SVENSKTOPPEN: Påtroppende Nobel-direktør Kristian Berg Harpviken med sin Volvo C40. Men favorittbilen var en helt annen svenske, Saab 9-5 Vector.

10-punktsjekken med Kristian Berg Harpviken:

«Min første bil var rans­mennenes drømmebil»

Fredsforsker Kristian Berg Harpviken (62) ble frastjålet «ransmennenes drømmebil» og ble nødt til å kassere sitt livs beste bil – Saab 9-5 Vector – etter å ha blitt påkjørt to ganger i løpet av en uke. Nå sverger den påtroppende Nobel-direktøren til abonnements-Volvo.

Publisert Sist oppdatert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Kristian Berg Harpviken, påtroppende direktør ved Nobelinstituttet.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Jeg abonnerer på bil gjennom Volvo for 8790 kroner per måned. Det er en C40, årsmodell 2022. Per dato har den gått 51.500 kilometer. I tillegg kommer ladeutgifter, rundt 550 kroner, og 350 kroner i bompenger. Det blir cirka 9700 kroner. Abonnementet kan sies opp med en måneds varsel, inkludert alle kostnader – forsikring, service, dekkskifte og -hotell. Null innskudd. Da jeg inngikk avtalen i mars 2022, ble den kalt «Care by Volvo» (nå kun «Volvo») og den lå langt under konkurrentene på pris.

Kristian Berg Harpviken (62)

  • Sosiolog og forsker, med spesialkompetanse på Afghanistan. Direktør ved Institutt for fredsforskning (PRIO) 2009 til 2017.
  • 1. januar neste år tar han over som direktør for Det norske Nobelinstitutt etter professor Olav Njølstad, som gikk av med pensjon. Det innebærer blant annet at Harpviken skal lede det faglige utredningsarbeidet og fungere som sekretær for Nobelkomiteen i dens arbeid med å avgjøre hvem som skal tildeles Nobels fredspris i Oslo rådhus 10. desember.
  • Han er også utdannet gartner. Midt på 1980-tallet drev han i fire år gården Harpviken ved Brumunddal.

Det er første gang i livet at jeg ikke eier bil. Jeg har en gård på Hedmarken, rett nord for Brumunddal, og der er vi ofte. Det er cirka 140 kilometer hver vei fra Oslo, og vi har en ladeboks i «begge ender». Bilen er noe i bruk i Oslo-området, først og fremst for å besøke min svigermor. Hun bor i Heggedal. Som forsker på krig og fred, holder jeg en del foredrag. Da hender det også at jeg bruker bilen.

Totalt har jeg eid 10 biler. Den første var en Ford Transit varevogn, «pensjonert» fra Televerket. Jeg kjøpte den av en skraphandler i Hokksund i 1983. Den var 10 år gammel og hadde gått 47.000 kilometer. Dessverre ble den stjålet en natt i Oslo sentrum i 1985. Transiten var kjent som ransmennenes drømmebil, og samme natt som den ble stjålet, ble det begått flere store ran i byen. Bilen kom aldri til rette.

Det aller smarteste

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Kostnadene er avgjørende for mitt valg av bil. I tillegg til sikkerhet og miljø. Det smarteste jeg har gjort, er ikke å være interessert i bil. Mitt beste råd er å være helt ærlig med seg selv om hva det koster å ha bil. Jeg har satt opp et regneark med estimerte kostnader. Når jeg skal bytte bil, legger jeg inn tall for alternativene. Det er lite som skal til før månedskostnaden øker med noen tusenlapper, og det ikke er verdt det.

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Jeg vasker bilen innvendig og utvendig når den er skitten. Oftest i vaskehall. Rustbehandling er ikke mitt ansvar.

Alt inkludert

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Alt dette er inkludert i abonnementet. Enkelt og greit.

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Jeg sjekker serviceheftet og kontakter verkstedet, og kjøper aldri en bil som har gått særlig over 50.000 kilometer. Da har den med vår bruk på 20.000 kilometer i løpet av ett år, gjerne syv til åtte års levetid igjen.

Jeg kjøpte min siste bruktbil i mai 2012. Det var en Saab 9-5 Vector, årsmodell 2008. Jeg betalte 250.000 kroner for den. Bilen hadde gått 28.000 kilometer og var helt strøken. Saab-fabrikken var lagt ned og «ingen» torde lenger å kjøpe en brukt Saab. Vi hadde bilen i nesten 10 år, til årsskiftet 2021/2022. Da ble vi utsatt for to påkjørsler i løpet av en uke, og forsikringsselskapet ville ikke betale for reparasjonene. Det er absolutt den beste bilen jeg har eid.

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Vi har ingen garasjemulighet. Den står alltid parkert utendørs, uten trekk.

Hengerfeste

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ... hva hører du på i bilen?) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Den må ha tilhengerfeste. Den bør ha gode seter. Der er nok Volvo-en helt middels god. For meg er bilen et verktøy som bringer meg og min samboer gjennom 35 år – og det vi trenger å ha med oss – fra A til Å. Vi er også ofte på tur med min datter, hennes ektemann og barnebarnet vårt som nå er 11 måneder. Når jeg kjører alene, lytter jeg mest til lydbøker, ellers radio og podkaster. Jeg hører sjelden på musikk i bilen. Det er for mye bakgrunnsstøy til at jeg skal få noe ut av det.

Hvit skepsis

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Den er sølvgrå. Jeg foretrekker nøytrale farger. Alle farger er aktuelle, det er bare et spørsmål om hvor mye man kan spare på å kjøpe en bil med en farge ingen liker. Men av praktiske grunner er jeg nokså skeptisk til hvit.

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. For meg har bil alltid vært kostnad, aldri investering. Men da jeg på 1980-tallet var bonde, kjøpte jeg en gammel og sliten Ford Transit med plan og 1,5 tonn lastekapasitet. Den var en arbeidshest, hadde sjarm, slukte bensin og dro penger på vedlikehold. Men den leverte både til arbeid og til fest, og jeg husker den med glede!

UMULIG DRØM: Hvis Kristian Berg Harpviken skal drømme om bil, blir det om en bil ingen vil lage.

Jeg eier fortsatt gården og tilbringer mye av fritiden min der. Det var min mors oppvekstgård, Harpviken rett nord for Brumunddal. Jeg hadde gartner­utdanning og satset på grønnsaker (kinakål, issalat og purre) og jordbær­dyrking. Etter hvert drev jeg gården i partnerskap med en av mine nærmeste venner, som studerte om vinteren og var bonde om sommeren. Det var hardt arbeid, veldig sosialt, og mye moro.

Hvilke av dine bil­drømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Jeg drømmer svært lite om bil. Men dersom jeg først skal drømme, er det om at noen kunne lage en bil som var enkel og driftssikker, som går minst en million kilometer, er praktisk og romslig. Den bilen er det ingen som lager.