AUDA, AUDI: Denne 2020-modellen Audi e-tron har en skiltleser som fungerer svært dårlig i Bergen og omegn.
Foto: PRVIAT
Audi-sjåfør har loggført fartsholderen:
e-tron bråbremser til 30 km/t inne i tunnel med 80-sone
Føreren av denne Audi e-tron-modellen kan fortelle om en bil som bråbremser inne i tunneler og som akselererer til 100 foran fotobokser i 80-soner.
– Funksjonen som du har betalt dyrt for, er full av mangler og potensielt livsfarlig, sier han til Motor.
I går publiserte Motor en video der vi dokumenterte hvordan en VW ID.4 med fartsholder og skiltleser plutselig og formålsløst bremset ned mot 30 km/t i 80-sone, og deretter akselererte brått opp til 80 km/t igjen.
Ingen skilt eller øvrige trafikkforhold kunne forklare dette.
Hendelsen er bare en av utallige som vi har opplevd med forskjellige modeller fra Volkswagen-konsernet med samme teknologi, men også med ulike modeller fra Mercedes.
Les flere Audi-nyheter:
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
Lamborghini:
Full fart for luksusmerke
Nytt merke:
Audi lanserer AUDI
Tøffe tider:
«4500 må gå i Audi»
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
Volkswagen må spare:
Ugjenkallelig slutt for Audis Q8-fabrikk
Audi klar med Avant:
770.000 kroner for Audis elektriske stasjonsvogn
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
Ti merker testet:
Volvo har den beste bilkonfiguratoren
Audi sier nei til alle:
Kan bli Europas første, nedlagte VAG-fabrikk
Ny Q6-variant:
Audi makser rekkevidden med ny Sportback
Nye versjoner lansert:
Macan med bakhjulsdrift 40.000 under 4x4
Svensk test:
– Mercedes, BMW og Audi har best rustbeskyttelse
Quiz:
Hvilke biler er de tyske gigantenes bestselgere?
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen
Avkrefter rykter:
Nio benekter kjøp av Audis konflikt-fabrikk
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
Kritikken av Audi Q6 e-tron:
Dette svarer Audi om dekkstøyen
Tok 200 bilnøkler:
Audi-arbeiderne har levert nøklene tilbake
Jeep Avenger svikter i krasjtest:
Får knusende kritikk fra testsjefen
Kommer i løpet av et år:
Her er bilnyhetene du kan glede deg til
Arbeiderne aksjonerte:
Nektet å gi fra seg nøklene til 200 Audier
Vi som kjører full sommer om høsten:
Erling gjør sommeren 3,9 meter lengre
Ut med 2G og 3G:
Volvo og Audi vil teste neste generasjon eCall i Norge
Yngves Audi ble kraftig forsinket:
Dømt til å betale gebyr til Møller
Prioriterer Golf og A4:
Stor forsinkelse for Volkswagens el-flaggskip
Vi som kjører vintage Audi:
Er Audi enda penere 40 år etter?
Viser konseptmodell i høst:
– Audi dropper de fire ringene på ny modellserie
Nå slipper Audi nye A6:
Ekstreme Audi-linjer skal gi 751 km rekkevidde
Foran høstens nyheter:
Dette er de sju beste testbilene hittil i år
Skrur opp med Vivaldi:
Norsk teknologi kaprer plass i stadig flere nye biler
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
Disse kommer til Norge i år:
Her er 10 nyheter du kan glede deg til
Nå hever de prisene:
Tysk luksus rømmer fra priskrigen
A4 blir A5:
Nå får denne Audi-legenden et nytt navn
Elektrisk premiumsalg:
Vekst for BMW, tilbakegang for Mercedes
USA-undersøkelse:
Elendige tall for europeiske giganter, Tesla og Polestar
Prøvekjørt: Audi Q6 e-tron
Hvor mye vil du betale for en perfekt pakke?
Prøvekjørt: Ford Explorer
Slik er Fords nye bestselger
«Ny» Audi e-tron GT:
Audis kraftigste produksjonsmodell noensinne
Får prisavslag:
Plutselig mistet Arilds bil flere funksjoner
EU-toll på inntil 40 prosent:
Kinesiske biler får straffetoll
Brukervennlighet:
App-undersøkelse: Tesla på topp – Polestar på bunn
Bakhjulsdrift:
Den rimeligste varianten av Audi Q6 kommer ikke til Norge
På norgesbesøk:
– Q6 tilhører neste generasjon elbil fra Audi
Fikk heve kjøpet:
Godkjent Audi drakk olje
Kvartal 1, Europa-tall:
Kraftig elbil-fall for Volkswagen AG
10-punktsjekken med Sigbjørn Gjelsvik:
Bilen var topp! Til den skulle i garasjen ...
