GT er den hittil råeste versjonen av SUV-en som har løftet sørkoreanerne opp i prestisjeklassen – og imponert oss i Motor (les test her og nederst i saken).
Og skal man konkurrere med de etablerte tyskerne, så må man også tilby ytelser helt i tetsjiktet.
Som om ikke 379 hester og 0–100 på 5,3 sek var nok i Kia EV9: GT er foreløpig oppgitt med 501 hester og 0–60 mph på 4,3 sek. Det skiller vanligvis tre–fire tideler fra 60 mph opp til 100 km/t.
Uansett vil nok den offisielle stoppeklokka stanse før det har gått 4,9 sekunder.
Der finner vi konkurrenter som vesentlig rimeligere BYD Tang og jevndyre Volvo EX90. Og noen tideler bak der igjen, Nio EL8. Med konkurrenter, menes her seks- og sjusetere.
Ser vi på de etablerte femseterne i klassen, så blir EV9 slått med noen tideler av enkelte. Neppe særlig viktig for oss her i Norge.
Annonse
Knapp på rattet
EV9 GT får elektronisk kontrollert fjæring, større bremser, og muligheten til å slippe løs alle hestene uten at de tøyles av ulike assistansefunksjoner. Dette aktiveres av den grønne knappen på rattet.
Prisen er foreløpig ukjent, men vi tipper Kia-importøren vil gjøre sitt ypperste for å slippe å se et sjusifret tall på prislappen – før vinterhjul og lakk og tilhengerfeste vipper den et godt stykke over millionen.
Elektrisk Active Sound Design (e-ASD) i kabinen fungerer sammen med VGS for å gjenskape lydene fra girskiftene når EV9 GT akselererer.
I likhet med EV6 GT kommer EV9 GT som standard med en elektronisk e-LSD (Limited Slip Differential). e-LSD hjelper til med stabilitet ved å begrense hjulspinn. Dreiemomentet er elektronisk dirigert til dekkene med mer grep for å hjelpe EV9 GT med å opprettholde stabilitet i svinger.
Egne designelementer
EV9 GT skiller seg fra andre EV9-er i serien med unike eksteriør- og interiørdesignelementer.
Utvendig er EV9 GT skodd med 285/45R-21 performance Continental-dekk pakket rundt eksklusive 21-tommers lettmetallfelger. Kia EV9 GT-kaliprene er neongrønne. .
Mer karakteristiske designelementer finner du inni bilen. Lysegrønne aksentene fortsetter i ulike områder av interiøret, inkludert rattet og setene. Unikt for EV9 GT er dype sportsseter med Alcantara semsket skinninnsatser, preget med GT-logoen. Bilen får også et eget sportsligere GT- ratt. Grafikken i bilen vil også få et eget GT utseende og egne lys signaturer inni kupeen.
EV9 GT forventes å lanseres i Europa i første halvdel av neste år.