FREMTIDEN, SNART: Toyota-sjef Koji Sato på scenen i Tokyo med to elektriske konseptmodeller, FT-Se (t.v.) og FT-3e.Foto: TOYOTA MOTOR
Bilutstillingen i Tokyo:
Japans bilprodusenter i kø med elbil-konsepter
Toyota, med hele halehenget av mindre japanske bilprodusenter, viser elbiler i alle størrelser og fasonger under bilutstillingen i Tokyo. Den virkelige utrullingen er ennå et par år unna.
Tross Nissan, som et betydelig unntak, har japanske bilprodusenter lenge trukket beina etter seg i utviklingen av elektriske biler.
Nå lover de at det er alvor.
Toyota og Nissan er blant produsentene som har krydret nyhetsstrømmen de siste ukene med et knippe konseptbiler av alle tenkelige, futuristiske sorteringer for å vise mulighetsrommet for elektriske biler.
På utstillingsgulvet i Tokyo flyttet noen av produsentene seg nærmere modeller vi faktisk får på veien i løpet av få år.
Toyota viste to konseptmodeller, SUV-aktige FT-3e og sportscoupéen FT-Se, FT står for Future Toyota. Bilene er mykere i linjene enn Toyota første elbil-flørt, bZ4X, men vi snakker fortsatt 2026 før verdens største bilprodusent legger musklene bak en global elbil-lansering.
Målet er stadig å selge 1,5 million elbiler i 2026, deretter 3,5 millioner i 2030 – hvorav rundt halvparten kommer fra den nyeste generasjonen modeller.
Som lokomotiv for hele den japanske bilindustrien er Toyota også tungt inne utrullingen av en ladeinfrastruktur som må til for å få fart på elbilskiftet i Japan.
Samtidig har selskapet dukket ned i utviklingen av neste generasjon elbilbatterier, ikke minst de mer effektive faststoff-batteriene, parallelt med at de har varslet en revolusjon i selskapets produksjonssystemer.
Kort sagt: Toyotas elbilskifte kommer til å handle om veldig mye mer enn bilene.
Annonse
530 cm Lexus
Konsernets luksusbrand, Lexus, viste også to elektriske konseptmodeller, en sedan med det klingende navnet LF-ZC, planlagt lansert i 2026, og en potensiell flaggskipmodell med navnet LF-ZL – en mastodont med arbeidslengde på 530 cm.
Det er lengre enn langt for en bil.
Stikkord forøvrig er en forfinet løsning på firehjulsdriftsystemet, steer-by-wire-ratt og en kraftig modernisert teknologi i Toyota-konsernets nye programvare Arene.
Nissan toppet sin utrulling av en serie på fem hyperbiler som har pågått de siste ukene, med et racinginspirert beist av en bil, Hyper Force.
Poenget med serien er strengt tatt ikke å vise den umiddelbare Qashqai-erstatteren, men den er et frempek om en bilgenerasjon med umiddelbart moment, heftig akselerasjon og forlenget rekkevidde fra faststoffbatterier, samt karbon som et sentralt element i bruk av lettere materialer.
Elektriske skilpadder
Mazda skynder seg ekstra langsomt med elbilene og viste frem et sportsbilkonsept kalt ICONIC SP med wankelmotor og elektrisk drivlinje, i tillegg til at det varslet en oppdatert MX-5 i løpet av 2024.
Mitsubishi viste en plugg av en konsept-MVP, uten mye detaljer om lanseringstidspunkt og spesifikke egenskaper.
Honda hadde annonsert tre verdenspremierer, inkludert en elektrisk oppfølger av NSX. I fjor sa Hondas Toshihiro Mibe at at merket vil lansere to elektriske sportsbiler på midten av 2020-tallet, den ene av dem er en «flaggskip-modell».
Men det var ikke umiddelbart så mye å flagge for i Tokyo. Det nærmeste er konsept-småbilen Sustaina-C, som strengt tatt er en slags Honda e-oppfølger.
Subaru varslet sin første elektriske sportsbil i forkant av utstillingen – der de hadde en paviljong inspirert av slagordet «Enjoyment and Peace of Mind».