FØRERSTØTTETRØBBEL: Instrumentpanelet i en VW ID.3 med skiltgjenkjenning. Funksjonaliteten er upålitelig.

Skoda-VW-Audi om ustabile fartsholdere:

«Tipset er å deaktivere skiltleseren»

En rekke Audi, Skoda og VW-eiere har meldt fra til Motor om ubehagelige opplevelser med fartsholderen. «Slå av skiltleseren», er tipset fra importøren.

Publisert

Motors omtale av de plutselige og formålsløse oppbremsingene som rammer biler med fartsholder og skiltleser, har skapt både engasjement og sinne.

Noen av reaksjonene kan du lese nederst i denne saken.

I denne videoen viser vi hva som skjer med fartsholderen i en VW ID.4. I denne saken forteller en fører av en Audi e-tron om erfaringene han har med fartsholderen på veiene i Bergen og omegn.

Siste nytt fra Motor:

Det er i særklasse flest eiere av Audi, Volkswagen og Skoda som rapporterer om dette til oss, mens Motor også har rapportert om det i Mercedes, blant andre nye GLA.

Hva gjøres?

Torsdag i forrige uke sendte vi følgende spørsmål til importør Harald A. Møller via kommunikasjonskanalene til Audi, VW og Skoda:

  • Vi får tilbakemeldinger fra VAG-eiere (Audi, VW, Skoda) som har opplevd tilsvarende situasjoner som de Motor rapporterer om - hvilken kommentar har dere til dette?
  • Hva gjøres for å utbedre/forbedre dette for norske forhold?
  • Vil dere anbefale eierne å deaktivere fartsgrenseassistenten (skiltleser i kombinasjon med fartsholder. red anm)?
  • Vil dere gjøre noe overfor nybilkunder som skal bruke disse systemene?
OVERTALL: Eiere av Audi e-tron (på bildet en 60 S Sportback) er i overtall av dem som har opplevd ubehagelige episoder med fartsholder i kombinasjon med skiltleser.

Vårt tips: Deaktivér!

Importøren svarer at det jobbes med saken, og at fabrikkene er kjent med problematikken knyttet til skiltavleseren på noen strekninger i landet. Videre står det følgende i mailen:

«Det er flere faktorer som spiller inn her, og det jobbes med å finne en løsning. Vårt tips er å deaktivere skiltleseren om de kjører på strekninger hvor de tidligere har opplevd at dette skjer.»

Temaet diskuteres i sosiale medier, og episodene med ustabile fartsholdere er mange. Her er noen reaksjoner som har kommet direkte til Motor:

Fra e-tron-eiere…

«Hei, viser til oppslag om fartsholder på Audi e-tron. Selv opplever vi dette hver gang vi kjører E16 vestover like før Kløfta, samt flere steder på E6 mellom Minnesund og Hamar og på E6 sør for Oslo. Slik har det vært de to årene vi har hatt bilen, til tross for at vi har simkort i bilen og kart som er oppdatert flere ganger.»

«... Det er veldig mange e-tron-eiere som har betalt for en tjeneste som ikke fungerer. De som også knytter skiltgjenkjenning til fartsholderen løper høy risiko for uhell i tillegg.»

Fra ID.3-eiere…

«Hei og takk for artikkel om dette problemet. Det gjelder også VW ID.3, noe jeg selv har erfart og tatt opp med Møller. Det er jo en fallitterklæring at løsningen er å deaktivere funksjonen.»

Fra tidligere Tesla-eiere…

«VAG er langt frå dei fyrste som har trøbbel med dette. Me kvitta oss med Model X for to år sidan mellom anna av denne grunnen, og det ser ikkje ut som det er heilt i orden endå...»

Fra Skoda-eiere…

«Jeg kjører Skoda Superb IV hentet ut september 2020. Det var den første utgaven av 2021 modellen fikk jeg opplyst av selger når jeg hentet den. Jeg bor også i Bergen, og har akkurat de samme erfaringene som Audi-eieren. Jeg har opplevd de samme tingene, på samme strekninger. Et annet eksempel er ut av Lyderhorntunnelen mot Sotra. I tunnelen der man tar av til Lyngbø, går bilen fra 100 (selvom det er 80)og ned til 30 km/t. (skapte farlig situasjon første gang). Er blitt så ille at jeg skrur av funksjonen, noe jeg syns er synd (er jo en dyr funksjon).»

…og mer generelt

«Hei, Takk for interessant artikkel. Denne oppbremsingen er direkte livsfarlig.»

«... Kundene blir lurt til å betale for veldig dyre løsninger som, når man oppdager at de rett og slett er trafikkfarlige, bare får et forslag om å slå det av? Opplever man noe tilsvarende med andre elektriske produkter så blir det levert inn og man får pengene tilbake eller et nytt produkt. Hvordan kan dette bli godkjent som utstyr i en bil? Trodde det var veldig kritisk kontroll av at kjøretøy ikke skal være trafikkfarlig.»

De siste elbil-nyhetene på Motor:

«...Biler er snart like avanserte som fly når det gjelder digitalisering og automasjon. Hadde feil av denne typen oppstått på et fly ville det mest sannsynlig blitt vedtatt flyforbud for flytypen.»

«...Man burde vurdere å kreve at det kan pålegges kjøreforbud for modeller som har feil av kritisk karakter. Produsenten må selvfølgelig bære ansvaret for konsekvensene for de som rammes.»