HOPP! Bilen til Karsten Warholm er 167 cm høy. Hekkene han skal over på Bislett torsdag, er heldigvis «bare» 91,7 cm høye.Foto: ØYSTEIN JARLSBO
10-punktsjekken med Karsten Warholm:
«Bilene er så dyre. Det er helt idiot-dyrt»
Karsten Warholm (28) hevder at han med sin nåværende Mercedes EQE AMG – kjøpt ny for to år siden – har jobbet seg «nedover» når det gjelder pris på bilen sin. Han er opptatt av design og glad i å sitte bak rattet, men mener «sømløst bilhold» er aller viktigst.
Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Karsten Warholm, verdensrekordholder og gullgrossist på 400 meter hekk.
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?
– Det har jeg ikke snøring på. Og det er mitt ærlige svar. Det er, som for alle andre, et verditap. Jeg har elbil og lader som regel hjemme. Det er maks 300 kroner per måned. Det er bra, og det liker en sunnmøring. Den er ganske billig i drift. Full kasko og dekkskifte og sånne ting. Det er ikke så ille.
Karsten Warholm (28)
Slo gjennom internasjonalt ved å vinne 400 meter hekk under friidretts-VM i London i 2017. Senere har han vunnet VM-gull i 2019 og 2023. I Tokyo-OL 2020, arrangert høsten 2021 på grunn av pandemien, vant han OL-gull og satte verdensrekord med tiden 45,94 sekunder.
Han vil være tittelforsvarer på «langhekken» under OL i Paris 26. juli til 11. august.
Har også vunnet EM-gull på 400 meter hekk to ganger, i 2018 og 2022. EM-gull innendørs på 400 meter i 2019 og 2023.
Sesongdebuterte 2024 utendørs i «Trond Mohn Games» i Bergen 22. mai, på 300 meter hekk. Deretter 400 meter hekk i Oslos Diamond League-stevne på Bislett 30. mai. I Roma 7. til 12. juni løper han for sitt tredje EM-gull på 400 meter hekk.
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?
– Det er ikke så mye AMG i en elbil. Bilen min er relativt dyr, men fortsatt billigere enn bilene jeg har hatt før. Jeg har jobbet meg nedover. Etter mitt andre VM-gull i Doha (2019) kjøpte jeg en 911 Porsche Turbo S. Den kostet to millioner.
Etter den hadde jeg en Porsche Taycan i to år. Så gikk jeg fra Taycan til den jeg har nå. Den kjøpte jeg for snart to år siden. Det er den første bilen jeg har kjøpt som ny. Jeg har hatt fem bruktbiler i tillegg til de to jeg eier nå (nummer to-bil er en restaurert folkevogn-boble). 911-en og Taycan-en kjøpte jeg brukt. Men det å ha en stor og dyr bil, det er stressende for meg.
Nå har jeg en bil som er praktisk, til halve prisen av det Porschen kostet. Mercedesen er en bil jeg kan bruke hver dag, uten å være redd for den. Det jeg er mest fornøyd med når det gjelder den, er oppfølgingen. Servicelinjen er sjukt bra. Den bør etter min mening være tipp topp fra A til Å. Det står høyt i kurs hos meg.
Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?
– Jeg prøvde å vaske 911-en for hånd. Men det ligger ikke helt for meg. Nå kjører jeg den (Mercedesen) rett inn i vaskehall. Det er sikkert fy-fy. Jeg pleier forresten å sette den inn til vask, og det er håndvask, når jeg skal ut og reise med fly fra Gardermoen. Som regel er det altså håndvask. Men det har også hendt at den har vært gjennom børstevask. Jeg er for sømløst bilhold, ikke nødvendigvis børsteløst. Jeg er egentlig glad i bil, men heller mot den praktiske siden.
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– Jeg kjører ganske mye bil, rundt 12.000 til 15.000 kilometer i året. På vei til trening i dag (30. april) på toppidrettssenteret, stakk jeg innom Bertel O. Steen ved Ullevål og fikk byttet til sommerhjul. De fikser alt som har med dette å gjøre. Det er så enkelt og greit.
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?
– Jeg har egentlig aldri sjekket historikken på bilene jeg har kjøpt brukt. Jeg har alltid kjøpt dem gjennom en bilforretning, og de må man stole på. Men jeg gikk faktisk gjennom historikken på «bobla» en gang i tiden. Men så viste det seg at flere av de tidligere eierne ikke lenger var i live.
(Karsten Warholm eier også en Folkevogn-boble 1969-modell, restaurert og lakkert i fargen «Cherry Brown» etter at han vant den som en slags ekstrapremie for seieren under Bislett Games for syv år siden. Den var utstilt under Oslo Motor Show i 2019).
– Mercedesen jeg har nå, skal jeg ikke bytte før jeg finner et bedre alternativ. Det bør gå minst to til tre år før jeg bytter. Helst lenger. Bilene er så dyre. Det er helt idiot-dyrt.
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?
– Tidligere hadde jeg garasje, da jeg bodde i et kollektiv sammen med noen kompiser et annet sted enn der jeg nå bor (med samboer Oda Djupvik). Her parkerer jeg på en stor oppstillingsplass utendørs, uten tak over. Jeg kjører til og fra de stedene jeg trener i Oslo. Der er det også parkering utendørs. Bilen min må være en allværsbil. «Mærsja» er en god hybrid med hensyn til mine bruksområder.
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var en begrensning?
– Den må ha setevarmer. Minst. Det må den bare ha. Samt et godt stereoanlegg. Jeg prøver alltid å få det oppgradert. Og helst fine sommerfelger. Det liker jeg. Det kan «løfte» bilen litt. Med elbil vil jeg ha så lang rekkevidde som mulig. På min er den oppgitt til rundt 500 kilometer. Men det tallet er «fraud» (bedrag). 60 til 70 mil med god hurtiglading, da ville jeg være godt fornøyd – selv om jeg mest driver med småkjøring.
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Svart. De tre siste bilene mine har hatt svart farge. Jeg liker svart fordi den er ren og diskré. Det fins alltids mange andre farger som er ok. Mørk blå og grå, for eksempel. Gul er ingen kul farge. Den ville jeg slitt mest med. Den står for mye ut.
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– Den bilen som har kostet meg mest penger, er «bobla». Den kostet noen gode hundretusener. Det vil jeg aldri få igjen. Men den er jeg samtidig mest fornøyd med. Bil er stort sett en latterlig dårlig investering. Bortsett fra 911-en. Jeg fikk nesten igjen alt jeg hadde gitt for den, da jeg solgte.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Det er vanskelig å si hva som vil gi «value for money». Men Mercedes Geländewagen, jeg skulle alltid prøvd å strekke meg etter den. Jeg liker tidløs design. Her har du et design som fungerte på 1970-tallet og som fungerer i 2024. Ting som aldri går ut på dato, er et kult konsept.