NY KINESER: Ora kommer til med sin 07, en coupé med kraftige Porsche-referanser.

Nytt kinesisk merke i Norge:

Kålorm kverket elbil-katt

En amerikansk kålorm har tatt rotta på Kinas mest kjente elbil-katt. Dét forhindrer ikke noe som kan bli en ganske trivelig elbil-inntreden fra en kinesisk storprodusent.

Publisert Sist oppdatert

BAODING (Motor): Ora har kommet som en av de nye profilene på Kinas elbil-marked, med markedsføring av en modellserie med Cat som del av navnet.

Dét ble mottatt særdeles dårlig fra det amerikanske storselskapet Caterpillar (med børs-forkortelsen CAT), et navn som på norsk betyr kålorm eller larve.

Så dårlig at de truet med heftig søksmål om Ora tok Cat-serien til Europa. Og kineserne bakket ut. Dermed blir det ingen Cat i Norge, i stedet kommer først Ora 03 og senere antagelig Ora 07 gjennom Bilias norske forhandlerstruktur.

Katt eller ei, det blir en interessant entré.

FUNKY GREIER: Det som hittil er kjent som Funky Cat, lanseres i Norge som Ora 03. Grunnmodellen har 300 km rekkevidde, GT-utgaven får 400 km.

Lite bagasjeplass

Bilia har registrert en håndfull Funky Cat-modeller for testkjøring, men de blir altså hetende Ora 03 når de omsider kommer i salg. Pris og endelige spesifikasjoner kommer i løpet av sommeren.

03 er produsert i to varianter: 48 kWt og 64 kWt batteri med henholdsvis 310 og 420 km rekkevidde.

Bilen ble presentert i Sverige før jul, der vår samarbeidspartner Vi Bilägare i en testkjøring av en tidligproduksjonsutgave ga bilen pluss for design, pris (414.900 svenske kroner) og utstyrsnivå, men trakk ned for plass og liten bagasjeromsstørrelse.

Med større batteripakke kommer rekkevidden opp på konkurransedyktig nivå. Den varianten har også seteventilasjon og massasje, og svensk pris like under 500.000 kroner. Bilen ble kåret til klassevinner blant små familiebiler i Euro NCAPs sikkerhetstest i 2022.

Bred inspirasjon

Vi har såvidt prøvekjørt den neste modellen som er ventet til Norge, Ora 07. Den har blitt presentert under en håndfull ulike navn, men ifølge Europa-ledelsen blir det verken Next eller Lightning – men 07.

Uansett navn: dét er en snerten 4-dørs coupé.

Der mange kinesiske modeller har et design som ikke helt uten videre matcher tradisjonelle europeiske preferanser, er dette en bil som trekker tunge veksler på kjente retro-linjer: her er en dash Beetle, en anelse Panamera (ja, designeren kom fra Porsche) og kanskje helst likhetstrekk med nye Ioniq 6 (koreanskprodusert med britisk designer).

KLASSISKE LINJER: Ora 07 har rammeløse dører og panoramatak, men likefullt generøst med krom i detaljene. Blant de tekniske finessene er ansiktsgjenkjenning for døråpning og start.
ROMSLIG: Fire personer har god plass i Ora 07, selv om høyden ikke er mer enn 150 cm.
KVIKK: Ora 07 gjør sprinten på drøye fire sekunder og tok seg til snaut 190 km/t på testbane med imponerende lavt støynivå.
PLASS BAK: Ora 03 har bare drøye 200 liter bagasjeplass, men på 07 er det romsligere bak (om enn ikke helt nyvasket i denne utgaven …) – selv om endelig volum ikke er oppgitt.

Kvikk og stille

Bilen er romsligere enn førsteinntrykket indikerer, lengde på 487 cm og bredde på 186 cm er nær identisk med nevnte Ioniq 6, men akselavstanden hos Ora er 7 cm kortere. Likefullt oppleves bakseteplassen romslig for to velfødde voksne, og bagasjevolumet er betydelig større enn på 03-modellen, selv om Ora ikke har oppgitt offisielle mål.

Europa-varianten av Ora 07 har firehjulsdrift, motor med 300 kW og 680 Nm som grunnlag for offensive 4,3 sekunder på akselerasjon fra 0–100 km/t. Ora har gitt litt ulike opplysninger om toppfart, henholdsvis 240 km/t og 180 km/t, men under test på lukket bane gikk den lekende lett til 190 km/t med full bil.

Kvikkheten matches med en opplevelse av lavt støynivå og bra materialvalg, i et uttalt forsøk på å matche komfort og design med brukbare sportslige kvaliteter.

Utradisjonell

Rekkevidden er oppgitt til 430 km, WLTP-forbruk på 20,5 kW/100 km med 19-toms hjul, batteriet er brutto 83,5 kWt, men hurtigladefarten ikke imponerende: 0–80 prosent på 53 minutter høres ikke konkurransedyktig ut.

Men, altså – vi har ikke testet bilen utover noen runder på lukket testbane hos Great Wall Motors, produsenten som nå lanserer Ora-merket i Europa.

Ora står for Open, Reliable, Alternative: åpen, pålitelig, alternativ – på norsk. Deres første modeller har turnert bilutstillinger de siste årene med en promotering som har vært fascinerende utradisjonell, ungdommelig og leken.

Senest under utstillingen i Shanghai var Ora-paviljongen dominert av Ballet Cat-modellen (som ikke kommer til Europa), drapert i overdådig bryllupsskrud – med en liten trupp av potensielle ektepar, som vel var modeller, for alt vi vet.

Som for alle kinesiske elbilprodusenter er hjemmemarkedet det største, med promotering deretter. Men Ora 07 er i det minste en modell som det er fint mulig å se for seg med et visst gjennomslag i Europa.

VIL DU HA MEG? Fra Ora-paviljongen under Shanghai-utstillingen i april.
IKKE FOR GUTTA: Det feminine preget ble ikke undersolgt på Oras Shanghai-paviljong.
HJEMME BEST: En Ora-butikk i storbyen Baoding, hovedsete for Ora-produsent Great Wall Motors.