MER FOR PENGENE: Med G9 gir Xpeng en smakebit på kinesisk premium – til en forbløffende attraktiv pris.Alle foto: PETER RAAUM
Prøvekjørt: Xpeng G9
Ypper til priskrig i premiumklassen
Xpeng-teamet har talt ned timer og dager til lanseringen av G9. Du skal ikke kjøre SUV-en lenge for å skjønne hvorfor. Men det er prisen som virkelig imponerer.
Utstyr: Trådløs programvareoppdatering. ADAS med automatisk nødbrems, filskiftvarsling og adaptiv fartsholder. Seter i nappaskinn med varme/ventilasjon/massasje, med lengdejustering og fotskammel for forsetepassasjer. Oppvarmet ratt og frontrute. To infotainmentskjermer på 14,96”, pluss førerskjerm. Leveres standard i hvit metallic. Andre lakkfarger: 10.000 kroner (15.000 kr for matt).
Kinesiske Xpeng sendte tre prøveraketter på det norske elbilmarkedet i 2020 og 2021 – og ingen fløy langt. G3 (senere G3i) er parkert, P5 lettet aldri, mens P7 nå rulles ut i en kraftig oppdatert versjon, etter en førsteutgave som ikke ga all verdens mersmak.
Nå er det derimot alvor.
SUV-en G9 lanseres som en premiumvogn med Audi Q8 e-tron som uttalt målestokk, men det er selve bilen, mer enn ambisjonsnivået, som gir grunn til å heve øyebrynene:
Med G9 flørter Xpeng med en ny standard for hvor mye premium du kan vente deg for under 700.000 kroner.
Modellen kommer som enda en bekreftelse på hvordan kinesisk bilproduksjon i løpet av svært kort tid har gått fra famlende kopiering til ambisiøs finsnekring – med kvaliteter som er oppe og nikker på et klasseledende nivå i enkelte disipliner.
Batteripakka på 98 kWt kan hurtiglades med maks effekt på 300 kW. I kombinasjon med rekkevidde på 520 km (firehjulsdrift) eller 570 km (bakhjulstrekk), betyr det at G9 kommer med de beste forutsetninger for langturer.
20 minutter ved stolpen for lading fra 10 til 80 prosent er på det nivået som de siste modellene fra Kia og Hyundai har lovet, men slitt med å levere.
Samtidig er det kraft: 4WD-versjonen gjør 0–100 på under fire sekunder, et godt knepp raskere enn beitet av tysk premium – for å holde oss til Xpengs definerte utfordrere.
Det naturligste å sammenlikne med er kanskje en annen kineser, Nio EL7. Den er ganske lik i dimensjon og prestasjon. Men der løper det på et par tusenlapper i måneden i batterileie for en modell med rekkevidde over 50 mil.
Annonse
Stille og romslig
På veien gjør den ikke skam på premium-ambisjonene: Umiddelbar og fin i styringen, behagelig med luftfjæringen som er standard på 4WD-versjonen, og selv med enkle, rammeløse vinduer er støynivået inne lavt, også i motorveifart.
Materialvalg og utstyrsnivå gir hyppige påminnelser om at det er mye for pengene:
Seter i nappaskinn med varme, ventilasjon (bare foran) og et rikholdig massasjeprogram (i både for- og bakseter), med lengdejusterbare seter og fotskammel for passasjeren foran, setevinkelen kan justeres i baksetet, soft-lukking av dørene, oppvarmet ratt og frontrute, stemmestyring og et 18-høyttalers anlegg (1940 watt) fra Dynaudio.
G9 har 60-40-figurasjon på andre seterad, men ikke skiluke. Bagasjeplassen er romslig, 660 liter bak og 71 liter i frunken, pluss at den tar 75 kg taklast og kan trekke 1500 kg på det innfellbare hengerfestet.
Som en Tesla …
Xpeng antyder Tesla-klasse på de trådløse programvareoppdateringene, det vil si at det aller meste av funksjonsoppgraderinger skal kunne skje uten servicebesøk.
Det samme nivået skal gjelde for teknikken om bord, selv om veien til funksjonene krevde adskillig flere skjermtrykk enn Tesla-brukere er vant med. Den preproduksjonsmodellen vi testet på veier rundt Oslo denne uka, har ikke den ferdigkonfigurerte versjonen på plass, så vi må komme tilbake til hvordan det faktisk oppleves.
Førerassistentsystemene inkluderer adaptiv fartsholder og automatisk nødbrems, og som kinesiske biler flest er den både sensitiv og høylytt i varslingene. Bilen har filskiftevarsler, men ikke sidekamera som projiserer til infoskjermene.
Annonse
… nesten
Xpeng lanserer G9 med en komfortpakke til 40.000 kroner inkludert, konkurransebildet vil avgjøre hvor lenge det tilbudet står ved lag (i første omgang ut andre kvartal).
En toppspekket 4WD-versjon kommer altså på veien for under 700.000, selv om du velger å legge inn 10.000 ekstra for en annen farge enn hvit, som er standard. Det prisnivået er det knapt noen som matcher i dagens marked, skjønt Tesla-prisene hopper i alle retninger for tiden. Opplevelsen i materialkvalitet er dog på et helt annet nivå enn hos Tesla.
På den annen side er G9 et godt stykke unna de enkle og intuitivt funksjonelle løsningene som har gjort Tesla til markedsleder.
Den er også langt unna i effektivitet og forbruk. Der en Model Y kan gjøre langturer selv i kaldt vær med et forbruk ned mot 16–17 kWt/100 km, kommer G9 på den andre siden av 20-tallet.
Xpeng lover levering i inneværende år ved bestilling nå i vår, de første bilene leveres til kunder i september.
Må ha salg
Alvorlige innvendinger?
Tja, ikke fra opplevelsen av bilen på veien. Derimot er det et faktum at bilmerket er ferskt og ganske uprøvet. Nå begynner et forhandlernettverk å rigges på plass i Norge, samtidig som den selges med sju års garanti.
Men den garantien krever at hele Xpeng-operasjonen faktisk blir vellykket. Merket er bare ni år gammelt, og storskala bilproduksjon for et globalt marked er så ekstremt kapitalkrevende at investormidler alene aldri vil være nok.
Det kreves noen godt selgende modeller i tillegg.
G9 kan være en slik i det norske markedet. Den kommende G6 (lanseres i 2024) har derimot langt større forventninger i hjemmemarkedet.
Xpeng-fabrikken i Guangzhou har kapasitet til produksjon av 500.000 G9-modeller årlig, et volum som gjør Xpeng Norge optimistiske på at de vil ha en leveringsdyktighet som rekker langt blant norske kjøpere.
PS: 4WD-versjonen blir Xpengs volummodell, men den kommer også i to bakhjulsdrevne utgaver, Long Range med 570 km og Standard Range med 460 km rekkevidde.