VOLVO-MANN: Arne Brimi under Gastronomiske Festdager i Lom. Ved siden av knitring fra åpne flammer, liker han lyden av en V8-er.

10-punktsjekken med Arne Brimi:

«Jeg kjørte piggfritt én vinter. Det gikk ikke»

Den folkekjære kokken Arne Brimi har kjørt Volvo hele livet. Nå har familien tre stykker. Og det blir nok flere …

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Arne Brimi.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Det vet jeg ikke. Vi bor slik at det sikkert er altfor dyrt. Det blir fort 10.000 i måneden. Jeg har en leaset bil på mitt eget firma, en Volvo V60 Cross Country 2024-modell, og en V90 Cross Country 2017-modell som vi eier privat. Det er kona som bruker den mest. Kostnadene varierer i henhold til hvor mye vi kjører. Noen måneder kjører vi lenger enn andre måneder, og da blir selvsagt kostnadene høyere.

Arne Brimi (66)

  • Var i 1987 den første norske kokken som deltok i Bocuse d'Or, det uoffisielle kokke-VM. I 1984 ble Brimi kåret til Årets kjøkkensjef for sitt virke ved Fossheim turisthotell i Lom. Driver matstedet Vianvang i nabobygda Vågå, et sted han har utviklet siden 1998.
  • Har gitt ut flere kokebøker.
  • Ble for alvor kjent gjennom TV 2-programmet «Gutta på tur» (1995–2002), der han introduserte «sjalottlauk» for seerne.
  • Gift med Unni Brimi. Tre barn i alderen 22 til 35. Døtrene Tina og Anna med Unni. Sønnen Even fra sitt første ekteskap.

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– For oss er trygghet og fremkommelighet viktigst. I dag er det ikke spesielt lønnsomt med leasingavtale. Jeg vurderer å kjøpe enda en Volvo i privat eie. Det er billigere. Jeg har hatt andre biler, men har kjørt Volvo «hele livet». Det er god service hos Volvo, og så er det forutsigbart. Men man kan ikke bruke så mye tid på bil. 

Råd om smart bilhold? Nei, jeg vet ikke hva det skulle være. Antakelig å kjøpe en modell som er fire–fem–seks år gammel, og holde den skikkelig vedlike. Det er nok det billigste bilholdet, og mitt neste valg.

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Det er litt forskjellig. 90-en har vært i vaskemaskin kun en gang. Vi er nøye med den vi eier privat. Rettere sagt: Fruen er mer nøye. Den bilen fremstår som ny. Hun skal ha ros for det. 

Nøye med dekkene

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Ett sett er på dekkhotell, ett sett oppbevarer vi hjemme. Dekkene må være i orden. Mønstrene må være gode nok. Minimumskravet er på grunn av kravet vi setter til sikkerhet, ikke godt nok. Hvor ofte vi bytter, vet jeg ikke med sikkerhet. Jeg sjekker ofte selv, og verkstedet sjekker dem. Vi følger nøye med på det.

EVIG TILSTAND: Snøen har gått for lengst, også i den fagre Ottadalen, men Volvo er konstant til stede hos Arne Brimi.

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– 2017-modellen har vi hatt til vurdering. Det er en kjempegod bil, som har gått 100.000 kilometer. Det ville være galskap å bytte ut den. Å kjøpe ny bil er ikke særlig lurt, med tanke på at det medfører et umiddelbart stort verditap. Hvor lang levetid bilen må ha; det spørs … Mange kjøper nye solbriller hvert år. Vi er ikke der. Heller ikke når det gjelder ny bil.

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Vi har ikke garasje. Bilene står ute, uten trekk. Vi har pratet om å bygge garasje. Det har vært et tema, men det er ikke blitt effektuert. Bygger du garasje, er det ofte slik at den etter hvert oppfyller andre behov – som lagringsplass. Til ved, for eksempel.

Firehjulstrekk og hengerfeste

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Tilhengerfeste. Det er greit å ha. Hvis du ikke har det, faller jo muligheten til å bruke henger bort. Oppvarmet ratt er en luksus. Det er veldig fint, når du er blitt vant til det. Og bilen må ha firehjulstrekk. Noe annet er ikke aktuelt, der jeg bor. Vi har jobben vår i fjellet. Og det må være piggdekk. Jeg kjørte med piggfrie dekk én vinter. Det gikk ikke.

Se på bussparken, til en milliard, som kjører piggfritt. Det har ikke gått så bra. Vi må nok dypere inn i det grønne skiftet enn som så. Jeg tipper det er mange som vurderer å gå over til pigg etter den vinteren vi har hatt nå. Jeg vet ikke årsaken, men piggfrie dekk er rett og slett mye dårligere.

Den gammeldagse motorvarmeren var forresten genial. Med den fikk du alltid startet bilen. Når den nå er borte, antar jeg NAF kan se at behovet for nødhjelp er mye større enn da den fortsatt fantes. Våre biler har startet fint gjennom hele vinteren, selv når det har vært veldig kaldt. Men plutselig er det et eller annet som ikke virker i kulden.

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Den eldste er svart, den nye grå. Jeg kunne egentlig ha tenkt meg en enda mørkere farge på den nyeste. Men det var ikke å få. Hvit kunne jeg ikke hatt. Det hadde jeg en vinter. Vi kjører en del på grendeveger og i fjellet, og jeg har en ide om at viltdyr ikke ser den hvite så lett som andre farger. Med den hvite var jeg i alle fall utsatt for langt flere nestenulykker med viltdyr sammenlignet med bruk av bilene med andre farger.

På smale veier i fjellet, gir det også bedre kontraster med andre farger enn hvit. Fargen skal være diskré, men det er fint at den samtidig er godt synlig.

En bortskjemt katt

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Ingen bilinvesteringer er gode, men vi må ha bil. Jeg vet ikke. Jo, jeg hadde en Land Rover Defender, med dobbelt førerhus og lasteplan – og to ganger 1000 meter-lykter fra leverandøren. Det var der det skar seg. Det systemet levde sitt eget liv. Det elektriske fungerte aldri. Det er den bilen jeg har hatt mest trøbbel med. Jeg visste aldri om den ville være med meg. Den oppførte seg som en bortskjemt katt.

Jeg hadde den rundt 1999 til 2000, så det er lenge siden. Den var veldig praktisk, men du må være spesielt interessert for å ha slike biler.

I 1985 kjøpte jeg på den annen side en Land Rover Defender 1961-modell. Den var det mye mindre tull med. Den ble bygd om, slik at den ikke lenger var en buss. Den var blitt brukt som hotellbuss blant annet ved Leirvassbu (turisthytte) og Elveseter (hotell). Til bilens 50-årsdag i 2011 ble den overtatt av Christian Sulheim. Han kjøpte den for den siste verkstedregningen. Jeg tror den fortsatt går.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå, om pengene ikke var en begrensning?

– Det er flere, det. Men det er jo ganske ufornuftig å gå til innkjøp av en drømmebil. Mange ønsker seg en Porsche. Jeg er såpass gammel at jeg liker å høre lyden av en V8-er. Det ville være artig å ha en gammel Mustang, skikkelig rigget og i orden. Men, igjen, det er ufornuftig med hensyn til dagens miljøforbehold. Den yngste datteren min har en Volvo 240 som er utstillingsrigget. Hun drømmer nok om Mustang.