Hyundai Ioniq 5 var en av fem biler i langteststallen til svenske Vi Bilägare i året vi har lagt bak oss. De fire øvrige var bensinbilene Nissan Qashqai, Subaru Outback og Dacia Sandero, samt helelektriske MG Marvel R.
I løpet av 2022 kjørte disse bilene tilsammen 180.744 kilometer, de besøkte 11 land – og de to elbilene hadde tilsammen 508 hjemmeladinger og 182 hurtigladinger.
Fem sjåfører har vekslet på å disponere bilene i daglig bruk og gjennom grundig testvirksomhet. Fire av fem endte opp med Ioniq 5 som klar favoritt (her kan du lese Motors test).
I konklusjonen står blant annet dette:
«Ioniq 5 setter en ny standard både for merket og for elbilene. Her får man påkostet interiør og teknikk helt i tetsjiktet, uten at prisen blir høyere enn for andre elbiler. Romslig, lavt støynivå og rekordraske ladestopp – dette er 2020-tallets langturkamerat.»
Annonse
Rekkevidde
Og apropos lading: En av testsjåførene utbrøt følgende da det viste seg at bilen ladet 10 mil på seks minutter og 25 mil på et kvarter – på sommerstid vel å merke:
– Man rekker jo ikke spise på 15 minutter!
Av ytterligere plussfaktorer nevnes bra rekkevidde, lave driftskostnader, at den er praktisk og har rask varme.
Svakt fjernlys
Men selvsagt finnes det også noen minus. Den mangler vinduspusser på bakruten, infotainmentskjermen er knotete, fjæringskomforten er bare middels, fjernlyset er svakt, og ikke er den særlig underholdende å kjøre.
Annonse
Trafikkfarlig MG-skjerm
Den andre elbilen i langtesten, MG Marvel R, er sistevalget til samtlige fem sjåfører. Den får ros for både kjøreegegenskaper og komfort, men bagasjevolumet er på småbilsnivå, kvalitetsfølelsen er lav, klimaanlegget for svakt og firehjulsdriften for upålitelig.
Mange funksjoner styres fra den store infotainmentskjermen, som sitter lavt og har treg respons. Trafikkfarlig, mener testerne.