BRUKSBIL: Lamborghini-entusiast Harald Skjøldt foran hverdagsbilen han knapt kan få fullrost, en Tesla Model S.

10-punktsjekken med Harald Skjøldt:

– Kjenner meg ikke igjen i all Tesla-misnøyen

Harald Skjøldt (70) tar godt vare på kundene i sitt legendariske treningsstudio og alle sine sjeldne og strøkne Lamborghini-er. Samtidig kan han ikke få fullrost «bruksbilen» han kjøpte for syv år siden.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Harald Skjøldt, treningsstudio-eier og Lambo-klubb-formann.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Harald Skjøldt er utdannet fly­mekaniker og jobbet som det da flyene landet på Fornebu. Det gjorde han i fem år. Han hadde ikke sluttet, hvis det ikke var for at han ville starte egen bedrift. For 44 år siden åpnet Harald – mange ganger norgesmester i kroppsbygging – «Harald’s Gym».

Harald Skjøldt (70)

  • Åpnet «Harald’s Gym» i Hausmanns gate i Oslo ved årsskiftet 1980/81. Det er regnet som et av Norges første treningssentre, den gang kalt helsestudio – og det eneste fra den tiden som fortsatt er i full drift. TV 2 kåret det til hovedstadens beste treningssenter i 2012. Skjøldt er selv daglig til stede i treningsstudioet. 
  • Skjøldt kommer fra en familie bestående av finsnekkere og instrumentmakere. Selv er han utdannet flymekaniker. Han konkurrerte i kroppsbygging fra han var 17 år til han fylte 42. Skjøldt vant 12 norske mesterskap og deltok i en rekke internasjonale mesterskap. Tidlig i tenårene fattet han interesse for motorsykler – han bygde sin første da han var 16 – og biler. Han har en stor samling eksklusive biler. Først og fremst Lamborghini.
  • Blant andre en Miura S i oransje metallic, som ble ferdigstilt og levert til Frank Sinatra (1915–2003) i forbindelse med hans bursdag 12. desember 1969. Miura var den gang verdens raskeste serieproduserte bil (toppfart 300 km/t). Harald Skjøldt mener det er «verdens vakreste» bil. Setene og annet interiør er trukket i villsvinskinn, gulvene har teppe i oransjefarget ull.
  • Lamborghini Klubb Norge ble stiftet i 2012 for å fremme interessen for bilmerket Lamborghini i Norge. Harald Skjøldt er klubbens formann.
  • Han bruker sin Tesla Model S 75D årsmodell 2018 for å ta seg til og fra «jobben» i sentrum. Skjøldt er bosatt rett utenfor bykjernen.

Det er i likhet med eieren fortsatt godt gående, selv om hans foretrukne transport­middel hver dag til og fra treningsstudioet rundt hjørnet fra Legevakta i Oslo sentrum er bilen han kjøpte i desember 2017: En firehjuls­drevet 2018-årsmodell Tesla Model S 75D.

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Jeg kjører 12.000 kilometer i året. Det er mye småkjøring i byen, samt noe langkjøring når jeg skal hente noen ting. Forsikringen ligger på 13.000 til 14.000 kroner i året. Det er en superforsikring, den beste If har. Det er det jeg bruker penger på. Jeg har små utgifter på den. Bortsett fra et par garantisaker, har det ikke vært noe tull. Jeg kjenner meg ikke igjen i all den misnøyen det blir skrevet om når det gjelder Tesla.

Gratis lading så lenge jeg har bilen var inkludert i prisen da jeg kjøpte den. Da var det gratis å passere bomstasjonene. Nå koster det 12 kroner per passering, mot 33 for bensindrevne biler. Månedlig koster det meg maks et sted mellom 400 og 500 kroner.

Jeg har fem–seks av mine Lamborghini-er stående hjemme, noen i et museum ved Fornebu og noen av dem et annet sted. Det er ikke bruksbiler. Noen er gamle, og noen av dem er å anse som gamle kunstgjenstander. Innimellom må jeg ta dem ut for mosjon.

FINSTUE: Harald Skjøldt har 11 Lamborghinier. – Noen av dem er å anse som gamle kunstgjenstander, sier han.

Min første Tesla

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Dette er min første Tesla. Jeg hadde BMW før det, og Porsche før det, BMW igjen og Mercedes. Sønnen min hadde kjøpt Tesla X og sa jeg burde tenke på å gjøre det samme, i og med at jeg bor i byen, og myndighetene har innført disse reguleringene for bilbruk.

Jeg gikk og tittet litt, nede på Alnabru der Tesla hadde bilene sine da. Jeg prøvekjørte og fikk lov til å ta den med hjem. Designet på den tiltalte meg, den var lettkjørt og fin. Baksetene kan legges ned. Da fungerer den som en stasjonsvogn. Den er veldig bruksvennlig. 

Til spørsmålet. Jeg har egentlig ingen store og avgjørende kostnader i forbindelse med bilen. Jeg får mye bil for pengene.

Noen påpeker at det ikke kommer lyd fra Teslaen. Men jeg har 10–11 biler med jævlig bra lyd: 11 Lamborghini-er. I fjor (2023), da det var 60-års-jubileum for Lamborghini, hadde jeg seks av dem utstilt på «Oslo Motor Show». Alle V12-modeller, en for hvert tiår. De var plassert i bikubemønster, slik Lamborghini-symbolet ser ut.

