TIL LANDS OG TIL VANNS: Tidligere samferdselsminister Knut Arild Hareide har flyttet seg fra Sjøfartsdirektoratet til Rederiforbundet. Men bildrømmen er en ny elektrisk BMW.

10-punktsjekken med Knut Arild Hareide:

«Kabriolet passet ikke med merkevare­byggingen»

Tidligere KrF-leder og eks-samferdselsminister Knut Arild Hareide har ett eneste råd om bruktbilkjøp. Og det deler han gjerne.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Knut Arild Hareide, direktør i Rederiforbundet, tidligere KrF-leder og samferdselsminister.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Familien er akkurat nå avhengig av to biler. Det gjør at kostandene er noe høyere enn da vi bodde i Oslo og vi kun hadde en bil. Våre to biler er en el-bil (Volkswagen ID.4 2022-modell) og en BMW 2011-modell. Ikke akkurat noen luksusbiler, men to gode bruksbiler. BMW-en anser jeg som nedskrevet. Elbilen har vi hatt i to år. Det første året holdt den seg i verdi. Men verdifallet har vært betydelig siste år. Jeg vil anta kostnadene våre for bilhold er cirka 5000 til 6000 kroner i måneden. Drivstoffutgiftene utgjør en svært liten del av regnestykket på grunn av el-bilen, som vi bruker mest. 

Knut Arild Hareide (51)

  • Direktør i Norges Rederiforbund, etter to år i Sjøfartsdirektoratet. Tidligere partileder for Kristelig Folkeparti. Miljøvernminister i Kjell Magne Bondeviks regjering 2004 til 2005, senere samferdselsminister i Erna Solbergs regjering frem til regjeringsskiftet høsten 2021.
  • Har også jobbet i Schibsted som forretningsutvikler og organisasjonsdirektør.
  • Gift med Lisa Maria Hareide. Paret har tre barn og bor i Haugesund.

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Jeg må innrømme at bil for meg er et effektivt fremkomstmiddel, ikke en lidenskap. Derfor er lave kostnader og effektivitet viktig. Det beste jeg har gjort for å få kostnadene ned, var at jeg fikk min brors gamle bil da han skulle ha ny. Men det er ikke akkurat et råd å dele med mange. Ellers er jeg god til å sykle til jobben. Det medfører jo at de vanlige driftsutgiftene holdes på et lavt nivå.

Vasker gjerne selv

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Jeg liker godt å vaske bilen selv. Særlig i sommerhalvåret. Men stikker gjerne innom en vaskehall i ny og ne. Særlig i vinterhalvåret. Synes kostnadene på vaskehall har gått ned den siste tiden. Kan også kose meg med polering på fine vår- og sommerdager.

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Etter at jeg flyttet vestpå, har jeg brukt dekkhotell. Godt fornøyd med det. Jeg bytter dekk når jeg får beskjed om at det må jeg gjøre. Cirka tre til fire år mellom hver gang. Og jeg kjøper dekk, ja.

Kjøp to år gammel brukt!

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Mitt eneste bruktbiltips er å kjøpe rundt to år gamle biler. Da har verdifallet vært stort, og de neste fire til seks årene er det få problemer med bilen. Jeg sjekker at det ikke er heftelser på bruktbiler jeg kjøper.

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Jeg parkerer begge bilene i vår doble garasje. Hadde også garasje da jeg bodde i Oslo. Men datteren min undret seg stort da jeg første gang fikk plass til bilen i garasjen.

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Nei.

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– BMW-en er svart, ID.4-en lys blå. Liker godt farger som ikke gjør at man må ha ren bil.

Cab-bom

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Privat har jeg gjort få gode og dårlige investeringer. Men som partileder var jeg ansvarlig for at KrF i en valgkamp hadde en bil som ble oppfattet å være kabriolet. Jeg fikk med rette kritikk for at det ikke passet med merkevare-byggingen til partiet. Min nestleder, Dagrun Eriksen, som har sjel for biler, var derimot svært fornøyd.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Jeg liker veldig godt mange av de nye elbilene. Skulle jeg trekke frem en, måtte det være en av BMWs nye modeller.