SKAL VOKSE: Premiummerket Zeekr vokser seg større i spann med Lynk & Co.

Geely-piler peker opp:

Slår sammen to av sine svenske merker

Geely-konsernet slår estimatene på både produksjon, omsetning og overskudd. Samtidig blir de to Göteborg-baserte selskapene Zeekr og Lynk & Co bundet sammen.

Publisert Sist oppdatert

Geely-konsernet solgte 1,72 millioner i årets ti første måneder, opp 32 prosent fra samme periode året før og et tall som er på god kurs forbi 2024-estimatet om salg på to millioner biler, skriver Bloomberg.

Samtidig viste kvartalstallene fra tredje kvartal at konsernet omsetter for mer og tjener mer enn de tidligere har forventet. Driftsresultatet i kvartalet på nær 3,8 milliarder var opp 92 prosent mot fjoråret, mens omsetningen på vel 92 milliarder kroner var opp 20 prosent.

Kinesiske Geely er en butikk med betydelige europeiske innslag, ikke minst svenske. Geely eier store poster i både Volvo og Polestar, to merker som fortsatt markedsføres like svenske som köttbullar.

Men Geely har også to ektefødte barn med svensk adresse, Lynk & Co og Zeekr.

Nå annonser Geely at de to selskapene skal slås med en ambisjon om å danne en gruppe som leverer salg på en million kjøretøy, opp fra 339.000 tilsammen i 2023, melder Bloomberg.

Mange lodd

Den kinesiske mangemilliardæren Li Shufu har bygget opp bilkonsernet Geely i en kombinasjon av oppkjøp og oppstart. 

Konsernet har store eierposter i Volvo og Mercedes, samtidig som de har bygget egne brands fra grunnen, som de svenskbaserte Zeekr og Lynk & Co, og ikke minst sitt eget merke Geely, som trolig blir volummerket i konsernet med modeller som koster betydelig mindre.

Geely eier dessuten Lotus, Proton og drosjeprodusenten London Electric Vehicle Company. Som største enkeltaksjonær i Daimler, eierselskapet til Mercedes-Benz, er de også tungt involvert i smart-merket.

De siste årene har konsernets mange merker stimulert til ytterligere konkurranse i et allerede krevende marked.

Nå er det tid for integrering og effektivisering.

Grepet med Zeekr og Lynk & Co er nødvendig for å få redusert kostnader og økt effektivisering, sa Geely-eier Li Shufu i september – samtidig som han ga alle sine merkesjefer som oppgave å definere hvordan deres modeller er posisjonert, for å unngå at de leverer på det samme.

Zeekr kjøper

Sammenslåingen mellom Zeekr og Lynk & Co skjer ved at Zeekr kjøper en majoritetspost i søsterselskapet. Bloomberg skriver at handelen verdsetter Lynk & Co til 28 milliarder kroner.

Zeekr kjøper en 30 prosents eierpost fra Volvo for drøyt åtte milliarder kroner, pluss 20 prosent fra Geely Holding, samtidig som et kontantinnskudd løfter eierandelen til 51 prosent.

PS: Zeekr er nettopp lansert med sine to første modeller i Norge, mens Lynk & Co foreløpig ikke selger biler i Norge.