GLAD I BIL: Geir Schau , radiovert og tidligere biloppretter, mener enhver norsk husstand bør ha en pickup.

10-punktsjekken med Geir Schau:

«Har driti meg ut noen ganger. Ikke kjøp indiske vinterdekk.»

Geir Schau (64) lot seg ikke lure da selgeren påsto at bilen han ville kjøpe kun var blitt kjørt av to nonner – og aldri vinterstid. Men ikke alle bilkjøp har vært like lure.

Publisert Sist oppdatert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Geir Schau, programleder og podcastvert.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Den mangeårige radioverten, og tidligere biloppretteren, lar diesel-trucken stå når drivstoffprisen overstiger 20 kroner, men drømmer om kjøretøy i 20-millioners klassen.

Vi har spurt ham om bilholdet:

Geir Schau (64)

  • Har i snart 15 år vært programleder for Radio Norges «Morgenklubben med Loven & Co». De fire siste årene har han vært vert for podkasten «Langkjøring», med 120.000 lyttinger per måned.
  • Schau, fra drabantbyen Manglerud i Oslo, har fagbrev som biloppretter og drev fra 1991 til 2009 oppretterverkstedet «Karosserimaker’n».
  • Han begynte i NRK P3 i 1995 og ledet i en rekke år statskanalens «Reiseradioen» og «Nitimen». Schau har som skuespiller blant annet hatt roller i «Børning 2» og «Børning 3», og han har skrevet flere humorbøker.
  • Hevder at han ikke aner hvor mange biler han har eid.

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Jeg har jo noen biler. Fire, faktisk. Et par av dem er veldig sesongbasert. Den ene, en 71-modell Mercedes med V8-motor, skal ha 98 super eller hva det heter. Den trenger litt på mila, og «super’n» er jo aldri på «nice price». Fort 25 til 26 kroner per liter.

Bil for meg er livsstil, så hva det koster tør jeg ikke regne på. Huset mitt er dyrere.

Garasjeterapi

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Jeg er nok ikke den beste til å komme med gode råd. Men en svær pickup som jeg har, Isuzu D-Max Arctic Truck med svære hjul, fyller jeg aldri diesel på hvis den koster over 20 kroner literen. Dieselprisene kan variere så mye som seks kroner, og da utgjør prisforskjellene faktisk en del i løpet av et år når den går cirka 15.000 kilometer. Ellers gjør jeg jo mange småting selv. Ren garasjeterapi.

Liker det rent

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Jeg vasker og steller så godt jeg kan selv. Må innrømme at det blir en del automat om vinteren, men om sommeren blir det gårdsplassen. Har hele garasjen full av diverse remedier som jeg har fått opp igjennom. De blir flittig brukt. Jeg liker ikke å ha møkkete bil. Det gjelder innvendig også.

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Jeg skifter dekk på to av bilene mine. Prøver å holde meg til kjente merker med god kvalitet. Har driti meg ut noen ganger når jeg har gått for pris. En gang røk jeg på noen vinterdekk som var helt krise. Ikke kjøp indiske vinterdekk. Men de var veldig billige da.

TRIPPELGARASJE: Geir Schau har garasje for tre, så én av hans fire biler står ute – men uten trekk.

Sprit i nonnevogn

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Da jeg drev verksted, jeg hadde jo eget oppretterverksted i mange år, kjøpte jeg stort sett biler som var bulka og satte dem i stand. Jeg brukte dem en stund, til jeg var lei og solgte dem videre. Jeg var ikke alltid opptatt av historikk, og det kan vel hende jeg jugde litt til kjøper om historikken.

En kar som skulle selge meg en bil en gang, jeg kjøpte flere biler av ham så jeg visste at han smurte tjukt på, påstod at «salgsobjektet» – en Volkswagen Polo – hadde vært eid av to søsternonner. Da måtte jeg be ham om å stoppe. Det lå nemlig en tom flaske Smirnoff under et sete, og den hadde opplegg til barnesete. I tillegg fulgte det med halvslitte piggdekk, selv om Herrens tjenere angivelig aldri hadde kjørt om vinteren.

En gang kjøpte jeg en kongeblå Saab 9000 som prinsesse Astrid hadde eid. Levetid på mine biler er til jeg blir lei dem, eller det er så mye gærent at jeg ikke gidder å reparere dem mer.

Pickup for alle

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Med trippelgarasje prøver jeg så godt jeg kan parkere bilene innendørs. Ganske digg å slippe å skrape is på vinteren når jeg skal opp grisetidlig for å dra på jobb. Har presenning, men vet ikke helt hvor den er. Presenning er litt «gæmlis». Nesten som trekk til å beskytte grillen.

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (a la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Jeg mener at enhver husstand med respekt for seg selv bør ha en pickup. Jeg har alltid hatt en og kommer alltid til å ha det. Mer utstyr, mer komfort. Varme i rattet er veldig deilig, men det går fint med hansker også. Hengerfeste? Er ikke det påbudt?

Tysk kunst

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Har en rød, en oransje, en svart og en gammal beige og grå, en Fiat fra 1959. Den er så kul at den kunne nesten hatt hvilken farge som helst. Er egentlig ikke veldig fan av grønn.

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Jeg kjøpte en Rolls-Royce for noen år siden. Det er vel kanskje ikke mitt lureste kjøp. En 1980-modell Silver Spur. Dritfin bil å kjøre, gikk som ei kule selv om den veide 2,2 tonn. Men britiske bilingeniører har en tendens til å finne på ting som ikke alltid er logiske. Nokså dyre deler som ikke akkurat lå i hylla hos Biltema. Jeg hadde også en 1972-modell Jaguar XJ6 som etter min mening er noe av det vakreste design har å by på. Det var vel heller ikke et regnestykke som gikk i min favør. Fin å kjøre, den også.

GULLFUGL: Vi trykker ikke bilder av alskens biler intervjuobjektene drømmer om, men gjør et unntak for denne, Mercedes-Benz 300 SL Gullwing.
GULLFUGL: Vi trykker ikke bilder av alskens biler intervjuobjektene drømmer om, men gjør et unntak for denne, Mercedes-Benz 300 SL Gullwing.
GULLFUGL: Vi trykker ikke bilder av alskens biler intervjuobjektene drømmer om, men gjør et unntak for denne, Mercedes-Benz 300 SL Gullwing.
GULLFUGL: Vi trykker ikke bilder av alskens biler intervjuobjektene drømmer om, men gjør et unntak for denne, Mercedes-Benz 300 SL Gullwing.
GULLFUGL: Vi trykker ikke bilder av alskens biler intervjuobjektene drømmer om, men gjør et unntak for denne, Mercedes-Benz 300 SL Gullwing.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Hvis penger ikke var tema, måtte det blitt en Mercedes 300 SL Gullwing fra midten av 50-tallet. Det er sånn som dørene åpnes oppover, også kalt måkevinger. Aldeles nydelig bil. Tysk ingeniørkunst på sitt beste. Den koster rundt 20 millioner, så det blir nok en stund til noen får se en sånn på Manglerud. Kan ta til takke med en Aston Martin DB5, men den koster vel det samme den. Begge måtte ha vært i fargen sølv.