EN LITEN SJEKK: Det er ingen fare for at Panamera E-Hybriden til Benny Christensen triller rundt med feil trykk i dekkene.

10-punktsjekken med bilekspert Benny Christensen:

«Jeg MÅ bli glad når jeg åpner garasjen»

Ikke mange bileksperter har gitt flere nordmenn råd om bil enn Benny Christensen. Her er NAF-ekspertens råd for å få kontroll på bilregnestykket.

Publisert Sist oppdatert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrkjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. I dag: Bilekspert Benny Christensen.

Du kan lese tidligere 10-punktsjekker her!

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

Jeg kjøpte min Porsche Panamera e-Hybrid, en 2018-modell, for rundt en million i 2021. Jeg har avskrivninger på ca. 1250 kr i måneden, forsikring på 1210 kr, servicekostnadene brutt ned er på ca. 1900 kr i måneden, dekk/vask/polering/rekvisita ca. 750 kr pr måned. Med rundt 1500 kr i drivstoff og ladekostnader på rundt 150 kroner lander jeg på 6760 kroner i måneden.

Benny Christensen (59)

  • Utdannet bilmekaniker, men har hatt mange ulike jobber innen bilbransjen. Var med å starte opp Nordens største nettsted om bil, Broom.no på TV2.
  • Jobbet i 15 år som motorjournalist. Kjent som hele Norges bilekspert. Nå bilteknisk konsulent i NAF Advokat. Bor i Asker, har to voksne barn og kjæreste.

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

Dette bilvalget handlet mer om å oppfylle en drøm enn fornuft og økonomi. Dette er en bil som er dyr å eie og drifte. Det er noe man må være klar over når man kjøper en brukt premium-bil. Jeg får si som jeg har sagt mange ganger – hadde du ikke råd til å kjøpe den som ny, så har du ikke råd til å eie den som brukt. Jeg visste at å kjøpe denne kom til å bli dyrt og har prioritert deretter. 

Jeg tror det smarteste man kan gjøre for å få ned kostnadene, er det man kan gjøre før man kjøper bilen. Legg følelsene litt til side og ikke la deg blende av fine felger og stor motor. Når du har definert behov, handler det om å lete opp best mulig eksemplar av bilen eller biltypen.

Ren og ryddig

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

Selv om jeg er bilmekaniker, gjøres service og reparasjoner hos merkeforhandler. Det er det to grunner til. For det første: Dette er ikke noen typisk «gjør-det-selv-bil» og det andre handler om nybilgaranti. Jeg hadde bilen på helt vanlig service nå, det kom på godt over 40.000 kroner, uten at det var noe spesielt.

Jeg har poleringsmaskin og gjør vask og polering hjemme i garasjen/på gårdsplassen på sommerstid. Om vinteren vasker jeg børsteløst i maskin. Vasker etter behov. Er flink på sommeren, men kunne nok vært enda litt flinkere til å vaske utvendig om vinteren. Jeg er også opptatt av å ha bilen ren og ryddig innvendig. Det er jo der man sitter og for meg er dette viktig for trivselen når jeg kjører. 

BENNY PÅ GODPLASSEN: Det er mulig det finnes ryddigere garasjer enn dette, men det er ikke sikkert.

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

Har hatt dekkhotell tidligere, nå har jeg tatt hjulene hjem og skifter selv. De lagres godt rengjort og liggende i garasjen. Jeg mener at dekkene er bilens aller viktigste del og har alltid prioritert gode dekk. Det er absolutt ikke her man skal spare.

Kjempeviktig

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha? 

Servicehistorikk er kjempeviktig, og det er alltid det første jeg ber om dokumentasjon på når jeg vurderer bruktbil. På biler under fem år er dette også helt avgjørende for at nybilgarantien skal gjelde.

En nøye sjekk av bilen er obligatorisk, uansett alder. Ting som servicehistorikk, og en grundig teknisk gjennomgang er kjempeviktig – og dessverre noe undervurdert. Ha også realistiske forventninger til hva du får for pengene. Kjøper man en 10 år gammel bruktbil som har gått 150.000 km vil det komme noe påkost. Det handler om å være føre var, for da har man bedre kontroll.

Et par googlesøk på kjente feil og svakheter vil også kunne gi deg nyttig kunnskap om den aktuelle bilmodellen og ting du bør spørre om og må sjekke opp. Som alltid: kunnskap er makt.

Når ting må repareres er det alltid smart å innhente flere tilbud på jobben. Prisene kan variere nesten skremmende mye.

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

Bilen min parkeres i egen garasje til daglig, men en bil tåler godt en natt eller tre ute om man er ute på reise, eller på besøk hos noen. Nei, jeg bruker ikke trekk. 

Må by på noe

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (a la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var en begrensning?

Jeg må bli glad når jeg åpner garasjeporten, jeg MÅ ha en bil som «byr på noe» og som jeg gleder meg til å kjøre. Om den er liten og kjapp, eller stor og slapp (som en SUV med dieselmotor) betyr ikke så mye …

Ellers har jeg blitt såpass voksen at komfort og støynivå er viktig. Adaptiv cruisekontroll, oppvarmet ratt, gode seter og et godt stereoanlegg er alltid et pluss. Det samme er et intuitivt infotainment-system som er enkelt å bruke, uten at man må bla gjennom mange operasjoner for selv enkle innstillinger.

FOR LYS? Porschen som Benny kjøpte brukt i 2021 er i røksølv mettalic, selv kunne han ønsket den ørlite mørkere.

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

Bilen min er røksølv metallic. OK, farge, men ikke førstevalget. Jeg skulle helst hatt den litt mørkere. Den finnes i noen kjempefine, mørke gråfarger. Når man kjøper bruktbil, må man noen ganger ta til takke med det nest beste når det gjelder fargevalg.

Farger er veldig individuelt for ulike bilmodeller. Noen biler er kjempetøffe i rødt, men kler ikke sort – og motsatt. Har ikke noen typisk «hat-farge», men er åpen for det meste.

Generelt synes jeg norske bilkjøpere, inklusive meg selv, er litt kjedelige når det gjelder farger. 80 prosent av bilene er sorte, hvite, grå eller sølvfarget. Vi tåler mer farger på bilparken vår.

Tøft fra Frelsesarmeen

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

I min pure ungdom kjøpte jeg en knalltøff Opel Manta av en kar i Frelsesarmeen … uten å sjekke heftelser. Det var en tabbe, for den kom lensmannen og hentet. Jeg klarte heldigvis å få reddet affæren til en slags corner. Men den svei likevel for en fattig student.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

Jeg føler på mange måter at jeg har drømmebilen nå, men jeg skulle veldig gjerne hatt en eldre klassisk Porsche 911 Carrera RS, eller Porsche 964 Turbo. Som bruksbil er den helt nye Toyota Landcruiser, som kommer straks, en bil jeg kunne tenkt meg som praktisk og tøff dagligbil.