Jo dyrere en bil blir, desto viktigere blir prestisjen.
Og det skal en hel del til før nordmenn betaler nærmere 800.000 for en bil som ikke har logoen til BMW, Mercedes eller Audi – eller Volvo, når de får en elbil i denne prisklassen.
Kia EV6 GT
Pris (inkl. omkostninger): 753.000 kroner.
Motor/drivlinje: Batteri på 77,4 kWt, 585 hk/740 Nm, firehjulsdrift
Konkurrenter: BMW i4 M50, Polestar 2 Performance, Tesla Model 3 Performance, Ford Mustang Mach-E GT
Her er det altså andre mekanismer enn bilens iboende kvaliteter som er førende.
Blant annet inngrodde oppfatninger om begrepet «premium». Det er den største utfordringen til blant annet Kia.
Vi har skrevet det tidligere, og gjentar det gjerne:
De mest spennende elbilene for øyeblikket, kommer fra Sør-Korea.
Beste miksen
Det store Hyundai-konsernet, som også eier Kia, leverer den beste miksen av kvalitet, innovativ teknologi og design til folkelige priser.
Først og fremst representert av Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5. Men også den litt mindre praktiske Ioniq 6. Legg også gjerne til den store Kia EV9, som er rett rundt hjørnet – samt en rekke kommende modeller.
GT er altså en fintrimmet versjon av EV6, en av de aller beste familiebilene på markedet i dag (les Motors test her).
Og her har Kia-ingeniørene virkelig lagt arbeid i detaljene. Utvendig er riktig nok forskjellene små.
De med ekstra merkekunnskap, legger merke til de neongule bremsekaliperne og noen forsiktige designgrep på nedre del av fronten og i hekken.
Den diskrete oppgraderingen følges opp innvendig, begrenset til sportsseter og en knapp nede til høyre på rattet – også den neongul – som aktiverer alt av krefter. 585 hester og 740 Nm. for å være helt presis.
Marginene
I følge Kia går prestisjeøvelsen 0-100 på 3,5 sekunder. Det er fire tideler raskere enn hovedkonkurrenten BMW i4 M50. To tideler tregere enn Tesla Model 3 Performance.
Tall som kanskje betyr noe for toppsjefer og markedsførere, men som for oss andre ikke betyr annet enn at det uansett går meningsløst raskt.
Og det er her, i jakten på marginene, at GT-versjonen skiller seg ut. For å takle påkjenningene, har bilen blant annet fått større bremser, stivere fjæring, ny geometri for hjulvandringen, og spesialutviklede 21 toms dekk fra Michelin.
Annonse
Slå av systemer
Kia har også tatt høyde for at eierne ønsker å lære bilen enda bedre å kjenne – fortrinnsvis på en lukket bane. Det er i hvert fall mulig å slå av alle førerstøttesystemene og koble til «Drift Mode».
Da sendes alle kreftene til bakakslingen – og tankene til en tid da en god sjåfør ble målt på hvor bredt han kunne kjøre.
Langbeinte
Mye av fascinasjonen med ekstremversjoner som EV6 GT, handler om at de også fungerer utmerket i daglig bruk. Her er Kia blant de beste.
Over 500 liter bagasjerom pluss frunk, holder til de større ferieturene. 1600 kg hengervekt holder til de litt større båtene.
Og kupéplassen holder til langbeinte. Bare den kraftig skrånende stolpen rundt frontruten kan gi litt dårlig takhøyde for personer som ønsker å sitte nærme rattet og høyt i sete.
Ute på veien, merker man at bilen er ganske stiv. Selv den mer siviliserte versjonen av EV6 er ganske stiv. Men det blir aldri ubehagelig. Større ujevnheter i litt høyere hastigheter, takles utmerket.
Støynivået fra de bredere dekkene med lavere profil, er også litt høyere enn på den godt støydempede standarversjonen.
Annonse
Rekkevidde
Rekkevidden er bilens største minus. Oppgraderingene til GT-nivå har gitt en vektøkning på 133 kilo. Det gir rundt åtte mil dårligere rekkevidde.
EV6 GT har egenskaper som gjør at den absolutt kan måle seg med BMW i4 M50 i mye – og på mange felt overgå de øvrige konkurrentene vi har listet opp.
Så er det mest et tidsspørsmål før flere oppdager at bilens moderne egenskaper er så bra at de trumfer gammeldagse oppfatninger om premium og prestisje.