Jåhn Hansen Øyen driver Trafikkskolen Harstad. Ettersom stadig flere velger å kjøre opp med automatgir, begynte han å lete etter en egnet skolebil med denne type girkasse. Den skulle naturligvis være helelektrisk.
– Mange av mine kollegaer har dagens Model Y som skolebil, og de er fornøyde både med bilen og servicen. Jeg var egentlig innstilt på en Tesla, sier Hansen Øyen til Motor.
Så leste han om nye Model 3, der Tesla har fjernet blinklysspaken til fordel for to knapper inne på selve rattet. Samme løsning finner vi også på de to større Tesla-modellene S og X. De samme endringene vil komme på Model Y.
– Jeg testet Model 3, og registrerte at jeg mistet både fokus og retning i rundkjøringer. Det er ikke direkte livsfarlig, men man risikerer både å kjøre i fortauskanter og andre biler hvis det er to felt, sier Hansen Øyen.
For unge, uerfarne sjåfører er naturligvis risikoen enda større. Hansen Øyen luftet problematikken i et forum med 3000 andre sjåførlærere. Der møtte han bred enighet:
Annonse
Elevene stryker
– De svarte at det var helt håpløst, helt umulig, for en elev å blinke ut av rundkjøringer med dette rattet. Man kan ikke ha biler som gir eleven stryk i rundkjøringer.
Han fikk også et klart svar da han stilte Statens vegvesen spørsmål om hva som skjer hvis en av hans elever ikke klarer å blinke ut under oppkjøring: De stryker.
Brudd på reglene
Svaret underbygges av seniorrådgiver Lars-Inge Haslie i Statens vegvesen. Han sier til Motor at sjåførlærernes frykt er høyst relevant.
– Det er like avgjørende å blinke ut av en rundkjøring på en førerprøve, som når man ellers kjører i trafikken. Det å ikke kunne gi tegn, for å bidra til at man kan samhandle med andre trafikanter for sikker kjøring for alle, er ikke tilfredsstillende. Det kan være grunnlag for trafikkfarlige situasjoner, og kan bøtelegges som brudd på trafikkreglene, sier Haslie.
Annonse
Brytes ofte
Han mener det vil være vanskelig å møte eleven med forståelse fordi bilen gjør det vanskelig, eller umulig, å blinke ut av rundkjøringer.
– De blir premisset at man før førerprøven skal inngå en enighet om at trafikkreglene skal brytes. Det blir vanskelig.
I dag har tre av de fire Tesla-modellene fått rattet med denne blinklysløsningen. Haslie er ikke begeistret.
– Jeg tenker at dette er en svært dårlig konstruksjon, da det i europeiske lands trafikkregler (og i USA), er et krav om å gi tegn, for å gi god og sikker samhandling med andre trafikanter. Det er selvfølgelig kjent at det både her til lands og i mange land, er en trafikkregel som brytes ofte, sier han.
Stikk motsatt
Hansen Øyen i Trafikkskolen Harstad passerer daglig gjennom utallige rundkjøringer.
– Når noen ikke blinker ut, så fører det til dårligere flyt. Det merker man med en gang. Myndighetene satser på rundkjøringer for å bedre flyten i trafikken, men her skjer det motsatte.
Seniorrådgiver Haslie ser fram til å prøve en Tesla med dette rattet. Inntil videre stiller han seg litt skeptisk til konklusjonen fra sjåførlærerne og motorjournalistene som har testet dette.
Motor har kåret Tesla Model 3 til årets beste bilkjøp, men har påpekt svakhetene ved rattet (se mer her).
– Det kan være verre enn jeg tror, men jeg finner det underlig at det er umulig å aktivere blinklyset når man svinger på rattet. Det kan godt være at det er klønete og lite brukervennlig, men med rett fart og god forberedelse, skulle jeg tro at det gikk an å aktivere blinklyset selv om man svinger på rattet, sier han.