– Det er økende konkurranse i bilbransjen, og Stellantis (som produserer Jeep, i tillegg til Peugeot, Opel med flere, red.anm.) har måttet ta flere grep for å sikre fremtiden til sine merker. Men sikkerheten bør ikke være der en bilprodusent gjør sine besparelser, skriver Dr. Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP, i en kommentar til testen.
Euro NCAP offentliggjør i dag en rekke nye krasjtester. Norgesaktuelle modeller som Audi Q6 e-tron, Ford Explorer og Xpeng G6 oppnår alle maks antall stjerner, altså fem.
Spesielt Audi trekkes fram av Euro NCAP på grunn av særdeles god beskyttelse av voksne og barn.
Det er likevel det svært negative resultatet til Avenger som får mest oppmerksomhet. Modellen en jury med europeiske motorjournalister kåret til årets beste bil i 2023, oppnår altså kun tre av fem stjerner.
Annonse
Spesielt overraskende
– Til tross for all hyllesten av bilen, oppnår Avenger en middelmådig trestjerners rating. I en bil med fokus på familietransport er det spesielt overraskende at Avenger ga dårlig brystbeskyttelse til en 10-åring i sidekollisjonstesten og ikke er utstyrt med et system for registrering av barn i bilen, som allerede er standard i konkurrentenes biler, fortsetter van Ratingen.
Da Motor testet Avenger (les testen her), påpekte vi at også flere av de øvrige Stellantis-bilene har skuffet i tilsvarende krasjtester.