RÅTASS: Utvendig er det ikke så mye som sladrer om en Kia EV6 med nærmere 600 hester.

Prøvekjørt: Kia EV6 GT

Det er slett ikke opplagt at du heller velger en BMW

Vi skjønner at mange ender opp med en BMW i4 M50. Men vi skjønner ikke dem som ikke har vurdert en Kia EV6 GT underveis.

Publisert

PLUSS:

Prestasjoner, kvalitetsfølelse, plass

MINUS:

Rekkevidde, nyttelast, takhøyde

Jo dyrere en bil blir, desto viktigere blir prestisjen.

Og det skal en hel del til før nordmenn betaler nærmere 800.000 for en bil som ikke har logoen til BMW, Mercedes eller Audi – eller Volvo, når de får en elbil i denne prisklassen.

Kia EV6 GT

  • Pris (inkl. omkostninger): 753.000 kroner.
  • Motor/drivlinje: Batteri på 77,4 kWt, 585 hk/740 Nm, firehjulsdrift
  • Rekkevidde/lading: 424 km/240 kW. 0-100/toppfart: 3,5 sek/260 km/t
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 470/189/155/17
  • Vekt/nyttelast (kg): 2175/360. Bagasjevolum: 511 liter. Hengervekt/taklast (kg): 1600/80
  • Hjuldimensjon: 275/40R21
  • Konkurrenter: BMW i4 M50, Polestar 2 Performance, Tesla Model 3 Performance, Ford Mustang Mach-E GT

Her er det altså andre mekanismer enn bilens iboende kvaliteter som er førende.

Blant annet inngrodde oppfatninger om begrepet «premium». Det er den største utfordringen til blant annet Kia.

Vi har skrevet det tidligere, og gjentar det gjerne:

De mest spennende elbilene for øyeblikket, kommer fra Sør-Korea.

Beste miksen

Det store Hyundai-konsernet, som også eier Kia, leverer den beste miksen av kvalitet, innovativ teknologi og design til folkelige priser.

Først og fremst representert av Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5. Men også den litt mindre praktiske Ioniq 6. Legg også gjerne til den store Kia EV9, som er rett rundt hjørnet – samt en rekke kommende modeller.

Neongul

GT er altså en fintrimmet versjon av EV6, en av de aller beste familiebilene på markedet i dag (les Motors test her).

Og her har Kia-ingeniørene virkelig lagt arbeid i detaljene. Utvendig er riktig nok forskjellene små.

De med ekstra merkekunnskap, legger merke til de neongule bremsekaliperne og noen forsiktige designgrep på nedre del av fronten og i hekken.

Den diskrete oppgraderingen følges opp innvendig, begrenset til sportsseter og en knapp nede til høyre på rattet – også den neongul – som aktiverer alt av krefter. 585 hester og 740 Nm. for å være helt presis.

SPORTY: Mange mener at Kia EV6 gjør seg best fra denne vinkelen. Vi er enig. Og spesielt i fargen Moonscape Matte Grey.
KVALITET: Interiøret er fint å se på, med behagelige overflater. Betjeningspanelet under infotainmentskjermen, skifter fra klimabetjening til radio/media-betjening med et lite trykk. Hjulet som styre varmen, blir plutselig volumhjulet. Fiffig.

Marginene

I følge Kia går prestisjeøvelsen 0-100 på 3,5 sekunder. Det er fire tideler raskere enn hovedkonkurrenten BMW i4 M50. To tideler tregere enn Tesla Model 3 Performance.

Tall som kanskje betyr noe for toppsjefer og markedsførere, men som for oss andre ikke betyr annet enn at det uansett går meningsløst raskt.

Og det er her, i jakten på marginene, at GT-versjonen skiller seg ut. For å takle påkjenningene, har bilen blant annet fått større bremser, stivere fjæring, ny geometri for hjulvandringen, og spesialutviklede 21 toms dekk fra Michelin.

Slå av systemer

Kia har også tatt høyde for at eierne ønsker å lære bilen enda bedre å kjenne – fortrinnsvis på en lukket bane. Det er i hvert fall mulig å slå av alle førerstøttesystemene og koble til «Drift Mode».

Da sendes alle kreftene til bakakslingen – og tankene til en tid da en god sjåfør ble målt på hvor bredt han kunne kjøre.

STØRRE: Bremsene er blitt større, og Kia gjør ikke noe forsøk på dempe inntrykket av kaliperne. De 21 toms store hjulene har fått spesialdekk fra Michelin i størrelsen 275/40-21.
GOD PLASS: Baksetepassasjerene sitter lavt, og med ganske spiss vinkel i knærne, men bedre enn de fleste elbiler i denne kategorien.
FAMILIETUR: Bagasjerommet er på 511 liter, noen melkekartonger dårligere enn på standardversjonen. Men har også en liten frunk der ladekabelen får plass.

Langbeinte

Mye av fascinasjonen med ekstremversjoner som EV6 GT, handler om at de også fungerer utmerket i daglig bruk. Her er Kia blant de beste.

Over 500 liter bagasjerom pluss frunk, holder til de større ferieturene. 1600 kg hengervekt holder til de litt større båtene.

Og kupéplassen holder til langbeinte. Bare den kraftig skrånende stolpen rundt frontruten kan gi litt dårlig takhøyde for personer som ønsker å sitte nærme rattet og høyt i sete.

Ute på veien, merker man at bilen er ganske stiv. Selv den mer siviliserte versjonen av EV6 er ganske stiv. Men det blir aldri ubehagelig. Større ujevnheter i litt høyere hastigheter, takles utmerket.

Støynivået fra de bredere dekkene med lavere profil, er også litt høyere enn på den godt støydempede standarversjonen.

Rekkevidde

Rekkevidden er bilens største minus. Oppgraderingene til GT-nivå har gitt en vektøkning på 133 kilo. Det gir rundt åtte mil dårligere rekkevidde.

I sommerens utgave av verdens største elbiltest, stoppet den etter 424 km. Det er omtrent på meteren det offisielle WLTP-tallet. Men i tilsvarende test sommeren 2022 – under dårligere testforhold – stoppet BMW i4 M50 etter 521 km.

10 mil er svært mye i denne sammenhengen.

Gammeldagse oppfatninger

EV6 GT har egenskaper som gjør at den absolutt kan måle seg med BMW i4 M50 i mye – og på mange felt overgå de øvrige konkurrentene vi har listet opp.

Så er det mest et tidsspørsmål før flere oppdager at bilens moderne egenskaper er så bra at de trumfer gammeldagse oppfatninger om premium og prestisje.