KAPPET OG KLAR: Odd-Egil Andreassen (sjåfør) og vennene nyter Volvo Amazon med avskåret tak, hvite dekksider og frekk karosserifarge.

Vi som kapper biltaket:

Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt

Kutt taket på bilen og få flere blikk. Les historiene til to takløse sjeler.

Publisert

Skap noe selv. Ta saken i egne hender. Ta styring. Ja, over kappsagen, altså.

Ombygging som krever godkjent søknad:

  • Endring av karosseriets utførelse
  • Endring av ramme
  • Endring av hjuloppheng
  • Bytte til større motor
  • Motortrimming
  • HotRod-prosjekter
  • Kilde: Vegvesen.no

Grunnene er mange: Folk som kjører bil med avkappet tak, får mer oppmerksomhet enn noen andre kan drømme om. 

Spesielt sprøtt syn er biler som aldri ble levert som cabriolet fra fabrikk.

Folk i åpen bil får også friskere luft og perspektiv på ting (i hvert fall tingene i veikanten).

Utfordringen er å få slike brutale ombygg godkjent. Fjerning av taket gjør bilen mindre stiv og mer løs i fisken. Din bevisbyrde på at rammen tåler moroa, er tung.

Enklest er å kjøpe et fiks, ferdig kappet åk. I Sverige går det flere enn i Norge. 

Heng på Motors to utvalgte hjemmekappede kæbber:

NYBYGG: Marius Skog kjøpte sin Boble med avkappet taklinje for flere år siden, og nå er han i gang med en real rehabilitering.

Marius Skog på Jaren i Hadeland bygde et 70 kvadratmeter garasje-palass for å kunne dyrke gammelbil-interessen.

Hobbyer ellers er blant annet skyting med håndvåpen, frivillig arbeid på musikkfestivaler og motorsykkel.

Kjøpet av den rosa Bobla med avkappet tak var motivert av flere ting.

– Mye fritid som brukes på Finn.no, med liten impulskontroll og ønsket om å få testet den nye kapellhengeren min. Dessuten liker jeg jo Bobler, ler han.

GOD PÅ GLATTISEN: Hadelands-vinteren er ingen hindring for moroa Marius Skog skaper med sin åpne Boble. Bildet er tatt før den omfattende rehabiliteringen av Folkevognen.

Resultatet ble en hentetur til Vestlandet i det verste vinterværet.

Den beste Boble-fargen?

– Det jeg falt for ved bilen, er jo også noen av ulempene: mangel på utvendige dørhåndtak, ingen sideruter og null varmeapparat. Fordelen er at færre ting kan gå i stykker.

Bilen nåværende utvendige rosafarge beskriver han selv som «helt forferdelig».

– Jeg har fått både positive og negative kommentarer. Nå om dagen klargjør jeg bilen for omlakkering. Valget falt på mørk blå, som jeg mener kler Bobler spesielt godt. I tillegg skal jeg overhale alt av motor, bremser og understell.

At Folkevognen allerede var kappet og godkjent, har spart ham for mye styr:

– Jeg husker flere turer på slutten av 1990-tallet hvor vi vi var en gjeng som reiste til Trøndelag – og fikk godkjent biler med større motor, styling og bremser. Alt var lettere før, sukker Skog.

SAGVEIVALSEN: Odd-Egil Andreassen mener Amazon tåler avkappet tak, og tok utgangspunkt i et eksemplar som nærmest måtte betegnes som vrak.

Odd-Egil Andreassen i Kodal i Vestfold beskriver seg som en type som ivrer etter å prøve nye ting og finne uante løsninger.

For åtte år siden bestemte han seg for å gå på kveldskole og tok etter hvert mesterbrev i bygg- og tømrerfaget.

Svensk tillatelse: gull verdt

– Nå er jeg en byggmester som liker å skru gammal bil på fritiden.

Da han tok fatt på sitt Amazon-prosjekt, hadde han null bilkunnskap, annet enn om å skifte olje og dekk.

– Jeg måtte lære meg alt fra å sy til å sveise.

Utgangspunktet var et rustent karosseri – eller restene av det. Papirene – som sa at ombygget fra lukket til åpen bil var godkjent av svenske myndigheter – var likevel gull verd.

– Da jeg endelig fikk sendt Volvoen til sandblåsing, oppdaget jeg likevel at objektet var i dårligere forfatning enn jeg først antok.

BAKVENDT: En omvendt Amazon av normalen er lykken for Odd-Egil Andreassen. Bilen er opprinnelig ombygd tidlig på 1990-tallet. Slike løsninger er vanskeligere å få godkjent i dag.

Alle områder med kappet tak var erstattet med blikkplater, skruer og tilfeldige sveisepunkt – samt skamløse mengder med glassfiber og sparkel.

– Etter en del kapping og sveising, prøving og feiling, klarte jeg til slutt å knekke koden og få et ordentlig resultat.

Volvoen fikk også for første gang kalesje, som er en blanding av struktur fra en Ford Escort og søsterens syferdigheter.

– Selv hadde jeg ikke tatt i en symaskin siden jeg laget forkle i 7. klasse.

Reddet et vrak

Andreassen er storfornøyd med resultatet:

– Suselyder? Nei. Jeg har også en 1963-modell Amazon med tak – og den støyer mye mer innvendig. I kæbben kan man fint føre en helt vanlig samtale i 70 km/t, men i tunnel er det bare å stålsette seg.

Leseren som måtte mene dette er en «ødelagt» Amazon, får klart svar:

– Jeg tenker heller at jeg har reddet en bil – eller et vrak – som har levd et annerledes liv enn andre Amazoner. Og å skille seg ut i mengden er jo litt artig.