Slutt etter sju år:
Audi dropper tallene
Uheldig bruktbilkjøp:
Klarte ikke å fylle diesel på bruktbilen
Første tur med Audi Q6:
Endelig en elektrisk innertier
Bilklassiker:
Den legendariske bildesigneren Gandini er død
– Jeg tenkte «er det mulig?»:
Verkstedet krasjet Sverres bil, så rant bøtene inn
Alyona vant mot Møller:
– Bråstopp i høy fart ikke uvesentlig
Vinterens stortest:
HiPhi vant på alle fronter
Tilhengerfeste:
Bilkjøperne tvinges til å kjøpe originale hengerfester
Billanseringer i år:
Mange nye modeller i 2024 – nå kommer de billige elbilene
Test: KIA EV9
For mange vil dette være den beste million-SUV-en
Bilkjøper vant frem:
Navigasjon og radio virker ikke – får 160.000 kr
Yngve nekter å betale:
Bli enige, ba klagenemnd. Da sendte Møller inkasso
Test: familie-drømmebiler
Luksusbilene som gruser det meste
Ny bil til jul?
Nærmere 200.000 i avslag – her er de beste tilbudene
Prøvekjørt: Kia EV9
Denne gjør det ganske enkelt å tenke helt nytt
Test: Audi Q8 e-tron
Nå har denne fått det eneste den virkelig trengte
Årets beste bilkjøp:
Disse bilene er ikke blant de 10 beste i sin klasse
Marianne og Kai fortviler:
Klarer ikke å åpne dørene på Audien – saksøker Møller
NAF oppgitt over Møller:
Dette er Møllers bilvask-krav
Glass som sprekker:
Møller måtte erstatte lykteglass på over fem år gammel bil
Bilforhandler ble ikke hørt:
Fikk heve kjøpet av oljetørst Audi
Oppgradert Q4 e-tron:
Dette blir forbedringene på Audis bestselger
Europas største bilutstilling:
Se alle bildene av de heteste bilnyhetene
Snart Kina-sjakk-matt?
Kina fester grepet i bilindustrien
Her er Audis neste elbil:
Q6 e-tron lanseres i høst med nær 600 km rekkevidde
Utvidet quiz-klassiker:
Vet du litt om disse bilene fra VW-konsernet?
USA-undersøkelse:
Bensinbiler med best kvalitet, Polestar og Tesla skuffer stort
Rekkevidde- og ladetest:
Her er vinnerne og taperne i verdens største elbiltest
Motor retter:
Feil Audi-priser
Fornøyd med bil-appen?
Volvo, Audi og Polestar på bunnen i app-undersøkelse
Bobler og avflassing:
Slik så bilen ut etter omlakkering
Dieselgate:
Audi-toppen tilstår – slipper å sone
Cupra Tavascan vist fram i dag:
Mest sporty i søskenflokken
Maktdemonstrasjon i Shanghai:
Kinas forsprang ligger i teknikken
NAF og bilbransjen i strid om rekkevidde-informasjon
Heit debatt i norsk kulde
Stor oversikt:
Dette er de beste batterigarantiene
Stor tabelloversikt:
Så bra garanti har bilmerkene
Klart nei:
Audi vil ikke svare på Teslas priskutt
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling:
Historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Anker trolig:
Audi vant i retten – Nio må endre navn på modeller
Møller vil ikke dekke regning:
Bestilte bil i 2021, får 50.000 kr i ekstra avgifter
Nybilregistreringer:
Rekordår for Hyundai, Skoda, Porsche og BMW
Nyhetene i 2023:
Her er bilene vi venter på i år
Slik spår ekspertene om bilmarkedet:
«Politikerne har kortsluttet sin egen elbilpolitikk»
Bilene vi venter på i 2023:
Audi gjør klar for neste fase
Prøvekjørt: Audi Q8
Her har Audi gjort det eneste riktige
Første, nye Q8 e-tron:
Gammel norgesfavoritt med nytt hjerte
Audi gjør e-tron til Q8:
Nytt navn og ny rekkevidde for ny e-tron
Vi som elsker Oslo Motor Show:
Norges største, feteste fest for bilnerder
Bruktbilfirma forsøkte å nekte:
Får dekket ny frontlykt på grunn av fukt
Vi som nyter siste tur før vinterlagring:
Blir siste kosetur før vinteren den fineste?
