NYSKAPENDE: Interiøret i Tesla Model X, med det nye rattet, er blitt en «snakkis».Foto: TESLA
De første firkantede rattene levert:
Tesla hemmelighetsfulle om det kommer på norske biler
Rattet er naturligvis det store samtaleemnet blant de første som har fått utlevert sin Tesla X i USA. Men Tesla i Norge kan foreløpig ikke si noe som helst.
Et lite utvalg kunder har nå fått sin første Tesla Model X utlevert. En av dem har lastet ned en video som blant annet viser det spektakulære og svært omtalte rattet som tilbys både på X og S-modellen.
Videoen kan du se nederst i denne saken, sammen med en offisiell video fra Tesla som viser en gjennomgang av nye Tesla X.
Det nye rattet er altså rektangulært, uten noen grepsone på øvre del av rattet. Det gir utmerket innsyn til instrumentpanelet, men sikkert også en litt spennende innkjøringsperiode.
Spørsmålet er naturligvis om dette rattet også blir å finne på modellene som kommer til Norge.
Statens vegvesen gir i hvert fall klarsignal, ifølge E24, som siterer sjefingeniør Asbjørn Steinar Hagerupsen på at det «ikke er krav om at det skal være 360 graders rattgrep når det gjelder utforming av ratt».
Annonse
Store endringer
Tesla i Norge er svært hemmelighetsfulle. Kommunikasjonsjef Even Sandvold Roland skriver følgende i en epost til Motor:
«Vi kan ikke bekrefte eller avkrefte europeiske spesifikasjoner og andre detaljer knyttet til nye Model S og Model X i forkant av europeisk typegodkjenning og lansering. Mer informasjon kommer når lansering nærmer seg.»
Instrumentpanelet i nye X og S er identisk – som tidligere. Det er bare takhøyden og panoramavinduet på X som kan gi et ørlite inntrykk av forskjell. Men endringene fra de utgående modellene er ganske store.
Annet design
Rattet er naturligvis en opplagt forskjell. Men også selve kommandosentralen, den store midtstilte skjermen, har fått et annet design.
Før var den stående og integrert i instrumentpanelet. Nå er den liggende og delvis frittstående – og mer lik den vi finner i nye Model Y og Model 3.
Utvendig skal du kjenne en Tesla i detalj for å se endringene. Og sånn har det vært siden Model S ble lansert i 2012, og X tre år senere. Året etter fikk også S den samme fronten som X. Ellers har det omtrent vært null.
Det betyr minst to ting: Tesla prioriterer de indre kvalitetene, og folk flest er fornøyde med designet.
Så gjenstår det å se om også de norske kundene blir fornøyde med rattet. Og om de i det hele tatt får det...
Her er Tesla offisielle presentasjon av Model X, under ser du en kundes egen video: