TIL LANDS OG TIL VANNS: Tidligere samferdselsminister Knut Arild Hareide har flyttet seg fra Sjøfartsdirektoratet til Rederiforbundet. Men bildrømmen er en ny elektrisk BMW.
Foto: HELGA MARIA SUND/SJØFARTSDIREKTORATET
10-punktsjekken med Knut Arild Hareide:
«Kabriolet passet ikke med merkevarebyggingen»
Tidligere KrF-leder og eks-samferdselsminister Knut Arild Hareide har ett eneste råd om bruktbilkjøp. Og det deler han gjerne.
10-PUNKTSJEKKEN
Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Knut Arild Hareide, direktør i Rederiforbundet, tidligere KrF-leder og samferdselsminister.
Les tidligere 10-punktsjekker her
Hvor mye
koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?
– Familien er akkurat nå avhengig av to biler. Det gjør at
kostandene er noe høyere enn da vi bodde i Oslo og vi kun hadde en bil. Våre to
biler er en el-bil (Volkswagen ID.4 2022-modell) og en BMW 2011-modell. Ikke
akkurat noen luksusbiler, men to gode bruksbiler. BMW-en anser jeg som
nedskrevet. Elbilen har vi hatt i to år. Det første året holdt den seg i
verdi. Men verdifallet har vært betydelig siste år. Jeg vil anta kostnadene
våre for bilhold er cirka 5000 til 6000 kroner i måneden. Drivstoffutgiftene
utgjør en svært liten del av regnestykket på grunn av el-bilen, som vi bruker
mest.
Knut Arild Hareide (51)
- Direktør i Norges Rederiforbund, etter to år i Sjøfartsdirektoratet.
Tidligere partileder for Kristelig Folkeparti. Miljøvernminister i Kjell Magne
Bondeviks regjering 2004 til 2005, senere samferdselsminister i Erna Solbergs
regjering frem til regjeringsskiftet høsten 2021.
- Har også jobbet i Schibsted som forretningsutvikler og
organisasjonsdirektør.
- Gift med Lisa Maria Hareide. Paret har tre barn og bor i Haugesund.
Hvordan
påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste
du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart
bilhold?
Kjentfolk om bilholdets gleder og sorger:
– Jeg må innrømme at bil for meg er et effektivt
fremkomstmiddel, ikke en lidenskap. Derfor er lave kostnader og effektivitet
viktig. Det beste jeg har gjort for å få kostnadene ned, var at jeg fikk min
brors gamle bil da han skulle ha ny. Men det er ikke akkurat et råd å dele med
mange. Ellers er jeg god til å sykle til jobben. Det medfører jo at de vanlige
driftsutgiftene holdes på et lavt nivå.
Vasker gjerne selv
Hvordan gjør
du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?
– Jeg liker godt å vaske bilen selv. Særlig i
sommerhalvåret. Men stikker gjerne innom en vaskehall i ny og ne. Særlig i
vinterhalvåret. Synes kostnadene på vaskehall har gått ned den siste
tiden. Kan også kose meg med polering på fine vår- og sommerdager.
Hva gjør du
med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper
du?
– Etter at jeg flyttet vestpå, har jeg brukt dekkhotell. Godt
fornøyd med det. Jeg bytter dekk når jeg får beskjed om at det må jeg gjøre.
Cirka tre til fire år mellom hver gang. Og jeg kjøper dekk, ja.
Møt disse glade entusiastene:
Kjøp to år gammel brukt!
Hvordan
sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må
bilen din ha?
– Mitt eneste bruktbiltips er å kjøpe rundt to år gamle
biler. Da har verdifallet vært stort, og de neste fire til seks årene er det få
problemer med bilen. Jeg sjekker at det ikke er heftelser på bruktbiler jeg
kjøper.
Hvor
parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den
står ute?
– Jeg parkerer begge bilene i vår doble garasje. Hadde også
garasje da jeg bodde i Oslo. Men datteren min undret seg stort da jeg første
gang fikk plass til bilen i garasjen.
Er det en,
eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt,
tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var en begrensning?
– Nei.
Hvilken
farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri
ha?
– BMW-en er svart, ID.4-en lys blå. Liker godt farger som ikke
gjør at man må ha ren bil.
Cab-bom
Hva er den
dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– Privat har jeg gjort få gode og dårlige investeringer. Men
som partileder var jeg ansvarlig for at KrF i en valgkamp hadde en bil som ble
oppfattet å være kabriolet. Jeg fikk med rette kritikk for at det ikke passet
med merkevare-byggingen til partiet. Min nestleder, Dagrun Eriksen, som har
sjel for biler, var derimot svært fornøyd.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og
hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Jeg liker veldig godt mange av de nye elbilene. Skulle
jeg trekke frem en, måtte det være en av BMWs nye modeller.