En bruker av en 2020-modell Audi e-tron med adaptiv fartsholder og skiltlesing, skriver i en e-post til Motor at han hovedsakelig har kjørt på veier i og rundt Bergen, men også på en tur til Stavanger og tilbake til Bergen.
Direkte farlig Han påpeker at bilen er en herlig kjøremaskin, men at fartsholderen med skiltlesing oppleves som stressende selv for ham som nå er oppmerksom på situasjonene som oppstår.
Han er overbevist om at mange andre sjåfører vil oppleve dette som direkte trafikkfarlig.
e-tron-føreren har loggført sine episoder med fartsholderen i bruk. Dette er hovedpunktene:
Ved portalen til Fløyfjellstunnelen (nordgående) øker den skiltede fartsgrensen fra 60 til 80, men like på innsiden av tunnelen bråbremser bilen ned til både 30 og 50 km/t., før den igjen øker til 100 km/t, som er 20 km/t. over tillatt hastighet. Merk: I boliggatene over tunnelen er det både 30 og 50 km/t.-soner.
Bilen leser 100 km/t i begge retninger av to av landets mest omtalte tunnel-flaskehalser – Fløyfjellstunnelen og Damsgårdstunnelen – hvor fotoboksene foreviger deg når du passerer 80 km/t. Ved avkjøringen til Eidsvåg, leser bilen skiltet i avkjøringssfilen og bråbremser på nytt til 50 i 80-sone. Fra Bergen sentrum mot Flesland vestfra, kommer det to tunneler. I begge er det 80-grense og fotobokser. Bilen legger seg likevel i 100 km/t.
TRILLINGLANSERING: Disse tre elbilene – Audi Q4, VW ID.4 og Skoda Enyaq – kommer i hopetall på norske veier i disse dager og utover sommeren. Men de kommer også med noen unoter.
Foto: AUDI/TOMM W. CHRISTIANSEN
Kostbar affære – Nå er jeg klar over det, og følger ekstra med. Men første gang jeg kjørte strekningen, var det like ved å bli en svært kostbar affære gjennom en av fotoboksene, sier sjåføren til Motor.
Mellom avkjøringen til Loddefjord og Sotrabroen, på riksvei 555, varierer fartsgrensen mellom 60, 70 og 80 km/t. Bilen kan likevel plutselig bremse ned til 50, selv om det verken er skilt eller tidligere 50-sone på strekningen. Sjåføren har ikke noe ønske om å stå fram i offentligheten, men mener erfaringene er så viktige at han gjerne deler dem.
Her er de siste elbil-nyhetene:
SPARK BAK: Skoda Enyaq og VW ID.4 leverer i tetsjiktet innenfor de fleste kategorier blant dagens elbiler, men deler av førerstøtteteknologien holder ikke mål.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Reagerer på VW – Andre trafikanter forventer ikke at en bil plutselig bremser ned til halve farten på en fire felts motorvei. Dessuten fremstår du jo som en ruset sjåfør, med alt dét potensielt kan medføre, påpeker han.
Han reagerer også på reaksjonen som uttrykkes fra VW og Mercedes.
– Man kjøper ikke biler med denne typen funksjonalitet, for så å skru det av. I alle fall ikke med begrunnelsen at det ikke fungerer.
Han oppfatter funksjonaliteten som så mangelfull at det representerer en kjøpsrettslig mangel.
– Funksjonen er farlig, og ikke egnet for bruk, slik den framstår i dag, fastslår han.
Her er alle Motors biltester:
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar
Test: Xpeng G6 AWD Performance
Kinabilene begynner å bli farlig gode
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen
Test: Tesla Model Y LR bakhjulsdrift
Ikke lenger et opplagt førstevalg
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
Test: VW ID.7 stasjonsvogn
Parker i fred, Passat!
Test: Peugeot E-3008
Vi betaler gjerne litt mer for denne
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
Test: Renault Scenic
Denne er irriterende bra
Test: Volvo XC60 T6
Nesten dobbelt så dyr som Norges mest kjøpte elbil
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
Test: Nio EL6
Det er é n grunn til at denne ikke selger bedre
Test: VW ID.4 Pro 4Motion
Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner
Test: Volvo EX30
Volvo tvinger oss til å tenke helt nytt
Test: Opel Astra Sports Tourer
Opel er tidlig ute, men likevel litt for sent
Test: Hyundai Kona
Stygg ripe i lakken ødelegger for denne
Test: KIA EV9
For mange vil dette være den beste million-SUV-en
Test: Tesla Model 3 LR AWD
Varsel til konkurrentene: En bra bil er kraftig forbedret
Test: Nio EL7
Knapt nok tørr bak dørene – nå utfordrer den veteranene
Test: Audi Q8 e-tron
Nå har denne fått det eneste den virkelig trengte
Test: Mercedes-Benz EQE SUV
Her blir du pakket inn i watt
Test: Xpeng G9
Denne er rett og slett sensasjonelt bra
Test: Jeep Avenger
Ryktet er bedre enn bilen
Test: Citroën ë-C4 X
Fortsatt er det ingen som slår denne på komfort
Test: VW ID.3
Glem Golfen, nå er denne bedre i alt
Test: Lexus RX 450h+
På tide med noen nye grep, Lexus
Test: BYD Atto3
For mange vil dette være den beste Kina-bilen
Test: Honda e:Ny1 (elbil)
For dårlig Hondarbeid
Test: Mercedes-Benz EQS 580 SUV
Dette er verdens beste bil
Test: Xpeng P7
Få på hvite skilter, og kom deg ut blant folk
Test: BYD Han
Kan ikke unngå å bli imponert av Han
Test: BMW iX1
Vi forventer mer av en helt ny BMW
Test: Hyundai Ioniq 6
Den blir ikke likt av alle, men elsket av mange
Test: Porsche Taycan Cross Turismo
Noen mil unna det perfekte
Test: Tesla Model S AWD
Vi skjønner hvorfor denne selger ganske dårlig nå
Test: BMW i7 xDrive 60
Du blir ikke mer konge enn dette for under to millioner
Test: Maxus Euniq6
Ikke så billig lenger, og da er den heller ikke bra nok
Test: Toyota Corolla Cross
Har to viktige egenskaper en elbil ikke matcher
Test: Mercedes EQE 300
En av de mest komfortable bilene vi har kjørt
Test: BMW i4 eDrive40
Er dette Norges beste BMW i øyeblikket?
Test: Nissan Ariya
Ja, vi tror på Nissan
Test: Mazda CX-60
Dette er dessverre ikke bra nok, Mazda
Test: Volkswagen ID.5 GTX
Når utseendet er viktigst
Test: VW ID. Buzz
Her blir en bussjåfør i særdeles godt humør
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til over millionen være verdt prisen? Svaret er ja
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
Nå blir den for alvor truet av elbilene
Test: Cupra Born
Priser seg ut av all konkurranse
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
Test: BMW iX3 (elbil)
To særnorske mangler unna toppscore
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat også en nordmann kan elske
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening
Motor-test: Kia Sorento (ladehybid)
Denne er for mange bedre enn «Årets beste bilkjøp»
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
Test: Skoda Enyaq (elbil)
Det nærmeste vi kommer en helelektrisk «Norgesbil»
Test: Volkswagen ID.4 (elbil)
Dette er en bedre ID
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
Test: Xpeng G3 (elbil)
Det vil komme bedre elbiler enn dette fra kineserne
Test: Renault Clio E-Tech (hybrid)
Europeisk bestselger utfordrer norsk klasseleder
Test: Citroën ë-C4 (elbil)
Elektrisk Citroën med historisk mange poeng
Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)
Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse
Test: Volvo XC40 Recharge (elbil)
Volvos minstemann har aldri vært bedre enn nå
Test: Ford Mustang Mach-E (elbil)
Endelig har Ford gjort det meste riktig
Test: Suzuki Across (ladehybrid)
Bare noen detaljer skiller denne fra norgesfavoritten
Test: Mercedes E-klasse (ladehybrid)
Dette er oppsiktsvekkende dårlig løst, Mercedes
Test: BMW X5 (ladehybrid)
Samler kranglefantene rundt grillen
Test: Honda e (elbil)
Storskjermøren
Test: Mercedes-Benz GLE 350 de (ladehybrid)
Rik og gjerrig Mercedes med rekordrekkevidde
Test: DS 7 Crossback (ladehybrid)
På ett viktig punkt er denne best blant hybridene
Test: Ford Explorer (ladehybrid)
Ford-delen ved å snobbe litt ned
Test: Volkswagen ID.3 (elbil)
Bare prisen kan ødelegge for den nye folkevogna
Test: Polestar 2 (elbil)
Polestar blir bare bedre og bedre
Test: Mazda MX-30 (elbil)
Millionbil-komfort til under 300.000 kroner
Test: Volvo XC40 (ladehybrid)
Sjarmøren har fått sjel