Nytt kinesisk merke i Norge:
Kålorm kverket elbil-katt
En amerikansk kålorm har tatt rotta på Kinas mest kjente elbil-katt. Dét forhindrer ikke noe som kan bli en ganske trivelig elbil-inntreden fra en kinesisk storprodusent.
BAODING (Motor): Ora har kommet som en av de nye profilene på Kinas elbil-marked, med markedsføring av en modellserie med Cat som del av navnet.
Dét ble mottatt særdeles dårlig fra det amerikanske storselskapet Caterpillar (med børs-forkortelsen CAT), et navn som på norsk betyr kålorm eller larve.
Så dårlig at de truet med heftig søksmål om Ora tok Cat-serien til Europa. Og kineserne bakket ut. Dermed blir det ingen Cat i Norge, i stedet kommer først Ora 03 og senere antagelig Ora 07 gjennom Bilias norske forhandlerstruktur.
Katt eller ei, det blir en interessant entré.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
Lite bagasjeplass
Bilia har registrert en håndfull Funky Cat-modeller for testkjøring, men de blir altså hetende Ora 03 når de omsider kommer i salg. Pris og endelige spesifikasjoner kommer i løpet av sommeren.
03 er produsert i to varianter: 48 kWt og 64 kWt batteri med henholdsvis 310 og 420 km rekkevidde.
Bilen ble presentert i Sverige før jul, der vår samarbeidspartner Vi Bilägare i en testkjøring av en tidligproduksjonsutgave ga bilen pluss for design, pris (414.900 svenske kroner) og utstyrsnivå, men trakk ned for plass og liten bagasjeromsstørrelse.
Med større batteripakke kommer rekkevidden opp på konkurransedyktig nivå. Den varianten har også seteventilasjon og massasje, og svensk pris like under 500.000 kroner. Bilen ble kåret til klassevinner blant små familiebiler i Euro NCAPs sikkerhetstest i 2022.
Bred inspirasjon
Vi har såvidt prøvekjørt den neste modellen som er ventet til Norge, Ora 07. Den har blitt presentert under en håndfull ulike navn, men ifølge Europa-ledelsen blir det verken Next eller Lightning – men 07.
Uansett navn: dét er en snerten 4-dørs coupé.
Der mange kinesiske modeller har et design som ikke helt uten videre matcher tradisjonelle europeiske preferanser, er dette en bil som trekker tunge veksler på kjente retro-linjer: her er en dash Beetle, en anelse Panamera (ja, designeren kom fra Porsche) og kanskje helst likhetstrekk med nye Ioniq 6 (koreanskprodusert med britisk designer).
Kvikk og stille
Bilen er romsligere enn førsteinntrykket indikerer, lengde på 487 cm og bredde på 186 cm er nær identisk med nevnte Ioniq 6, men akselavstanden hos Ora er 7 cm kortere. Likefullt oppleves bakseteplassen romslig for to velfødde voksne, og bagasjevolumet er betydelig større enn på 03-modellen, selv om Ora ikke har oppgitt offisielle mål.
Europa-varianten av Ora 07 har firehjulsdrift, motor med 300 kW og 680 Nm som grunnlag for offensive 4,3 sekunder på akselerasjon fra 0–100 km/t. Ora har gitt litt ulike opplysninger om toppfart, henholdsvis 240 km/t og 180 km/t, men under test på lukket bane gikk den lekende lett til 190 km/t med full bil.
Kvikkheten matches med en opplevelse av lavt støynivå og bra materialvalg, i et uttalt forsøk på å matche komfort og design med brukbare sportslige kvaliteter.
Utradisjonell
Rekkevidden er oppgitt til 430 km, WLTP-forbruk på 20,5 kW/100 km med 19-toms hjul, batteriet er brutto 83,5 kWt, men hurtigladefarten ikke imponerende: 0–80 prosent på 53 minutter høres ikke konkurransedyktig ut.
Men, altså – vi har ikke testet bilen utover noen runder på lukket testbane hos Great Wall Motors, produsenten som nå lanserer Ora-merket i Europa.
Ora står for Open, Reliable, Alternative: åpen, pålitelig, alternativ – på norsk. Deres første modeller har turnert bilutstillinger de siste årene med en promotering som har vært fascinerende utradisjonell, ungdommelig og leken.
Senest under utstillingen i Shanghai var Ora-paviljongen dominert av Ballet Cat-modellen (som ikke kommer til Europa), drapert i overdådig bryllupsskrud – med en liten trupp av potensielle ektepar, som vel var modeller, for alt vi vet.
Som for alle kinesiske elbilprodusenter er hjemmemarkedet det største, med promotering deretter. Men Ora 07 er i det minste en modell som det er fint mulig å se for seg med et visst gjennomslag i Europa.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri