Konkurrenter: Volvo EX30, VW ID.3, Hyundai Kona, Renault Megane.
FRANKFURT (Motor): Det henger et spørsmålstegn i mørket bak de store lyskasterne som gir det spektakulære karosseriet til EV3 maksimal oppmerksomhet.
Kias nye modell i den hurtigvoksende klassen – kalt B-segmentet – likner en krympet versjon av EV9, som vi allerede ser en del av på veiene. Den er altså særpreget, funksjonell og topp moderne.
Men: Hvis Kia-importøren viderefører prispolitikken fra dagens modeller, varsler vi problemer for EV3 her i Norge. Modellen erstatter velkjente Niro – som for lengst er priset ut av all konkurranse i denne klassen.
Etter årets fem første måneder, ligger Niro på 71. plass på registreringslistene. Heller ikke større EV6 eller kjempestore EV9 er spesielt prisgunstige.
Annonse
Overlegen plass
Men – som vi nylig påpekte i testen av EV9 (les mer her), og tidligere har påpekt i tester av EV6:
Kia har definitivt noen klasseledende egenskaper som langt på vei forsvarer prisen.
Slik ser det også ut for EV3. Plassmessig er den overlegen registreringsvinneren fra april, Volvo EX30 (les Motors test her) – til tross for at den bare er sju centimeter lengre, og per definisjon tilhører samme klasse.
Best rekkevidde
Bagasjevolum på 460 liter, pluss frunk på 25 liter, er også bedre enn i langt større biler som Toyota bZ4X og Nissan Ariya.
Det samme er rekkevidden på opptil 600 km for versjonen med det største batteriet. På papiret hele 12 mil bedre enn versjonen av Volvo EX30 med best rekkevidde.
Baksetene – både sittekomforten og beinplassen – er også vesentlig bedre enn i Volvos minste modell, helt på nivå med romslige VW ID.3 (les Motors test her).
Annonse
Hovedbilen
– Rekkevidden og plassen gjør at vi ønsker å kapre kunder fra bilklassen over. Dette kan fint være hovedbilen i familien, sier produktsjef Matteo Scarciglia.
For oss her i Skandinavia ser vi to minusfaktorer – inntil prisen eventuelt blir en tredje: Den har i første omgang kun forhjulstrekk. En opplagt svakhet sammenliknet med EX30.
1000 kilo henger
En versjon med firehjulsdrift er riktignok varslet, men tidspunktet er usikkert. Den har heller ikke gjennomlastingsluke i baksetet. Hengervekt på 1000 kilo er 300 kilo under tilsvarende EX30. ID.3 kan forøvrig ikke trekke henger i det hele tatt.
Innvendig er designet temmelig likt store EV9 – altså vellykket. Instrumentpanelet og girvelgeren er identisk. I tillegg kommer en elegant, skyvbar midtkonsoll. Deler av overflatematerialet har en annen karakter. Mer syntetisk, uten å virke billig av den grunn.
Kia varsler både oppgraderte assistansesystemer og stemmestyring. Dette er funksjoner som må testes under norske forhold før vi kan bedømme kvaliteten. Bilen skal også kunne gjøres mer personlig tilpasset, med ulike typer spill og underholdning.
Det viktigste vet vi likevel ikke før nærmere lansering – etter sommeren: prisen.