REN LUKSUS: Det fulgte garasje med huset Nina Lykke og ektemannen flyttet til på Nordstrand i Oslo i fjor sommer. Forfatteren mener garasje er ren luksus, og tror – ved nærmere ettertanke – at den har oppvarmet gulv.Foto: PRIVAT
10-punktsjekken med Nina Lykke:
«Jeg har aldri skjønt hvordan så mange har råd til å ha bil»
Forfatter Nina Lykke kjøpte sin første bil for tre år siden, en brukt og snerten Kia Soul. Men nytt hus krevde kraftigere bil.
Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Forfatter Nina Lykke.
Dermed ble Soulen byttest ut til fordel for en firehjulstrekker da hun og ektemannen flyttet til et hus med beliggenhet i bratt terreng.
Nå drømmer hun om en velutstyrt bobil, i tilfelle de skulle bli nødt til å leve i villmarka i lengre tid.
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan
ser regnestykket ut?
– Cirka 1500 kroner i forsikring, om lag 500 for lading, rundt 300 i bompenger, cirka 2000 til 3000 kroner i renter på lån. Verditap må også
inn. Kanskje rundt 5000 til 6000 per måned alt i alt.
Nina Lykke (58)
Ga ut sin første roman i 2013 og ble for
alvor kjent med utgivelsen av «Nei og atter nei» i 2016. I 2019 ble hun tildelt
Brageprisen for «Full spredning».
Hun er utdannet ved Den Grafiske Højskole i
København og har jobbet som grafisk designer siden slutten av 1980-tallet.
Født i Trondheim, bor i Oslo med ektemannen Petter Erik
Hagen.
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk
har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket
råd deler du gjerne om smart bilhold?
– Jeg har aldri skjønt hvordan så mange har råd til å ha
bil. Det er jo et pengesluk uten like. Jeg har dessuten i det meste av mitt liv
bodd såpass sentralt at bil ikke har vært aktuelt. Inntil i fjor sommer bodde
jeg 20 meter fra en T-banestasjon, og Ruters årskort, samt trillebag og
elsykkel var alt jeg trengte for å komme meg rundt i byen. En gang var jeg til
og med på Ikea med elsykkelen – med tilhenger.
Men så skjedde det noe, for en dag da jeg gikk der med
trillebagen min, la jeg merke til en bil - den var svart og rød, og det var noe
med formen som minnet om bilene vi hadde da jeg var liten (2CV, Renault 4 et cetera, faren min er nemlig arkitekt).
Prisen var helt grei, og sommeren 2021 kjøpte jeg min første
bil, en tre år gammel Kia Soul, riktignok ikke svart og rød, men hvit, og med
soltak. Den var utrolig fin på alle måter, og jeg skulle gjerne ha beholdt den.
Men i fjor sommer flyttet vi til Nordstrand, og her er det så bratt at man må
ha en firehjulstrekker hvis man skal komme noen vei. Så i januar i år byttet vi
inn Kia-en i en Audi Q4 50 e-tron, et langt sprang i standard.
Mannen min er så begeistret for denne bilen at han står
parat til å kjøre meg hvor som helst. Han varmer opp bilen med en app og står
klar. Han kjører meg til og med opp til Sats når jeg har somlet og ikke har tid
til å gå og ikke orker å rote fram elsykkelen. Det er helt genialt. På den
annen side: Jeg har alltid betraktet det å kjøre til Sats som den absolutte
dekadanse, og nå er jeg selv blitt en sånn. Men skamfølelsen veies opp av
nytelsen.
Det smarteste jeg har gjort for å få kostnaden ned? Å ikke
ha bil. Når det gjelder smart bilhold, har jeg ingenting å bidra med, annet enn
hvor mye billigere drivstoffet til en elbil er, sammenlignet med en dieselbil.
Men dette er jo ikke så revolusjonerende. Og så andre selvsagte ting, som å
ikke ta bilen når du kan gå. Dette siste er vanskelig når noen alltid står
parat til å svippe deg hvor som helst. OBS: Jeg har lappen, altså, men sier
ikke nei til egen sjåfør.
Parat mann
Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller
vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?
– He he, dette trenger jeg ikke å tenke på, for her står
mannen igjen parat. Han pleier å bruke selv vask og er veldig flink til det.
Her om dagen støvsugde han til og med bilen innvendig.
Hva gjør du med
dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– Dekkene oppbevares i garasjen, og mannen skifter dem. Vi
har hatt bilen så kort, så det har ikke vært nødvendig å bytte dekk ennå. Men vi
gjør det vel når vi må.
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper
bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?
– Audi-en er ett år gammel, har hatt én eier og har gått
11.000 km, og vi kjøpte den fra en merkeforhandler. Vi/jeg har hverken nerver
eller kunnskaper til å kjøpe bruktbil privat. Regner med at vi bytter inn bilen
om noen år, bare for å holde oss på høyden. Er det ikke det man skal gjøre?
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele
året? Bruker du trekk hvis den står ute?
– I det nye huset har vi en garasje. Garasje var ikke et
krav da vi var på husjakt, men det å kunne gå inn i en bil som ikke må graves
eller skrapes fram, er en luksus som jeg håper jeg vil fortsette å sette pris
på. For man venner seg dessverre fort til gode tider, og plutselig er garasje
blitt en selvfølge - og man begynner å ønske seg varmekabler i gulvet eller
noe. Forresten tror jeg vi allerede har varmekabler.
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper
bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var
en begrensning?
– Firehjulstrekk. Dette var grunnen til at vi opprinnelig
solgte Kia Soul-en og kjøpte Audi. Dessuten: god plass/høyt under taket, god
lasteplass. Til sist: At man kan overnatte i den, hvis det kniper.
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og
hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Bilen min er mørk grå. Hvit eller grå er godtatt. Men ikke rød, lilla, gul, lysegrønn eller andre påfallende farger,
for «stealth» (mindre synlig/usynlig) er viktigst – på samme måte som det
lønner seg å ha en koffert som forsvinner i mengden.
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort –
og hvorfor ble den så gal?
– Har ikke hittil gjort noen bilinvestering som jeg angrer på,
men så har jeg heller ikke hatt bil i så mange år.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og
hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Bobil. Hadde jeg hatt mer penger enn jeg kunne bruke,
ville jeg kjøpt en bobil. Hvis pengene ikke var en begrensning, den dyreste
elektriske kabrioleten, som konebil. Eller en elektrisk bobil med lang
rekkevidde, stor vanntank og helt dekket av solcellepanel - slik at man kan
overleve lenge i villmarken.