Her er Kias neste SUV:
Sjekk denne rullende hytta!
Lurer du på hvilken retning som venter i utviklingen av SUV-ene, har Kia et slags svar med sin neste modell: En romslig, teknologispekket sjuseter som blir en hytte på et blunk.
FRANKFURT (Motor): Nå viser koreanerne frem EV9 med planlagt Europa-lansering i 2023, og som konseptbiler flest kan den virke i overkant futuristisk – på staute 22-tommers dekk og med et lysorgel i fronten.
Men denne konseptmodellen er faktisk basert på en serieprodusert bil, utviklet av Kias designere i Sør-Korea, Europa og USA i fellesskap.
Og med kontoret i California som førstevoterende er den tungt inspirert av trenden blant storvokste amerikanske biler:
Koblingen er tett til natur og friluftsliv.
Den midterste seteraden skal kunne forvandles til et bord, og setene på første og tredje rad kan vendes slik at man samles rundt bordet.
Når da dørene kan åpnes på vidt gap, så får du ikke mer turfølelse uten å kjøpe telt eller hytte.
Ruver godt
– Det er veldig gøy å gå inn i dette markedet med 7-seterne, som begynner å bli en populær klasse i Norge. EV9 ruver godt i landskapet og vil bli lagt merke til. Jeg er helt sikker på at den vil selge godt. Bilen føles meget romslig, og det forsterkes bare med muligheten for å legge ned midterste rad og få et bord i stedet. Denne bilen skal til Trysil, Hemsedal og Hafjell, lover Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge.
EV9 vil også kunne gi strøm til enkle apparater som løfter tur-stemningen, som et vaffeljern eller en vannkoker.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
Den er bygd på samme plattform som EV6, og selv om Kia foreløpig er tilbakeholdne med detaljene, er det grunn til å vente seg en bil som har samme hurtigladekapasitet som de andre nye koreanerne – med rundt 20 minutter på 10 til 80 prosent.
Men de ytre målene er klare:
EV9 er 493 cm lang, 205,5 cm bred og 179 cm høy. Den har en akselavstand på 310 cm, og bildene antyder en bakkeklaring som åpner muligheter for en tur i det fri. Kia har ennå ikke sluppet informasjon om hengervekt eller bagasjeplass.
– Men den vil ha over 50 mil rekkevidde og gjøre 0–100 km/t på under 5 sekunder, sier Lagaard.
Snart selvkjørende
Dette blir den tredje modellen (etter Niro og EV6) i utrullingen av Kias helelektriske flåte, som globalt skal telle 14 modeller i 2027. Selskapets ambisjon er at to av fire millioner solgte biler da skal være elektrifisert, 1,2 millioner helelektriske.
EV9 blir den første bilen Kia introduserer med sitt såkalte AutoMode på plass. AutoMode er neste, store steg mot selvkjørende biler, og innebærer autonomi på nivå 3. Den EV6-modellen som nå er på markedet har nivå 2.
Med overgangen fra nivå 2 til 3 flyttes ansvaret fra sjåfør til bil. Kias ambisjon med AutoMode er at alle deres modeller skal være autonome fra 2026.
EV9 markerer dessuten et gjennombrudd, ved at det blir den første modellen med teknologi som gjør det mulig med trådløse programvareoppdateringer, både for nyeste programvare levert gjennom nettet (OTA) og for såkalt feature-on-demand (FOD), som innebærer at bileiere skal kunne kjøpe ekstra funksjoner og få disse installert trådløst.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri