 3 og 4 gått fra en portefølje på én til en stall på tre, men salget har ikke blåst i taket.

Nå vil Lohscheller – tidligere sjef i Opel, blant annet – at selskapet også finner kunder gjennom tradisjonelle salgskanaler, fremfor å basere seg på digitalt salg etter visitter i Polestars showroom.

Det betyr salg i butikk, kanskje også som del av forhandlerapparatet til Geely-kollega Volvo.

– Vi må gå fra å vise frem biler til å selge biler, sier Lohscheller i forbindelse med en ganske dyster resultatfremleggelse med 11.900 leveringer i tredje kvartal, selv etter at merkets to nye modeller har fått positiv mottakelse. Det totale Polestar-salget hittil i 2024 er på 32.300 biler, med 23 prosent fra samme periode i fjor.

Selskapet sier de venter 2024-tall på linje fjoråret, noe som førte til at Polestar-aksjene falt over 10 prosent på Nasdaq-børsen i New York før helgen.