HEI, TESLA! BYD ruller ut to mellomstore el-SUV-er av Model Y-format, først Sea Lion 07 (over).Foto: BYD
Ny bølge Kina-biler:
Kinas teknogiganter trapper opp i elbilmarkedet
Samtidig som BYD ruller ut to nye elbiler i et kompakt-SUV-marked som blir tøffere for hver uke som går, stikker to av Kinas største teknologiselskaper tåa stadig dypere i bildammen.
Telefonselskapet Huawei har allerede levert sentral teknologi til minst fem av Kinas bilprodusenter tidligere, nå kommer to nye modeller fra store kinesiske bilmerker med teknologi fra Huawei:
Chongqing Changan slipper luksus-coupen Avatr 12, mens Chery Automobile lanserer sedanmodellen Luxeed S7. Huawei skal blant annet levere førerstøttesystemene i begge de to bilene.
En annen kinesisk mobilgigant, Xiaomi (verdens nest største mobilprodusent bak Samsung), går et steg lengre og lanserer sin første modell under eget merke:
Beijing Xiaomi SU7, en 5-seters sedan med panoramatak som skal bygges av det statlige Beijing Automotive Group. BAIC er en av Kinas største bilprodusenter, og har blant større samarbeidsavtaler med Hyundai og Mercedes.
Huawei og Xiaomi er begge privateide selskaper, med ulike bånd til kinesiske myndigheter, men deres stadig mer aktive rolle i bilmarkedet antyder et lite taktskifte i kinesisk bilindustri.
Mange av de mindre elbil-merkene som norske bilkjøpere har blitt kjent med, utfordres nå for første gang av de virkelig store spillerne i Kinas teknologiverden.
Flere eksperter har stilt spørsmål ved den økonomiske løftekraften til nye selskaper som Nio og Xpeng, og svaret er fortsatt noen bilmodeller unna. Men det blir ikke lettere når de største fiskene skal plaske i det samme vannet.
Ett av de kinesiske bilselskapene har riktignok bygd seg en posisjon i det globale elbilmarkedet som også Xiaomi & co kan slite med å hente inn.
BYD har riktignok en snart 30 års historie som produsent av batterier og kjøretøy, men de siste to årene har en kraftig vekst ført dem i posisjon til å utfordre Tesla som verdens største elbilprodusent.
Annonse
Ny BYD-dobbel
Nå slipper de to nye modeller som ytterligere skjerper denne kampen:
Sea Lion 07 ble vist frem på Guangzhou-utstillingen nylig, en bil designet av Wolfgang Egger, tidligere sjefdesigner i både Audi og Lamborghini. Sea Lion 07 følger i Ocean-serien til BYD hvor de tidligere har lansert Dolphin og Seal, og er den første SUV-modellen i serien. Med sine 483 cm er bilen 7 cm lengre enn Tesla Model Y, men både bredde (192,5 cm) og høyde (162 cm) er tett på Teslas bestselger.
15. desember slipper BYD en ny modell i dynasti-serien hvor vi kjenner Tang, Han og Yan Plus (kjent som Atto 3 i Europa) fra tidligere. Nå kommer Song L, bygget på samme 3.0-plattform som Sea Lion 7. Bilen er allerede forhåndsbestilt i over 11.000 eksemplarer. Den kommer med både bakhjuls- og firehjulsdrift, med makseffekt på 230 og 380 kW og batteripakker (Blade) på henholdsvis 71,8 og 78 kWt. Song L er en cm lengre enn Sea Lion, men ellers både bredere og lavere (195 cm bred og 156 cm høy).
Begge bilene er priset betydelig under Tesla Model Y i det kinesiske markedet. Eventuelle norske priser er ennå i det blå.