Vinden i ferd med å snu:
Kjøper de nye familiebilene uprøvd
Det blåser en etterlengtet bris av forventning over Renault Scenic, Peugeot E-3008 og flere av nyhetene i den mest attraktive familieklassen.
Flere av sliterne godt nede på nybilstatistikken, opplever nå at nye modeller treffer et publikum som både er mer kravstort og mer opptatt av privatøkonomien enn for noen år siden. Kombinasjonen har gitt et labert nybilsalg.
Men det finnes lyspunkter. Som på skjermen til PR- og markedsdirektør for Renault, Roger Andersen, der han får opp status for nykommeren Scenic (les Motors prøvekjøring her).
– Selv uten mulighet til å få prøvekjørt bilen, er det stor interesse og god kontraktering, fastslår han.
Konkrete tall kan han naturligvis ikke dele.
– Men interessen for Scenic er betydelig større enn den var for Megane da den kom, opplyser han.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
Rekkevidde
Andersen opplyser at rundt 95 prosent av kundene har bestilt modellen med det største av to batterier – og en rekkevidde på opptil 622 km.
Halvparten har bestilt høyeste utstyrsnivå (Techno), mens 30 prosent har bestilt spesialutgaven (Esprit Alpine) med grå matt lakk og andre felger.
Peugeot har hovedkontor bare noen kilometer lenger vest for Renault, i utkanten av Paris. Også der gestikuleres det litt mer enn vanlig om dagen, etter at Peugeot lanserte E-3008 for en drøy måned siden (les Motors prøvekjøring her) og hadde de første visningene av litt større E-5008 for et par uker siden (les mer her).
Bra respons
Her hjemme kjenner Stian Gihle, PR- og informasjonsansvarlig for Peugeot, at stemningen stiger.
– Så mye interesse etter så kort tid, det er en veldig god start. Og interessen for E-5008 virker spesielt høy. Men der kommer det ikke priser før over sommeren, sier han.
Også Gihle kan registrere bestillinger på E-3008 – uprøvde.
– Alle kundene har bestilt GT-line, vi har fått veldig bra respons på utstyrspakka der. Fargemessig går det mest i lanseringsfargen Blue Obsession, sier han.
Positiv retning
En tredje familiebil – vel, kanskje ikke en opplagt familiebil – som har fått oppmerksomhet den siste tiden, er Hyundai Ioniq 5 N (les Motors prøvekjøring her).
Denne er så fersk at Hyundai ikke har kommet i gang med salget ennå, men kommunikasjonsdirektør Øyvind Lillestrøm Knudsen, underbygger kollegaenes inntrykk av at markedet endrer seg i positiv retning.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
Drevet av Kona
– Det jeg helt klart kan si, er at mars blir vår beste måned så langt i år, og at den følger opp en god periode der vi relativt sett har en veldig sterk posisjon i markedet så langt i 2024. Det er særlig drevet av nye Kona, men vi har også registrert økt etterspørsel etter Ioniq 5 de første månedene av året. Ioniq 6 bidrar også, ved å gjøre det godt innenfor sitt segment, sier Lillestrøm Knudsen.