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Jeg vasker den som vanlig, i vaskehall med høytrykksspyler. Bruker såpeskum og spyler det av. Det skjer en gang i uka, eller hver fjortende dag. Kanskje oftere hvis det er mye salting av veiene. Den er ikke blitt polert så ofte. Det burde kanskje vært gjort oftere, men samtidig er det ingen grunn til å gjøre det. Den har holdt seg godt.

Sjekker historikken

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Jeg har dem oppbevart hjemme, ved siden av garasjen. De står utendørs, men under tak. De fleste gangene bytter jeg hjul sjøl. Jeg har en ordentlig løftebukk. Hvis det står en annen bil på bukken, kjører jeg ned til en kamerat som gjør det for meg. Det som er viktig, er å legge litt fett på boltene slik at de ikke setter seg fast.

Jeg kjøpte nye sommerdekk sist sommer og skal vel kjøpe nye vinterdekk nå. Det pleier å være greit å få nye dekk hvert femte, sjette eller syvende år.

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– De gangene jeg har kjøpt brukt, har jeg sjekket historikken. De gangene jeg tok inn biler fra utlandet, fordi bilene ikke fantes her, gikk jeg gjennom serviceheftet. Den gang det var servicehefte. Nå må du hente det ut elektronisk. Selvsagt må du se over bilen for å sjekke at alt med den er ok. Bilene jeg tok inn fra Tyskland, var alltid blitt godt behandlet og godt vedlikeholdt.

Levetid for bilen? Jeg burde kanskje byttet den jeg har nå. Men den er så bra; over nyttår er den inne i sitt åttende år, uten at batteriet er blitt dårligere. Garantien er åtte år, men jeg tror det vil holde lenger enn det. Det kan virke slik. En som trener her hos meg, har en Tesla kjøpt brukt. Den har gått 300.000 kilometer uten å bytte batteri.

KLAR FOR EN BIL TIL? – Jeg kan egentlig ikke gå til anskaffelse av flere biler. Det er bedre å ta vare på det jeg har, er svaret fra Harald Skjøldt.

Alltid et prosjekt

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Hjemme står den parkert utenfor garasjen. Inne i garasjen har jeg alltid et prosjekt, en Lamborghini, på bukken. Når jeg er på gymmen, står den parkert i en garasje rett under gymmen. Det er en fellesgarasje, men det er som regel godt med plasser der. Det blir flere og flere ledige, antakelig fordi stadig færre bruker bil når de skal til byen.

Jeg har en fin garasje hjemme. Men det kan være dumt å la en møkkete og fuktig bil stå der. Da blir det fort mye dritt som renner rundt, kondens og fukt. Det er ikke aktuelt med tanke på bilene jeg ofte har på bukken. Bruksbilen står greit ute.

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Jeg trenger ikke hengerfeste, og har det ikke. Hvis et behov skulle oppstå, benytter jeg meg av kompiser. Touch-skjermen var noe nytt for meg, også. Det var som å gå fra analog telefon til smarttelefon. Jeg måtte prøve meg frem. Men det fungerer egentlig veldig bra. Oppdateringer går rett inn. Hvis systemet gir beskjed om at det vil ta en time, er det bare å la bilen stå i en time – og så er det i orden.

Det er greit med varme i rattet. Men jeg bruker sjelden den funksjonen. Jeg synes det kan bli for varmt i hendene. Varme i setet er fint. For eksempel i dag, da det var minus sju grader. Den app-en er også veldig god å ha. Hvis det er is på bilen og rutene, går jeg inn i den og skrur på varmen i bilen fem minutter før jeg skal av gårde. Og så er det bare å sette seg rett inn i varm bil, som er ren for is.

Svart og praktisk

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Den er svart. Bilen er stor, og da er det greit at den er svart. Jeg er ikke spesielt opptatt av farge. Men for en bruksbil er svart praktisk.

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Nei, jeg kan ikke si at jeg har gjort noen. Jeg er nevenyttig og kan skru sjøl. Det er ikke noe problem, det er bare å fikse det for egen hånd. Jeg ble interessert i biler og motorsykler da jeg var ung og skrudde på voldsomt mange biler da jeg var yngre. Jeg bygde min egen motorsykkel da jeg var 16.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå, om pengene ikke var en begrensning?

– Tja, jeg er glad i gamle biler. Det er så mye fint, så det er vanskelig å svare på. Jeg har fått tak i alle Lamborghini-ene jeg har vært på jakt etter, og har alle toppmodellene fra begynnelsen.

Lamborghinis nye modell Revuelto kom i 2023. Den kunne jeg selvsagt også hatt lyst til å gå til anskaffelse av. Utenom Lamborghini er det jo Koenigsegg og Pagani. Ferrari F40, som jeg liker veldig godt. Og Mercedes Gullwing fra 50-årene. Jeg har en 1966-modell Shelby GT350 og to Studebaker av siste modell. Det jeg har, er mer enn nok. Jeg kan egentlig ikke gå til anskaffelse av flere biler. Det er bedre å ta vare på det jeg har.